Новини департаменту

Проєкт «Книгокрай»: мотивація школярів до книгочитання

03 ТРА 2023

Image

 

                                                                   «Читання — це один з витоків мислення й розумового розвитку»

                                                                                                                           В.О.Сухомлинський

В основі успішної і сильної країни завжди є культурна і освічена нація. А книгочитання — це необхідний інструмент для розвитку особистості, а в кінцевому підсумку — і держави в цілому. Бо низький рівень читання книг (а в Україні лише третина населення активно читає книжки) призводить до аналогічного рівня освіти і науки та, відповідно, трансформується у незначну ефективність економіки.

Заохочувати до читання книг варто ще з дитинства. Відтак саме питанню промоції книгочитання серед школярів Львівщини і була присвячена нарада в департаменті освіти і науки Львівської ОВА, яка відбулася 1 травня 2023 року за участі директора департаменту Олега Паски, члена Експертної ради Романа Пастушенка, фахівців департаменту Мирона Пацая та Ореслави Хомик, а також директора та заступниці директора Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки Андрія Цибка та Ярослави Сокольської.

Основною темою наради було визначення алгоритму впровадження спільного з департаментом бібліотечного проєкту «Книгокрай», який включено у Програму розвитку освіти Львівської області на 2021-2025 роки. Цей проєкт покликаний мотивувати школярів Львівщини до читання книг, сприяти оволодінню ними вмінням аналізувати та інтерпретувати прочитане, а також формувати навички читацької культури дітей із використанням ігрових форм, які найкраще відповідають їхнім віковим можливостям. Тому проєкт реалізується за допомогою інформаційно-ігрової електронної платформи для вдумливих читачів дитячого віку.

Власне питання створення і наповнення е-платформи контентом було ключовим на засіданні. Для цього насамперед вирішено сформувати перелік літератури у розрізі віку, рекомендованої для читання в рамках шкільної програми і поза програмою, розділивши на дошкілля, молодшу школу, базову та старшу. Перелік літератури повинен бути з покликанням на тест, який треба виконати.

Е-платформа складається із мотиваційного блоку, куди входять рубрики «Допитливим про книги» та «Розважайся і читай», у якій міститимуться методичні ігри, тести, кросворди, вікторини та відео з використанням  ресурсу «Малятко ТВ». Другий блок — це основний контент із «Книжковою крамничкою онлайн», «Книгою Вголос» та форум-сторінкою «Читачі-читачам». А рубрики «Мої читацькі досягнення (особистий кабінет)» та «Службовий кабінет» знаходитимуться у підсумковому блоці.

Проєкт «Книгокрай» передбачає конкурс на кращого читача із залученням шкіл та територіальних громад.

«Проєкт задумувався як такий, що стимулює читання. Його можна отримати тоді, коли діти змагаються. А щоб взяти участь у конкурсі, треба не просто прочитати книжку, а й перевірити себе, наскільки ти засвоїв її зміст. Тому має бути ще одна рубрика: «Прочитав — перевір себе!», — доповнив Роман Пастушенко.

У конкурсі під словом «тест» може бути також гра. Це залежить від віку дитини, від прочитаної нею книжки та від змісту та формату завдань. Результати виконання цих завдань повинні збиратися. Кожна дитина матиме свою сторінку в акаунті школи. Скільки шкіл долучиться до проєкту, стільки і буде створено акаунтів.

Мирон Пацай запропонував присутнім, щоб тестування забезпечувалось засобами MOODLE. А для цього учасники повинні також освоїти MOODLE.

У перший рік проведення конкурсу( оскільки створення тестів — це тривалий за часом і великий об'єм праці) буде запропоновано дітям описати свої враження від прочитаної книги, а потім на основі цих вражень буде зроблено конкурс на найкращий відгук-есе. 

На засіданні обговорювалося також питання написання проєкту Положення про конкурс та наповнення його змістом. Прозвучали цікаві пропозиції від учасників наради. Зокрема, ідею Ярослави Сокольської про зустрічі переможців конкурсу з письменниками підхопив і розвинув Олег Паска:

«У Положенні про конкурс необхідно прописати різні способи мотивації дітей. Це може бути розмова з найактивнішим у цьому році читачем. Тобто його зустріч у бібліотеці з відомими людьми (письменниками, видавцями), які прийдуть поспілкуватися з переможцями конкурсу у кожній віковій категорії».

«Щоб активність бібліотеки була скерована і на книжку, і на педагогічні інновації, необхідно запрошувати також вчителів на зустрічі із переможцями конкурсу педагогічних інновацій», — запропонував бібліотекарям на завершення наради директор департаменту.

Такі бібліотечні проєкти як «Книгокрай» є дуже важливими у сприянні та підтримці на належному рівні читання книг як фактору розвитку дитини та суспільства в цілому. Бо криза нечитання несе реальні загрози. І якщо в Україні читатимуть все менше і менше книг, черпаючи інформацію лише із соцмереж та телебачення, то в умовах інтелектуальної конкуренції у світі ми не зможемо на рівних розвивати технології, пропонувати світові інноваційні продукти, жити в успішній і заможній державі.

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image