11 СЕР 2023
Освітня Академія з розвитку дистанційного та змішаного навчання у закладах освіти розпочалась 9 серпня у Трускавці. В Академії беруть участь вчителі, директори шкіл, керівники відділів освіти Львівської області, а також представники освітніх середовищ із Донецької, Вінницької та Волинської областей.
Серед організаторів Академії – департамент освіти і науки Львівської ОВА, Центр інноваційних освітніх технологій НУ «Львівська політехніка».
Безпосереднім упорядником Академії та її ініціатором виступила Українська дистанційна школа (УДШ), що була започаткована у Львові в березні 2022 року з метою організації доступу всіх школярів до навчання. УДШ була організована на волонтерських засадах за безпосередньої підтримки Львівської ОВА та департаменту освіти.
«Була потреба дистанційно навчати дітей, які масово прибували на Львівщину, і вчителі області відгукнулись на наш клич», – розповідає Ірина Сислюк, начальниця відділу дошкільної, загальної середньої освіти та позашкільної роботи департаменту освіти.
Сьогодні УДШ, яка цього року вже мала другий випуск, надає можливість українським дітям здобувати українську освіту, де б вони не перебували. Директор УДШ Маргарита Носкова виступила головним модератором Освітньої Академії.
Основні теми навчального семінару:
Перед учасниками Освітньої Академії виступив директор департаменту освіти і науки Львівської ОВА Олег Паска. Зокрема, він ще раз наголосив, що будь-яка інновація в освіті має відповідати трьом критеріям:
- повага до гідності учня,
- формування поваги до вчителя,
- сприяння ефективності навчання.
Натомість, за його словами, часто у суспільство вкидають ідеї лишень заради самореклами. Без попереднього фахового аналізу, без обговорення у професійних середовищах.
««Ваші діти випереджають наших, особливо в природничих науках, щонайменше на два роки», – цю тезу останнім часом ми кожного разу чуємо від наших іноземних колег. Тому війна, вочевидь, змусить нас переоцінити наші можливості, подивитись іншим поглядом на наш потенціал. Звісно, нам треба ще багато чого вдосконалити, але це не повинні бути різкі і силові зміни. Перед впровадженням вони мають бути реально обговорені у всіх середовищах, бо ніхто краще не знає потреби учня, як вчитель», – додав Олег Паска.
Як позитивний приклад Олег Паска назвав Стратегію розвитку освіти Львівської області. «Її написали групи професійних людей, які представляли дошкілля, початкову, базову і старшу школи, позашкілля, профтехосвіту і частково вищу освіту. На її основі сформована Програма розвитку освіти Львівщини на 2020-2025», – нагадав він.
«Те саме стосується дистанційної освіти: її розвивати і вдосконалювати повинні насамперед вчителі-практики, кращих від них експертів не знайти. І саме під час таких освітянських зустрічей народжуються нові ідеї та стимули до праці. Нам потрібна робота, яка дає результат», – наголосив Олег Паска.
Натомість Маргарита Носкова зосередила свою увагу саме на темі дистанційного навчання:
«Сучасна освіта докорінно змінюється і те, що 5-7 років тому здавалось інновацією, сьогодні вже стає традиційним. Навчати дітей за допомогою різних форм, способів, технологій – це вже норма, не виклик, не потреба. Це просто наша норма. Дистанційна форма навчання вже стає традиційною. Тим часом маємо трохи змістити наголос: зараз треба навчати вчитися учнів та їхніх батьків. Щоб самі батьки допомагали нам вчити їхніх дітей, а не панікували там, де нема жодних причин для паніки».
Водночас вона додала, що для того, аби дистанційне навчання стало автоматичною навичкою, потрібно постійно розвиватись. «Нам треба сформулювати цифрову грамотність як гостру потребу, і тоді це дасть ефект і дозволить створити відповідне середовище навчених людей. Це важливіше, аніж техніка», – підкреслила Маргарита Носкова.
Про розбудову освітнього середовища як спільну відповідальність територіальної громади розповіла начальниця відділу освіти, молоді і спорту Мостиської міської ради Надія Гнатовська.
У цій громаді вже всі школи впровадили платформу Moodle (безоплатна відкрита система управління навчанням, що дозволяє організувати дистанційну освіту). Вчителів навчали працювати на цій платформі на умовах співфінансування: департамент освіти Львівської ОВА і громада за пропорцією 50 на 50.
«У нас, у міській раді, тільки один учитель, всі решта – депутати. Тому довелось проводити роз’яснювальну роботу», – зазначила Надія Гнатовська, наголосивши, що підтримка місцевої влади у справі розвитку освіти дуже важлива.
Учителька математики Тетяна Чміль розповіла, що їхня Твіржанська ЗЗСО І-ІІІ ст-ЗДО (Мостиська міська рада) стала однією з перших у громаді, де була розгорнута платформа Moodle:
«Навчання і постійна практика – ось що найбільше допомогло в опануванні дистанційної форми навчання».
Воднораз Дмитро Костенко, начальник управління освіти Великоновосілківської сільської громади (Донецька область, Волноваський район, 35 км від лінії фронту), зазначив, що дистанційне навчання школярів у Донецькій області почали впроваджувати у 2015 році, коли постало завдання не втратити дітей, які опинились на тимчасово окупованій території.
Спершу було п'ять базових дистанційних шкіл. Але потім (з огляду на ковід) Донецький інститут післядипломної освіти розпочав масові курси з підвищення цифрових навичок вчителів і організації дистанційного навчання.
«Тому, коли почалося широкомасштабне вторгнення, система освіти Донецької області більше-менше була готова до цього… Всі розуміли, що для того, щоб не втратити дітей, які роз’їхались по всій Україні і за межі кордону, щоб зберегти робочі місця для вчителів, потрібно організовувати освітній процес. І в нашій ситуації це було тільки дистанційне навчання», – зазначив Дмитро Костенко.
За його словами, у Донецькій області навчання з огляду на безпеку відбувається тільки дистанційно.
Освітня Академія триватиме три дні і завершиться 11 серпня.