Новини департаменту

Платформи ідей 3«П»: простір генерування нових ідей

29 БЕР 2024

Image

 

27 березня 2024 року, вже вп'яте поспіль, фізичний факультет Львівського національного університету імені Івана Франка гостинно приймав у своїх аудиторіях «Платформи ідей 3«П» (Практично, Пізнавально, Позитивно)» – освітній простір для вчителів фізики та астрономії закладів загальної середньої освіти.

Цей захід зібрав біля сотні зацікавлених освітян із різних територіальних громад Львівщини.

Впровадження НУШ вимагає значних змін у викладанні фізики в школі. І чи не найважливішою із них є збільшення практичної складової на уроках фізики. А це лабораторні роботи, дослідницькі проєкти та експериментальні завдання із застосуванням новітніх педагогічних технологій, зокрема STEM/STEAM-напрямів, активного використання онлайн-сервісів та онлайн-ресурсів. Такі підходи робитимуть навчання більш доступним і зрозумілим для учнів, сприятимуть розвитку у них аналітичного мислення та показуватимуть взаємозв'язок між законами фізики та навколишнім світом.

Платформи ідей, підготовлені творчою групою вчителів фізики Львівщини (за підтримки департаменту освіти і науки ЛОВА, фізичного факультету ЛНУ ім. Івана Франка та Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти), якраз і покликані сприяти обміну ідеями та напрацюваннями у цій царині.

Учасники цьогорічного заходу мали змогу пройти три цікаві майстер-класи:

  1. Подорож «Таємничі місця України»;
  2. Інтелектуальна вікторина «Світ фізики»;
  3. «Фізика в експериментах».

 

Чому відбуваються уповільнення чи прискорення часу та інші аномалії у Бугайському (не Бермудському!) трикутнику, що на Сумщині? Чим пояснити, що звуки, тихо промовлені у центрі Мавринського майдану біля Павлограда, нагорі лунають незвично голосно? Про це та про загадки футбольного поля в соляній шахті Соледару; властивості поверхні Лемурійського озера, що на Херсонщині; про піраміду на Полтавщині та Тунель кохання на Рівненщині змогли дізнатися та відповісти на запитання учасники Платформ, подорожуючи цими таємничими місцями України та відображаючи їх на мапі.

«Мандруючи всією Україною, учні не тільки будуть вивчати фізику, а й пізнавати світ, – зауважила Зоряна Максимович, одна із організаторів заходу, і додала: – Ви повинні підбирати ці завдання так, щоб вони були цікавими і для вас, і для дітей».

А далі на команди освітян чекав квіз. Спершу вони визначали правдивість тверджень (наприклад, чи платина є найдорожчим металом, чи на вістрі голки сучасної швейної машини утворюється тиск у 5 тисяч атмосфер); потім розбиралися у буквохаосі; розв'язували ребуси; відгадували назви пісень за фізичними явищами, про які йшлося у запропонованих піснях; проявляли ерудицію у розпізнанні українських вчених-фізиків та спостережливість у відеотурі. А на завершення інтелектуальної вікторини – «чорний ящик», наповнений загадковими предметами, про які можна дізнатися за допомогою наданої інформації, відповівши на ряд непростих, часто зовсім здавалось би нелогічних запитань.

Третя платформа – «Фізика в експериментах» базувалася на експериментальних роботах та STEM-проєктах призерів Всеукраїнського конкурсу «Запроси фізику до себе...»

  • «Плаваюча свічка»,
  • «Олія в «невагомості»,
  • «Отримай струм із води»,
  • «Свічковий маятник».

Тут необхідно було провести відповідний дослід, описати ці явища та відповісти на запитання, розрахувавши за формулами результати. Усі команди справились зі своїми завданнями на «відмінно»! 

 

Про Нову українську школу, її зміст та наміри поділився своїми думками з освітянами директор департаменту освіти і науки Львівської ОВА Олег Паска:

«Коли мене питають, якою фізика має бути в НУШ, то відповідаю, що ми будемо робити все, щоб і фізика, і хімія, і біологія були в Новій українській школі, щоб це не був інтегрований курс».

Він нагадав присутнім слова академіка Ігоря Юхновського про те, що «Україна лише тоді матиме перспективу, якщо наші діти будуть розумнішими за дітей наших сусідів», і подякував вчителям фізики, робочій групі та авторам нового підручника з фізики для 7 класу за їхню спільну творчу працю на освітній ниві. А також звернувся з проханням рухатися дальше та готувати підручник для 8 класу.

«Будь-які ініціативи, що стосуються розвитку фізики, ми будемо підтримувати. Ви все робите на громадських засадах. Це добре. Але фізика не повинна триматися лише на громадських засадах, бо це є майбутнє країни. Тому нам необхідно популяризувати фізику, – звернувся до вчителів Олег Паска і додав:– Бо немає речей, які б ми не змогли змінити. Головне, щоб у нас було колективне бажання. Успіхів Вам у цьому!»

 

На завершення заходу від організаторів Платформ всі учасники отримали примірники навчально-методичного посібника «Платформи ідей 3«П»: простір генерування нових ідей», що містить фрагмент розробленої навчальної програми «Фізика. 7-9 класи», яка передбачає впровадження новітніх педагогічних технологій (автори: Олег Бовгира, Ліана Варениця, Ірина Галько, Галина Коваль, Зоряна Максимович, Ольга Микитеєк, Ірина Нарушевич, Марія Ординович, Андрій Созанський, Василь Шевців).

Зоряна Максимович від усієї команди організаторів подякувала учасникам за конструктивні відгуки та запропонувала створити в одній із соцмереж спільноту вчителів фізики, яка б передбачала обмін фаховою інформацією.

 

Отож до зустрічі на наступних Платформах ідей 3«П»!

Творчого всім натхнення та талановитих, залюблених у фізику учнів!

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image