29 ЛИС 2023
Вчора, 28 листопада, на засіданні Експертної ради при департаменті освіти і науки Львівської ОВА відбулось обговорення проєкту Державного стандарту профільної середньої освіти (10-12 класи й заклади професійної та фахової передвищої освіти в частині здобуття повної загальної середньої освіти).
Аналіз проєкту стосовно мовно-літературної освітньої галузі представила присутнім Наталія Пастушенко, заступниця директора з науково-педагогічної роботи Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, акцентувавши на деяких його ключових проблемах:
Члени Експертної ради звернули увагу на невдале розмежування галузей освіти, наслідком якого є часткове дублювання результатів навчання. До прикладу, результати навчання, пов'язані зі збереженням здоров'я, необгрунтовано відокремлено від фізичної культури та виділено в окрему галузь (соціальну та здоров'язбережувальну). Соціальну ж складову цієї галузі варто віднести до громадянської та історичної.
На доцільності створення хіміко-біологічного профілю і замість математичного — фізико-математичного профілю освіти наголосив директор департаменту освіти і науки ЛОВА Олег Паска:
«Мені не подобається (не тому, що я фізик), що тут немає природничих наук. На жаль, в державі нема виробленої культури й політики по культивуванню фахівців із природничих наук. І якщо держава не буде цього регулювати, то не матиме жодної перспективи на розвиток».
Голова Експертної ради Степан Давимука підтримав цю думку, зауваживши при цьому:
«Яка може бути свобода вибору в 10 класі, якщо дитина не знайома з фізикою, хімією, біологією?.. Тоді який може бути свобідний вибір?»
Маргарита Носкова, директорка Центру інноваційних освітніх технологій НУ «Львівська політехніка», в свою чергу зазначила, що у стандарті є багато теоретичних показників, які можна виміряти, але мізер діяльнісних, які дозволяють реально визначити знання, уміння, навички практичні. Вона також наголосила на основних завданнях профільної школи:
«Профільна школа повинна давати дві речі: перше — професійну спрямованість, яка даватиме учню комплекс знань, вищих від тих, що дає базова школа; з іншого боку — в цій школі повинні працювати фахівці значно вищого і кращого рівня, ніж у звичайній школі».
На проблему невідповідності між кількістю цілей, очікуваних результатів і кількістю годин, які виділяються на ту чи іншу освітню галузь, звернув увагу присутніх Роман Пастушенко, заступник директора Львівського обласного Будинку вчителя:
«При всьому бажанні не вдасться зреалізувати всіх цих результатів та забезпечити виконання стандарту у виділену кількість годин».
Члени Експертної ради зійшлися також на думці, що бажано, аби у модельних програмах очікуваними результатами були конкретні результати із Держстандарту, а не орієнтири для оцінювання.
Отож, попри позитивні напрацювання, які містяться у проєкті, виявлено певні проблеми, які необхідно доопрацювати. З цією метою Експертною радою було ухвалено рішення звернутися до Міністерства освіти і науки України з пропозицією про доцільність продовження громадського обговорення проєкту Державного стандарту профільної середньої освіти до кінця 2023 року та ознайомити громадськість із Концепцією профільної середньої освіти, яка розробляється.