Новини відділів на місцях
Image

«Гра дитини» — домінанта освітнього напрямку Державного стандарту дошкільної освіти

29 ВЕР 2022

 

Львівський  обласний Будинок вчителя провів ZOOM-конференцію та цикл вебінарів на підтримку педагогічних працівників закладів дошкільної освіти щодо запровадження концептуальних ідей Державного стандарту дошкільної освіти до навчання та виховання дітей дошкільного віку з метою формування життєво-компетентної особистості на тему «Домінанта освітнього напрямку — «Гра дитини»». 

Доповідач – викладач кафедри педагогіки ЛОІППО Максимів Оксана Михайлівна. 

Гра має бути головною діяльністю дітей дошкільного віку. У ній діти можуть висловлювати свої думки, приміряти рольові моделі, зростати психологічно та розвивати емоційний інтелект.

Хоча багато дорослих усвідомлюють цінність дошкільного дитинства та значення гри в ньому, але вони часто замінюють вільну гру іншою діяльністю, що має її ознаки, наприклад, заняттям у формі гри. Деякі діти мають замало часу на гру, інші – недостатньо матеріалів, а хтось – забагато втручань із боку дорослих.

Право на гру зафіксовано в статті 31 Конвенції ООН «Про права дитини», яка ратифікована Україною в 1997 році. У 2013 році Комітет ООН із прав дитини, аби розтлумачити та надати державам орієнтири для впровадження деяких статей Конвенції на практиці, затвердив Генеральний коментар №17 до статті 31 про право дитини на відпочинок, дозвілля, гру, розважальні заходи, культурне життя та мистецтво.

«Гра – це будь-яка поведінка, діяльність чи процес, ініційовані, контрольовані та структуровані самими дітьми. Вона відбувається, коли й де би не виникла така можливість».

Основні характеристики гри, про які йдеться в документі ООН:

  • позитивні емоції, радість;

  • непередбачуваність та виклик;

  • гнучкість та відсутність результату.

Важливими в цьому визначенні є слова: «…контрольована та структурована самими дітьми…». Ігрові технології навчання та, ба більше, «заняття у формі гри» нічого спільного з ними не мають, оскільки їхня мета – досягти певних дидактичних цілей. Такі заняття позбавлені головного – ініціативи, власного вибору та самостійності дитини.

Оновлений Базовий компонент дошкільної освіти, який на початку 2021 року затвердило МОН, одним з освітніх напрямів має «Гру дитини» та визначає її ключову роль у житті дитини дошкільного віку.

Проте на практиці часто все інакше. У дитсадках та в родинах відбувається надмірна інтенсифікація інтелектуального розвитку дитини та збільшення кількості занять, є брак гнучкості в плануванні та жорстка регламентація режиму дня дітей.

Що дорослі можуть зробити, щоби забезпечити право дитини на гру:

1.  Виділити час. Дослідження свідчать, що якісна вільна гра розпочинається через 20–25 хвилин після її початку. Тож час, відведений для гри, має бути не меншим 60 хвилин поспіль.

2.  Організувати простір. У дитини має бути доступ до матеріалів та простору. Переобтяженість групових і дитячих кімнат габаритними меблями, які мають лише одне призначення, не стимулюють дитину до пошуку. Адже з ігровим модулем «Лікарня» нічого, окрім як грати в лікаря, не залишається. Натомість, картонні коробки різних розмірів, шматки тканини, палиці, дошки можуть сьогодні стати потягом, а завтра – кінотеатром чи магазином.

3.  Не заважати грі власними втручаннями. Коментар дорослого під час захопливого конструювання з камінців: «Порахуй, скільки камінців!» чи «Сонечко має бути жовтого кольору» під час малювання – зводить нанівець ініціативу та бажання розвивати гру далі.

4.  Зайняти позицію того, хто спостерігає, або помічника, якщо в цьому є потреба. Творчість, уява та ініціативність активізуються в грі, коли немає інструкцій до дії, оцінок діяльності, спроб спрямувати гру «в потрібний напрям» чи нав’язування результатів.

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image