27 КВІ 2023
26 квітня 2023 року в департаменті освіти і науки Львівської ОВА відбулася зустріч учителів історії, які працюють із програмою інтегрованого курсу «Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти. 5-6 класи» в межах проєкту «Інтелект України», та авторами програми: Романом Пастушенком, Оленою Аркушею, Мар'яном Мудрим та Василем Дяківим. У нараді також взяв участь директор департаменту Олег Паска.
На зустрічі було ініційовано створення неформальної спільноти вчителів історії Львівщини, яка б стала платформою для об'єднання зусиль вчителів із питань викладання предмету, вибору програм, для можливості представлення власного досвіду, обміну педагогічними інноваційними ідеями та для підвищення професійної компетентності.
«Раніше створювалися методоб'єднання в межах району чи громади. Та вони трохи звужують можливості обміну ідеями, тому що є менше людей і, природньо, менше є з ким порадитися. Тому для того, аби не тільки захищати інтереси вчителів-предметників, а й обмінюватися досвідом, враженнями про програми й підручники, про різні педагогічні інновації (а технічні можливості тепер у цьому дуже допомагають) виникла ідея створювати такі спільноти вчителів», — розповів Олег Паска.
Однією з перших була створена спільнота вчителів фізики. Які ж результати експерименту? Це численні пропозиції різноманітних конкурсів і написання програми з курсу фізики для 7-8 класів, яка виявилась комфортною для дітей. А спільнота, отримавши підтримку та допомогу департаменту, призвела до обговорення цієї програми на ширшому рівні, і в результаті програма була загрифована Міністерством освіти і отримала відповідний наказ. На її основі має бути написано сучасний шкільний підручник, мета якого — зробити фізику доступним і цікавим предметом для дітей.
Про необхідність створення такої спільноти вчителів історії та про спільні інтереси, які треба відстоювати, говорив Роман Пастушенко, член Експертної ради при департаменті освіти. Він наголосив також на питанні підвищення кваліфікації вчителів історії і запропонував:
«Доречно було б формувати замовлення на зміст навчання та тематику курсів для вчителів історії. Також є проблема обміну досвідом між вчителями. У нас є багато розробок, які, на жаль, відомі дуже вузькому колу людей».
Участь у спільноті не є обов'язком для всіх вчителів історії. «Це є можливість для тих, у кого є час, натхнення, інтереси, бажання працювати. Це тільки вітається. І нема жодного спонукання. І адміністративного ресурсу теж не буде. Це має бути за внутрішнім покликанням.
Якщо ми разом, то все відбувається успішно. Особливо, якщо у нас є аргументи кваліфіковані і обгрунтовані. А для того, щоб мати обгрунтовані і кваліфіковані аргументи, і створюється така спільнота», — резюмував Олег Паска і запевнив у підтримці та допомозі з боку департаменту ініціатив спільноти.
На нараді розглядали також питання про апробацію модельної програми інтегрованого курсу «Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти. 5-6 класи» та про підсумки викладання курсу у 2022-2023 навчальному році.
Співавторка програми Олена Аркуша, кандидат історичних наук, старший науковий співробітник Інституту українознавства імені Івана Крип'якевича НАН України, виступила з короткою презентацією цієї програми і розповіла про отриманий на сьогодні досвід, наголосивши на найбільш інноваційному у програмі:
«Ми спробували зламати підхід, який українська школа запозичила з радянської: це коли в шостому класі доволі грунтовно вивчалася історія античності; а також лінійний підхід до вивчення історії, коли якась тема з будь-якого історичного періоду вивчається лише один раз. Ми ж пропонуємо перейти до методу, коли тема вивчається кілька разів, на різних вікових рівнях, завдяки чому формується так зване ядро знань».
Мар'ян Мудрий, співавтор програми, кандидат історичних наук, доцент кафедри новітньої історії України Львівського національного університету імені Івана Франка, розповів про навчальне забезпечення програми та акцентував на необхідності реагувати на виклики часу:
«Ми повинні навчитися, аби рухатися вперед, не просто віддзеркалювати те, що нам потрібно сьогодні, але й навчитися передбачати те, що нам буде необхідним через 10-15 років. Ми добре розуміємо, що якщо якась ініціатива чи проєкт з'являються в системі освіти, то перші результати ми отримаємо через 10 років».
А вчитель історії, член Експертної ради та співавтор програми Василь Дяків запропонував перевести частину текстів у формат схем, бо великі тексти з багатою термінологією можуть бути важкими для запам'ятовування для учнів 5-го класу.
«Матеріали — гідні! Та меж вдосконаленню немає», — резюмував він.
На завершення зустрічі до вчителів звернувся Роман Пастушенко із пропозицією користуватися модельною навчальною програмою інтегрованого курсу «Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти. 5-6 класи», апробація якої триватиме два роки.