Що таке шкідливий контент в інтернеті? Це матеріали, що заохочують до небезпечної або незаконної діяльності, яка загрожує серйозною фізичною шкодою або смертю. Команда #stop_sexтинг підготувала поради, які допоможуть протидіяти впливу шкідливого контенту на дитину.
Як шкідливий контент впливає на дітей?
- Психологічна травма від побаченого;
- Нав'язливе переживання страху;
- Сприйняття насильства, ранніх статевих відносин, ризикованої поведінки за норму.
Як дитина сигналізує про те, що з нею щось трапилось в інтернеті?
- Поведінка: відчуженість, усамітнення, неспокій, апатія, відсутність інтересу до того, що раніше було важливим, самоушкодження;
- Настрій:смуток, роздратування стосовно всього навколишнього;
- Зовнішній вигляд: – діти у кризовій ситуації можуть виглядати неохайно через байдужість, яке враження вони справляють на інших;
- Зміни в харчуванні: зниженням чи відсутністю апетиту;
- Соматичні симптоми:головний біль, біль у животі тощо, без загальних змін з боку фізичного здоров’я;
- Порушення режиму сну: безсоння, часто раннє пробудження або, навпаки, підйом пізніше звичайного, нічні кошмари;
- Навчання: прогулювання уроків чи навчальна неуспішність;
- Відчуття: провина, сором, суїцидальні думки чи наміри.
Якщо дитина поводиться ризиковано через вплив на неї контенту в мережі, батькам варто:
1. зрозуміти власні переживання та емоції у цей момент;
2. поговорити з дитиною для розуміння причин, чому так відбувається і як ви можете допомогти:
- заспокоюйте дитину тим, що ви поруч, готові вислухати і допомогти;
- наголошуйте дитині на тому, що вона зараз перебуває в безпеці;
- слідкуйте за тоном свого голосу під час розмови. Якщо ви почнете розмову повчальним тоном, ви можете налякати дитину, і вона, швидше за все, дасть вам відповіді, які ви хочете почути, а не правду, яка з нею трапилась. Намагайтеся зробити розмову невимушеною – це дозволить дитині розслабитись;
- ставте відкриті питання. Наприклад, «Поділись, будь ласка, що спричинило такі переживання у тебе? Що повпливало на твою поведінку останнім часом?»;
- слухайте та чуйте. Дозвольте дитині розповідати у тому ритмі, як зараз їй хочеться. Не приймайте її слова у свій бік – дитина може висловлюватись доволі агресивно. Спробуйте почути, про що саме вона говорить і що потребує зараз;
- уникайте суджень та звинувачень;
- використовуйте «Я»- повідомлення. Замість «Як таке могло трапитись?» – «Я співчуваю, що тобі довелось таке пережити...»;
- подякуйте дитині за те, що вона поділилась своїми переживаннями;
3. за необхідності звернутися до:
- психолога, аби отримати психологічну підтримку;
- кіберполіції (заяву можна подати онлайн);
- психологічної лінії підтримки на тему онлайн-ризиків;
- урядової консультаційної лінії з питань безпеки дітей в інтернеті 1545 (3);
- правоохоронних органів, якщо дитина потерпає від кібербулінгу, погроз чи шантажу,
- закладу освіти, якщо залучені інші учні чи однокласники дитини.
Більше інформації за темою в буклеті «Шкідливий контент: як батькам протидіяти його впливу на дитину?».