Новини департаменту

Учителів і науковців Львівщини запрошують до участі в конкурсі інноваційних навчальних програм та дидактичного забезпечення для 5-6 та 7-9 класів

19 КВІ 2023

Image

 

Департамент освіти і науки Львівської ОВА вже вдруге проводить конкурс  «Інноваційні програми і дидактичне забезпечення для осучаснення освітнього процесу - 2023». Про актуальність та умови участі в конкурсі, позитивний досвід переможців і про те, хто може до нього долучитись, йшлося на брифінгу, який 18 квітня 2023 року відбувся у Медіацентрі Україна у Львові.

«У нас багато шкільних підручників і навчальних програм, які є складно написані. Їх зміст не відповідає вимогам сучасності. Чи хтось читав підручник з біології для 8-го класу? Спробуйте. Його складно зрозуміти дорослому, не кажучи про дітей. А якісні підручники пишуться на основі якісних програм. Так виникла ідея конкурсу», – розпочав розмову директор департаменту освіти і науки Львівської ОДА Олег Паска.

Відтак у рамках обласної Програми розвитку освіти на 2021-2025 рр. з’явився пункт про конкурс освітніх інновацій для того, щоб підтримати тих учителів, які не лише викладають свої предмети, а й працюють над змістом освіти. Цей конкурс став дуже успішним і викликав жвавий інтерес з боку як учителів, так і працівників освітньої галузі загалом.

На брифінгу Олег Паска розповів про кілька успішних програм, які у попередні роки стали переможцями конкурсу. Зокрема, про «Інтегрований курс зарубіжної та української літератури».

«За збігом обставин цей курс став відповіддю російській агресії. Бо у ньому були вилученні всі російській автори, які висловлювали імперіалістичні думки щодо України і нашої історії. І коли почалося широкомасштабне вторгнення, то у нас уже була адекватна і добре пропрацьована програма, схвалена Інститутом модернізації змісту освіту, тобто була дозволена до використання у всіх школах України», – зазначив Олег Паска.

Другий приклад – програма з фізики для 7-8 класів, яку написав колектив учителів-фізиків. На її основі за сприяння департаменту освіти має бути написаний сучасний шкільний підручник, мета якого, зробити фізику для дітей доступним і цікавим захопленням.

Ще одна програма-переможець – «Інтегрований курс історії України і всесвітньої історії». Вона також отримала погодження від Інституту модернізації змісту освіту.

 

Далі слово надали авторам програм-переможців.

Марія Чумарна – педагог, письменниця, засновниця українознавчої авторської школи «Тривіта», співавторка програми «Інтегрований курс зарубіжної та української літератури»:

«Школа повинна існувати для дітей як середовище для їхнього творчого самовиявлення, саморозвитку, розвитку і закладання в їхній світогляд цінностей, а не просто навчати – як це закладено в радянській системі освіти. Отже, школа має створити середовище для саморозвитку дитини.

Разом із Наталією Пастушенко ми розробили на конкурс інтегровану програму з української та зарубіжної літератури. Це вийшло якраз на початку війни і виявилося, що очищення мовно-літературної галузі від усіх наносних компонентів дуже актуальне. Дітям треба дати позитив і треба дати цілісне відчуття України в собі.

Наша програма, яка пройшла затвердження, показала, що, якщо в основі є системність, послідовність і україноцентризм, то наша українська література стоїть на рівні зі світовими шедеврами, а подеколи незрівнянно краще увиразнює цінності нашого народу, цінності України. І це дуже важливо».

Олена Аркуша – старший науковий співробітник Інституту українознавства ім. І. Крип'якевича НАН України, кандидат історичних наук, співавторка програми «Інтегрований курс історії України та всесвітньої історії»:

«Я сьогодні репрезентую колектив із п’яти авторів, який взявся за написання програми інтегрованого курсу для 5-6 класів. Назва курсу: «Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти».

Декілька слів про підходи, які ми застосовували до свого програмного бачення, і про завдання, які ми перед собою ставили. Це насамперед сформувати в учнів чіткі уявлення про те, що таке історія, навіщо її потрібно вчити і за що її слід поважати. У школі потрібно подолати таке панівне уявлення про історію як просто набір оповідань, які мають учнів лише цікавити. Але вивчення історії, як і будь-якої дисципліни, є роботою, а не розвагою.

Друге завдання – це закріпити стійке зацікавлення історичними темами та сюжетами відповідно до вікових особливостей учнів 10-12 років, коли пізнавальний інтерес є особливо високий. І також забезпечити учням системне, а не спорадичне історичне знання.

Тут слід сказати про те, що є найбільш інноваційне у нашій програмі. Це те, що ми спробували зламати підхід, який українська школа запозичила з радянської. Це коли у 6-му класі доволі ґрунтовно вивчалася історія античності. І друга проблема – це лінійний підхід до вивчення історії, коли якась тема з будь-якого історичного періоду вивчається лише один раз. Ми ж пропонуємо перейти до методу, коли тема вивчається кілька разів, на різних вікових рівнях, завдяки чому формується так зване ядро знань. Тобто у свідомості дитини формується стійке уявлення про цілісність історичного процесу. Також діти отримують можливість поговорити про захопливі історичні сюжети на різних етапах свого вікового розвитку».

Конкурс триває.

Термін подання рукописів навчальних програм і листів-клопотань на участь у конкурсі інноваційних навчальних програм для 5-6 та 7-9 класів – до 15 червня. Всі його етапи мають завершитись до 25 серпня.

Автори методичних розробок, які здобудуть перемогу, одержать відзнаки та премії.

На конкурс можна подавати навчальні програми з предметів/інтегрованих курсів у таких номінаціях:

  • «Навчальні програми предметів (інтегрованих курсів) мовно-літературної галузі базової середньої освіти»,
  • «Навчальні програми предметів (інтегрованих курсів) математичної та природничої галузі базової середньої освіти»,
  • «Навчальні програми предметів (інтегрованих курсів) громадянської та історичної галузі базової середньої освіти»,
  • «Навчальні програми предметів (інтегрованих курсів) технологічної й мистецької галузі базової середньої освіти»,
  • «Навчальні програми предметів (інтегрованих курсів) за вибором для забезпечення базової середньої освіти»,
  • «Навчальні програми загальноосвітніх предметів (інтегрованих курсів) для забезпечення базової середньої освіти учнів з порушеннями інтелектуального розвитку».

 

Із докладною інформацією про порядок та умови проведення обласного конкурсу «Інноваційні програми і дидактичне забезпечення для осучаснення освітнього процесу - 2023» можна ознайомитись за покликанням.

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image