19 КВІ 2023
Департамент освіти і науки Львівської ОВА вже вдруге проводить конкурс «Інноваційні програми і дидактичне забезпечення для осучаснення освітнього процесу - 2023». Про актуальність та умови участі в конкурсі, позитивний досвід переможців і про те, хто може до нього долучитись, йшлося на брифінгу, який 18 квітня 2023 року відбувся у Медіацентрі Україна у Львові.
«У нас багато шкільних підручників і навчальних програм, які є складно написані. Їх зміст не відповідає вимогам сучасності. Чи хтось читав підручник з біології для 8-го класу? Спробуйте. Його складно зрозуміти дорослому, не кажучи про дітей. А якісні підручники пишуться на основі якісних програм. Так виникла ідея конкурсу», – розпочав розмову директор департаменту освіти і науки Львівської ОДА Олег Паска.
Відтак у рамках обласної Програми розвитку освіти на 2021-2025 рр. з’явився пункт про конкурс освітніх інновацій для того, щоб підтримати тих учителів, які не лише викладають свої предмети, а й працюють над змістом освіти. Цей конкурс став дуже успішним і викликав жвавий інтерес з боку як учителів, так і працівників освітньої галузі загалом.
На брифінгу Олег Паска розповів про кілька успішних програм, які у попередні роки стали переможцями конкурсу. Зокрема, про «Інтегрований курс зарубіжної та української літератури».
«За збігом обставин цей курс став відповіддю російській агресії. Бо у ньому були вилученні всі російській автори, які висловлювали імперіалістичні думки щодо України і нашої історії. І коли почалося широкомасштабне вторгнення, то у нас уже була адекватна і добре пропрацьована програма, схвалена Інститутом модернізації змісту освіту, тобто була дозволена до використання у всіх школах України», – зазначив Олег Паска.
Другий приклад – програма з фізики для 7-8 класів, яку написав колектив учителів-фізиків. На її основі за сприяння департаменту освіти має бути написаний сучасний шкільний підручник, мета якого, зробити фізику для дітей доступним і цікавим захопленням.
Ще одна програма-переможець – «Інтегрований курс історії України і всесвітньої історії». Вона також отримала погодження від Інституту модернізації змісту освіту.
Далі слово надали авторам програм-переможців.
Марія Чумарна – педагог, письменниця, засновниця українознавчої авторської школи «Тривіта», співавторка програми «Інтегрований курс зарубіжної та української літератури»:
«Школа повинна існувати для дітей як середовище для їхнього творчого самовиявлення, саморозвитку, розвитку і закладання в їхній світогляд цінностей, а не просто навчати – як це закладено в радянській системі освіти. Отже, школа має створити середовище для саморозвитку дитини.
Разом із Наталією Пастушенко ми розробили на конкурс інтегровану програму з української та зарубіжної літератури. Це вийшло якраз на початку війни і виявилося, що очищення мовно-літературної галузі від усіх наносних компонентів дуже актуальне. Дітям треба дати позитив і треба дати цілісне відчуття України в собі.
Наша програма, яка пройшла затвердження, показала, що, якщо в основі є системність, послідовність і україноцентризм, то наша українська література стоїть на рівні зі світовими шедеврами, а подеколи незрівнянно краще увиразнює цінності нашого народу, цінності України. І це дуже важливо».
Олена Аркуша – старший науковий співробітник Інституту українознавства ім. І. Крип'якевича НАН України, кандидат історичних наук, співавторка програми «Інтегрований курс історії України та всесвітньої історії»:
«Я сьогодні репрезентую колектив із п’яти авторів, який взявся за написання програми інтегрованого курсу для 5-6 класів. Назва курсу: «Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти».
Декілька слів про підходи, які ми застосовували до свого програмного бачення, і про завдання, які ми перед собою ставили. Це насамперед сформувати в учнів чіткі уявлення про те, що таке історія, навіщо її потрібно вчити і за що її слід поважати. У школі потрібно подолати таке панівне уявлення про історію як просто набір оповідань, які мають учнів лише цікавити. Але вивчення історії, як і будь-якої дисципліни, є роботою, а не розвагою.
Друге завдання – це закріпити стійке зацікавлення історичними темами та сюжетами відповідно до вікових особливостей учнів 10-12 років, коли пізнавальний інтерес є особливо високий. І також забезпечити учням системне, а не спорадичне історичне знання.
Тут слід сказати про те, що є найбільш інноваційне у нашій програмі. Це те, що ми спробували зламати підхід, який українська школа запозичила з радянської. Це коли у 6-му класі доволі ґрунтовно вивчалася історія античності. І друга проблема – це лінійний підхід до вивчення історії, коли якась тема з будь-якого історичного періоду вивчається лише один раз. Ми ж пропонуємо перейти до методу, коли тема вивчається кілька разів, на різних вікових рівнях, завдяки чому формується так зване ядро знань. Тобто у свідомості дитини формується стійке уявлення про цілісність історичного процесу. Також діти отримують можливість поговорити про захопливі історичні сюжети на різних етапах свого вікового розвитку».
⠀
Конкурс триває.
Термін подання рукописів навчальних програм і листів-клопотань на участь у конкурсі інноваційних навчальних програм для 5-6 та 7-9 класів – до 15 червня. Всі його етапи мають завершитись до 25 серпня.
Автори методичних розробок, які здобудуть перемогу, одержать відзнаки та премії.
На конкурс можна подавати навчальні програми з предметів/інтегрованих курсів у таких номінаціях:
Із докладною інформацією про порядок та умови проведення обласного конкурсу «Інноваційні програми і дидактичне забезпечення для осучаснення освітнього процесу - 2023» можна ознайомитись за покликанням.