Новини департаменту

Відбувся освітній форум «Освіта Львівщини: обрії майбутнього»

15 БЕР 2023

Image

                                                               

                                                                                              «Як не можна жити за взірцем іншого народу ... точно так само                                                                                                           не можна виховувати за чужою педагогічною системою»             

                                                                                                                                                                Костянтин Ушинський

У Дрогобичі відбувся освітній форум «Освіта Львівщини: обрії майбутнього», в якому взяли участь керівники органів управління освіти РДА і територіальних громад області, члени Ради директорів ЗЗСО Львівщини, представники вищих навчальних закладів. Освітню академію присвятили постаті Костянтина Дмитровича Ушинського – видатного українського педагога, правника, науковця, одного із засновників педагогічної науки та народної школи.

Ушинський – автор праць з теорії та історії педагогіки. Він першим поставив виховання на наукове підґрунтя, поєднавши педагогіку з психологією та іншими науками про людину, розробив програму педагогічної освіти, розвинувши та вдосконаливши методику початкового навчання, високо підніс суспільне значення вчительської праці. Костянтин Ушинський залишив чималу педагогічну спадщину: «Людина як предмет виховання», «Про користь педагогічної літератури», «Про народність у громадському вихованні», «Про елементи школи», «Проєкт учительської семінарії», «Дитячий світ», «Рідне слово», «Педагогічна антропологія» та інші праці.

Він високо підніс роль педагогіки, вказав джерела і шляхи її розвитку. Ідеї, які є основою концепцій видатного педагога, не втрачають своєї актуальності й сьогодні. Дидактичні принципи Ушинського закладені в основу Нової української школи.

Основні дидактичні принципи Ушинського:

Принцип наочності навчання

«Дитина мислить формами, фарбами, звуками, відчуттями взагалі і не можна примусити її мислити інакше...». Тому навчання повинно будуватися на живому спогляданні, на конкретних образах, за формулою «конкретне – абстрактне». Ушинський був першим, хто довів цей принцип.

Педагог науково обґрунтував положення про органічну єдність оволодіння знаннями і розумового розвитку школярів у процесі навчання.

Принцип свідомості і активного навчання

На його думку, і свідомість, і активність невіддільні: активність є формою, у якій здійснюється свідоме навчання. Він вказував, що знати напам’ять – ще не означає знати.

Принцип послідовності й систематичності

«Відсутність надмірної напруженості і надмірної легкості», «поступовість». Для Ушинського головним у цьому є побудова всього процесу навчання так, щоб воно поступово, в певній послідовності виробляло в учнів єдину систему знань і навичок. 

Принцип міцності засвоєння знань

Реалізується передусім через повторення і вправи. «Учитель, який не буде дотримуватись цього правила, нагадуватиме візника, який мчить від станції до станції і не оглядаючись розгублює все, що везе».

Принцип поєднаня інтересу та відповідальності

Вимагає, щоб навчання мало серйозний характер: «Навчати граючись можна тільки дітей до семирічного віку».

«Треба робити навчання цікавим для дитини, але водночас слід вимагати від дітей точного виконання й нецікавих для них завдань...»

 

Костянтин Ушинський був для свого часу не тільки революційною постаттю, а також педагогом, який завоював серця своїх учнів. У чому його секрет? Він простий – це творчість та любов до своєї справи.

Його принципи змотивували учасників форуму до обговорення теми, яка так турбує нас усіх, – як допомогти учням розвивати творчість та самим стати для них прикладом.

Оксана Клепуц, директорка Козівського ЗЗСО імені М. Гаврилка, голова Ради директорів ЗЗСО Львівщини, розказала про подолання ризиків і викликів організації освітнього процесу в рамках реалізації програми великої трансформації «Освіта 4.0: український світанок». Ця концепція ґрунтується на спільній творчості та інноваціях, на потребі в постійному навчанні та розвитку нових знань і навичок для всіх, на застосуванні нових інтерактивних практичних вправ, а також на розумінні, що в школі учні мають розвивати свої здібності.

Для того, аби дати відповідь на питання «Якою ж має бути сучасна освіта і, зокрема, в Україні?» та розібратись, чим особлива «Освіта 4.0», департамент освіти та науки ЛОВА і Рада директорів закладів освіти Львівщини розробили шпаргалку для освітніх управлінців «Автономія школи. Розмова з директором».

Основний наголос роблять на творчості, оскільки виклики сучасного світу потребують різностороннього та креативного підходу. Саме через це на постать вчителя дивляться із зовсім іншого ракурсу.

Аби кожен мав нагоду висловити своє бачення, на панельній дискусії говорили про досвід підготовки творчого вчителя для НУШ, важливість творчого підходу у викладанні, а також про перемоги обдарованої молоді на міжнародних конкурсах.

З Ігорем Корнієнком, завідувачем кафедри психології Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, обговорили виклики, ризики та перспективи впровадження управлінської моделі психологічної служби системи освіти в області.

Побудова «Освіти 4.0» вимагає чіткої стратегії, яка ґрунтується на трансформації та розширенні мережі закладів освіти, їхньому змістовому наповненню та навчанню педагогічних кадрів.

Основними складовими траєкторії руху департаменту освіти і науки ЛОВА на 2023 визначили:

  •    формування ефективної мережі закладів освіти,
  •    розвиток позашкілля та національно-патріотичного виховання,
  •    створення моделі психологічної освіти,
  •    формування системи роботи з обдарованою молоддю,  
  •    якісну підготовку вчителів.

 

«Педагогічний форум – це один із елементів нашої стратегії привернення уваги суспільства до педагогічної освіти. Адже відомо, що просто біолог не може бути хірургом, юрист не може бути управлінцем, але чомусь усі думають, що без педагогічної освіти, без знання методики, вікової психології тощо, можна бути педагогом. Навіть зміни до чинного законодавства чотирирічної давності це засвідчують. Тому ми й організували наш педагогічний форум у єдиному в області педагогічному виші – Дрогобицькому педагогічному університеті імені Івана Франка. Тому й обрали постать всесвітньо відомого українського педагога Костянтина Ушинського, щоб показати важливість народної педагогіки і нагадати усім про 200-ліття від дня народження нашого педагогічного генія!» – підсумував директор департаменту освіти і науки Олег Паска.

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image