27 БЕР 2024
У світі, де інформація швидко стає застарілою і технології розвиваються з вражаючою швидкістю, обмін досвідом стає не лише важливим, але й критичним елементом успішного розвитку як особистого, так і професійного. Наші спільноти зростають завдяки спільній меті – навчанню один від одного. Обмін досвідом стає тим краєм, де зустрічаються унікальність і спільна мудрість. Адже кожен із нас – нескінченний резервуар досвіду, готовий поділитися своїми знаннями та інсайтами з іншими. Обмін досвідом відкриває двері до нових можливостей та розвитку.
Завершуємо розповідь про робочу поїздку освітян Львівщини до Польщі. Цього разу розповідаємо про унікальний дитячий садочок у місті Зелена Гура (Zielona Góra) на заході Польщі.
Заклад дошкільної освіти з відділеннями для дітей з аутизмом ''Dalej Razem'' був заснований у 2011 році Асоціацією допомоги людям з розладами аутистичного спектра ''Dalej Razem'', яка є його керівним підрозділом. З роками кількість дітей і співробітників зросла. Наразі у них велика команда спеціалістів для роботи з дітьми з розладами аутистичного спектра.
Нові люди, які починають працювати в даному дошкільному закладі, проходять обов’язкове внутрішнє та екстернатне навчання з цього напрямку, їх робота підлягає кураторству. Співробітники постійно підвищують свою кваліфікацію, беручи участь у тренінгах, конференціях, семінарах та аспірантурі.
Гасло закладу: «Прийняття та чуйність до потреб дітей впливають на якість усього їхнього життя», а місія вказує напрямок, у якому вони рухаються, і є орієнтиром для дій і рішень, які вони приймають.
Місія полягає в тому, щоб озброїти вихованців компетенціями, які наблизять їх до задовільної участі в системах, не адаптованих до потреб і чутливості людей з розладом аутистичного спектра. Важливим аспектом діяльності є стратегічне бачення, яке встановлює основу для дій і спрямовує кожен аспект діяльності в потрібному напрямку. Занурившись в атмосферу і роботу цього дошкільного закладу, відчувається, що це місце, де уважність і повага до іншого способу сприйняття зовнішнього світу вихованців зустрічаються з очікуваннями щодо їхнього функціонування в середовищах і структурах, які керуються законами нейротипової більшості.
Реалізація діяльності відбувається в комфортних умовах для роботи всіх учасників навчально-виховної діяльності – і в контексті організації праці, і в атмосфері діяльності. Наші представники мали змогу відвідати групи, індивідуальні та групові заняття, обговорити всі питання, які цікавили. Освітяни ознайомились з інноваціями, які дуже швидкими темпами запроваджуються у роботі з дітьми з розладами аутистичного спектра.
Про заклад
Тут навчання відбувається у невеликих групах дітей (3 - 4 людини в групі). До навчання, терапії та догляду в групі залучені три особи: вчитель, вчитель-терапевт і допомога (одна допомога на дві групи). Завдяки малим групам та великій кількості вчителів і терапевтів є змога максимально зосередитися на потребах дітей та ефективної терапії.
Терапевтичний процес супроводжується дієтологом і психологом. Індивідуальні плани терапії розробляються командою спеціалістів, які працюють з дитиною. Методи терапії індивідуально адаптовані до потреб дитини; існує постійний контакт між педагогами, терапевтами та батьками (короткі щоденні звіти та консультаційні зустрічі).
Є реабілітація та додаткові заняття (реабілітолог, логопед). Наявні навчальні посібники, що сприяють розвитку дитини (в тому числі розроблені компанією ''Dalej Razem''). Повноденне харчування входить у вартість навчання. Щоденні прогулянки, циклічні події, профілактика здорового харчування (включаючи дієти для дітей з аутизмом) у формі регулярних майстер-класів для дітей з дієтологом. Підтримка раннього розвитку надається вихованцям і поза межами дошкільного закладу (включаючи базову терапію, сенсорну інтеграцію та логопедію).
Зразок розпорядку дня:
07:00 – 08:00 - діти приходять до загальної кімнати. Вільна гра – некерована діяльність.
08:00 – 08:30 - діти об’єднуються в групи. Вільна гра, що відповідає інтересам дітей – некерована діяльність.
08:30 – 09:00 - привітання, календар, ранкова зарядка – заняття під керівництвом.
09:00 – 09:30 - гігієнічно-організаційні заходи, 1-й сніданок (навчання прийому їжі, навчання самообслуговуванню, організації та прибиранню, гігієна), заняття під керівництвом, заняття без керівництва.
09:30 – 10:00 - діяльність самообслуговування – чищення зубів, керована діяльність, некерована діяльність.
10:00 – 11:00 - спрямовані (дидактичні) заняття з вибраним змістом основної навчальної програми дошкільної освіти.
11:00 – 12:00 - вихід на свіже повітря. Прогулянки, поїздки, вільні розваги на природі (керовані заняття, некеровані заняття).
12:30 – 13:00 - спрямовані (дидактичні) заняття з вибраним змістом основної навчальної програми закладу дошкільної освіти.
13:30 – 13:30 - заходи з гігієни та прибирання, обід (навчання прийому їжі, навчання самообслуговуванню, навчання організації та прибиранню, гігієна), заняття з супроводом, заняття без супроводу.
13:30 – 16:30 - позашкільні заходи, адаптовані до потреб і здібностей дітей: заняття на свіжому повітрі, вільні ігри відповідно до інтересів дітей – некерована діяльність. Гігієнічно-організаційні заходи, підвечірок – заняття під керівництвом, заняття без керівництва.
16:30 - дітей забирають із закладу дошкільної освіти додому.
Окремої уваги в діяльності закладу дошкільної освіти для дітей з аутизмом ''Dalej Razem'' заслуговує те, що для наших українських дітей у штат закладу прийняті українські фахівці і навчання здійснюється рідною українською мовою.
Усвідомлюючи, що результат навчання та виховання сильно залежить від співпраці терапевтів з батьками, від усвідомленої, спільно обраної мети та виконання рекомендацій терапевтів вдома, здійснюється тісна співпраця з сім’ями. Всі родини вихованців закладу мають різні можливості, тому і очікування враховують ці ресурси.
У нас єдині спільні цілі: ми поширюємо знання про осіб з особливими освітніми потребами, зокрема і про людей з аутизмом, щоб привертати увагу суспільства до труднощів людей з розладами аутистичного спектра, пов’язаних з отриманням подразників із зовнішнього світу, труднощами спілкування та засвоєнням загальноприйнятих соціальних норм.