18 ЛИП 2023
Львівщина вже давно має затверджену дорожню карту створення академічних ліцеїв. Це не просто карта, а шлях реформування середньої освіти Львівщини, який забезпечить можливість учням старших класів зосередитися на вивченні предметів певного профілю. Відповідно, це збільшить шанси випускників здобути омріяну професію.
Одним із лідерів цієї реформи на Львівщині є м.Стрий.
Трохи історії. У червні 2021 року департамент освіти і науки Львівської області запросив керівників органів управління освітою громад на презентацію «Децентралізація заради розвитку демократичної освіти», що проводилася шведсько-українським проєктом «Підтримка децентралізації в Україні».
Захід став поштовхом до впровадження змін. Як наслідок, голова Стрийської територіальної громади Олег Канівець підтримав ініціативу щодо підготовки мережі закладів освіти до старту реформи старшої школи у 2027 році. Для реалізації цього завдання у листопаді 2021 року був підписаний меморандум Стрийським міським головою Олегом Канівцем про співробітництво між шведсько-українським проєктом «Підтримка децентралізації в Україні» та Стрийською міською територіальною громадою.
Шведські партнери гарантували консультативно-методологічну підтримку громаді у процесі реформування освіти задля забезпечення рівного доступу усіх здобувачів освіти до якісних освітніх послуг. Співпраця триває досі. Зокрема, 27 березня 2023 року у м. Стрий відбулася зустріч з мерами міст України з метою обміну досвідом трансформації шкільної мережі. У квітні 2023 року начальник управління освіти Лідія Стасенко пройшла навчання і стала сертифікованим тренером «Моделювання спроможної шкільної мережі».
Проведено ряд заходів, спрямованих на упорядкування мережі та підготовку до впровадження реформ старшої школи на місцевому рівні. Треба зазначити, що такі заходи відбуваються не завжди легко, потребують великої роботи з людьми. Як правило, реформа відбувається успішно у тих громадах, де є розуміння і переконання голів громад, їх зацікавлення прогресивними змінами в освіті та командна співпраця з керівниками відділів освіти.
У Стрию вже здійснено наступні кроки:
З 1 вересня 2022-2023 навчального року у Стрийському ліцеї імені Героя України Андрія Корчака сформовано чотири 10-х класи. А саме: два класи з вивченням математики (алгебри та геометрії) на профільному рівні, один клас з вивченням української мови на профільному рівні та один клас з вивченням на профільному рівні історії України та української мови.
У 2023-2024 навчальному році вже буде сформовано шість 10-х класів, а саме:
- з профільним вивченням математики (алгебри та геометрії);
- з профільним вивченням математики (алгебри) та збільшенням кількості годин на вивчення інформатики;
- з профільним вивченням української мови та історії України;
- з профільним вивченням української мови та збільшенням кількості годин на вивчення англійської мови;
- з профільним вивченням української мови та збільшенням кількості годин на вивчення математики;
- з профільним вивченням біології та збільшенням кількості годин на вивчення хімії.
Така кількість десятих класів (шість) дає можливість для створення «міжкласних» факультативів: вивчення польської, німецької мов (на різних рівнях), креслення, фінансової грамотності та ін.
Якість освітніх послуг, які надає ліцей засвідчують результати випускників у національному мультипредметному тестуванні. У 2022-2023 році 6 випускників отримали найвищі результати – 200 балів, з них один випускних – 400 балів. Цьогоріч 7 ліцеїстів отримали найвищі бали: 6 випускників – з одного предмету та одна випускниця – з двох предметів.
Для покращення матеріально-технічної бази ліцею засновником заплановано виділити кошти на капітальний ремонт спортивного залу закладу, відповідно до проєктно-кошторисної документації, 2 млн 680 тис грн. З них 985 тис грн буде освоєно у поточному році. Для закупівлі інтерактивної панелі (мультиборда) засновником планується виділення 158 тис грн.
У 2023-2024 навчальному році планується створення п’яти 10-х класів, а саме:
- з профільним вивченням української мови;
- з профільним вивченням історії України;
- з профільним вивченням іноземної мови (англійська мова);
- з профільним вивченням математики (алгебри та геометрії);
- з профільним вивченням інформатики.
Створення класів із відповідними профілями базується на основі потреб та бажань учнів, зазначеними у заявах про прийняття та зарахування до цього закладу, оскільки Стрийський ліцей «Гімназія імені Андрея Шептицького» звертає особливу увагу на реалізацію принципу дитиноцентризму, який ґрунтується на засадах особистісно-орієнтованої моделі освіти, максимально враховує права дитини, її здібності, потреби та інтереси.
Якість освітніх послуг, які надає Стрийський ліцей «Гімназія імені Андрея Шептицького», засвідчують результати випускників у національному мультимедійному тестуванні за попередній навчальний рік. У 2022-2023 році 5 випускників отримали найвищі результати – 200 балів, а саме: двоє ліцеїстів отримали по 200 балів з української мови; двоє ліцеїстів отримали по 200 із математики та один ліцеїст отримав 200 балів з англійської мови.
Оскільки з 1 вересня 2023-2024 навчального року Стрийський ліцей «Гімназія імені Андрея Шептицького» згідно з рішенням засновника, припиняє набір у 5 та 6 класи, відповідно зростає можливість створення п'яти профільних класів.
Попередньо з 1 вересня 2022 – 2023 навчального року Стрийський ліцей «Гімназія імені Андрея Шептицького» відповідно до рішення засновника, припинив набір у 5 класи, що дало можливість формуванню чотирьох профільних класів, з яких три класи із поглибленим вивченням іноземної мови (англійської) та один клас із рівнем стандарту. Формування профільних класів базувалося на основі бажань учнів, що сприяло реалізації ключових освітніх потреб здобувачів освіти.
Отже, впродовж 2022-2026 років мережа закладів загальної середньої освіти Стрийської громади зазнає суттєвих змін із поступовим переходом до двох профільних ліцеїв, у яких навчатимуться учні 10-12 класів, одного академічного ліцею, що забезпечуватиме ще і здобуття базової середньої освіти, 24 гімназій та 13 початкових шкіл. Як бачимо, кількість закладів загальної середньої освіти суттєво не зміниться, але структура мережі закладів освіти зазнає якісних змін.