Новини департаменту

Якою бути профільній середній освіті — обговорюємо проєкт Держстандарту

29 ЛИС 2023

Image

 

Вчора, 28 листопада, на засіданні Експертної ради при департаменті освіти і науки Львівської ОВА відбулось обговорення проєкту Державного стандарту профільної середньої освіти (10-12 класи й заклади професійної та фахової передвищої освіти в частині здобуття повної загальної середньої освіти).

Аналіз проєкту стосовно мовно-літературної освітньої галузі представила присутнім Наталія Пастушенко, заступниця директора з науково-педагогічної роботи Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, акцентувавши на деяких його ключових проблемах: 

  • - мета мовно-літературної освітньої галузі повторює мету основної школи;
  • - внесок галузі у розвиток компетентностей ідентичний зі стандартом основної школи;
  • - необхідно уніфікувати підхід до опису базових знань ( окремо для основного та поглибленого рівнів);
  • - необхідно уніфікувати підхід до опису орієнтирів для оцінювання (якщо у стандарті виділено 10 клас як профільно-адаптаційний цикл, а 11-12 — як профільний цикл, то і орієнтири для оцінювання треба виписати для кожного циклу);
  • - орієнтири для оцінювання сформульовані доволі складно, що утруднює розуміння; 
  • - існує необхідність виділити три групи орієнтирів для оцінювання (пов'язані з роботою з художнім текстом, з медіатекстом та з іншими текстами (наукового, публіцистичного, офіційно-ділового стилів)).

 

Члени Експертної ради звернули увагу на невдале розмежування галузей освіти, наслідком якого є часткове дублювання результатів навчання. До прикладу, результати навчання, пов'язані зі збереженням здоров'я, необгрунтовано відокремлено від фізичної культури та виділено в окрему галузь (соціальну та здоров'язбережувальну). Соціальну ж складову цієї галузі варто віднести до громадянської та історичної.

На доцільності створення хіміко-біологічного профілю і замість математичного — фізико-математичного профілю освіти наголосив директор департаменту освіти і науки ЛОВА Олег Паска

«Мені не подобається (не тому, що я фізик), що тут немає природничих наук. На жаль, в державі нема виробленої культури й політики по культивуванню фахівців із природничих наук. І якщо держава не буде цього регулювати, то не матиме жодної перспективи на розвиток». 

Голова Експертної ради Степан Давимука підтримав цю думку, зауваживши при цьому:

«Яка може бути свобода вибору в 10 класі, якщо дитина не знайома з фізикою, хімією, біологією?.. Тоді який може бути свобідний вибір?»

Маргарита Носкова, директорка Центру інноваційних освітніх технологій НУ «Львівська політехніка», в свою чергу зазначила, що у стандарті є багато теоретичних показників, які можна виміряти, але мізер діяльнісних, які дозволяють реально визначити знання, уміння, навички практичні. Вона також наголосила на основних завданнях профільної школи:

«Профільна школа повинна давати дві речі: перше — професійну спрямованість, яка даватиме учню комплекс знань, вищих від тих, що дає базова школа; з іншого боку — в цій школі повинні працювати фахівці значно вищого і кращого рівня, ніж у звичайній школі».

На проблему невідповідності між кількістю цілей, очікуваних результатів і кількістю годин, які виділяються на ту чи іншу освітню галузь, звернув увагу присутніх Роман Пастушенко, заступник директора Львівського обласного Будинку вчителя:

«При всьому бажанні не вдасться зреалізувати всіх цих результатів та забезпечити виконання стандарту у виділену кількість годин».

Члени Експертної ради зійшлися також на думці, що бажано, аби у модельних програмах очікуваними результатами були конкретні результати із Держстандарту, а не орієнтири для оцінювання.

Отож, попри позитивні напрацювання, які містяться у проєкті, виявлено певні проблеми, які необхідно доопрацювати. З цією метою Експертною радою було ухвалено рішення звернутися до Міністерства освіти і науки України з пропозицією про доцільність продовження громадського обговорення проєкту Державного стандарту профільної середньої освіти до кінця 2023 року та ознайомити громадськість із Концепцією профільної середньої освіти, яка розробляється.

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image