12 ЧЕР 2023
Львівський обласний Будинок учителя провів навчально-практичний семінар для педагогічних працівників області та міста Львова на тему «Формування стресостійкості в учителів та учнів в умовах невизначеності».
Доповідач – кандидат психологічних наук, завідувач кафедри практичної психології комунального закладу «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Корнієнко Ігор Олексійович.
Війна є надзвичайно стресовою та травмуючою подією для психіки, адже за таких умов людина переживає реальну загрозу життю, фізичному та психічному здоров’ю, як власному, так і своїх близьких. Війна стала тією подією, котра впливає на всі рівні безперервності життя, розділяючи його на «до» та «після», порушуючи цілісність життєвої картини.
Основним завданням для нормалізації ситуації та опанування нею стає відновлення безперервності життя та розірваних зв’язків.
Емоційний стан та стресостійкість вчителя безпосередньо впливають на емоційний стан учнів та атмосферу в класі. Саме тому освітянам вкрай важливо піклуватися про себе в часи високої невизначеності та стресогенності, віднаходити власні ресурси стійкості та життєвої енергії.
Стрес та перенапруження призводять до того, що людина починає сумніватися у правильності своїх дій та рішень, або ж, навпаки, бере на себе забагато відповідальності. Впродовж воєнного часу такий дисбаланс у поведінці яскраво виражений, адже людина перебуває в умовах невизначеності та втрачає здатність контролювати ситуацію. Повернути баланс допоможе звернення до особистісних сенсів.
Ігор Олексійович розповів, що таке стрес і травматичний стрес, які його ознаки, як травматичний стрес впливає на різні сфери життя людини:
Для того, щоб травматичний стрес не перейшов у травму, необхідно поповнювати власний психофізичний ресурс.
На семінарі слухачі ознайомились із кроками, які сприяють відновленню психологічного імунітету особистості, формуванню резильєнтності, дають можливість адаптуватися до нових умов функціонування особистості.
У ситуації стресу вміння поповнювати власні ресурси є найважливішим, тож потрібно прислуховуватися до себе і визначати джерела своїх ресурсів. Кожній людині притаманна власна унікальна комбінація ресурсів боротьби з несприятливими обставинами.
Слід визначити, що допомагає відновити емоційну рівновагу:
— та регулярно приділяти час цим заняттям.
Важливим є те, як дорослі можуть допомогти дітям. Їхні завдання — помічати і вчасно реагувати на тривожні симптоми, які проявляє дитина у стані стресу. Вона може відчувати страх, хвилювання або занепокоєння. Головне у цей момент — допомогти їй заспокоїтися і почуватися в безпеці.