Новини департаменту

Освітній Еверест: «Сучасна освіта: яка вона? Розмова з учнем»

07 КВІ 2024

Image

 

Як вчитель повинен впливати, взаємодіяти та будувати комунікації з учнем? Про це та про інші виклики сучасної освіти йшлося на першому модулі проєкту «Освітній Еверест», який 4 квітня розпочав роботу у затишному атмосферному приміщенні Винниківської загальноосвітньої санаторної школи.

Проєкт стартував ще у 2021 році із початком реалізації Програми розвитку освіти Львівської області на 2021-2025 роки. Його учасниками вже стали 28 команд закладів загальної середньої освіти. Цьогоріч до закладів-учасників проєкту долучилось ще 13 опорних шкіл та ліцеїв із п'яти районів: Золочівського, Львівського, Самбірського, Стрийського та Червоноградського.

Про виклики у системі освіти та про місію Освітнього Евересту розповів директор департаменту освіти і науки ЛОВА Олег Паска:

«Внаслідок реформування системи освіти виникла проблема з методичними кабінетами: їх було скасовано. Натомість були створені центри професійного розвитку (ЦПР), які, на жаль, обслуговують тільки третину громад Львівської області. Тому що не всі громади мають кошти, а часом і розуміння важливості підвищення кваліфікації й обміну досвідом.

Освітній Еверест, власне, покликаний компенсувати відсутність цього спілкування та обміну досвідом не тільки для окремих вчителів, а й для вчительських команд шкіл. Бо зміни можуть відбуватися лише тоді, коли працює команда, коли люди працюють у командах. Тому Освітній Еверест продовжує свою діяльність».

Він також звернув увагу на ще одну проблему, пов'язану з реформою освіти,   вчителі замкнулися в межах свого закладу і не мають можливості спілкуватися зі своїми колегами з інших громад. А є багато фахівців, у яких є чому повчитись. У кожного унікальний досвід, який варто поширювати, бо він може стати тим чинником, який сприятиме розвитку всієї системи освіти. І це була б найбільша реформа, коли б ми досвід регіонів впроваджували в Україні, а не позичали щось чуже, не придумували собі якісь штучні комбінації.

«Вся відповідальність за те, якою буде Україна через десять-п'ятнадцять років, лежить на освіті, на нас з вами. Як казав Ігор Рафаїлович Юхновський: «Країна наша матиме тоді перспективу, коли наші діти будуть розумніші за дітей наших сусідів». І наше завдання – зробити все, щоб наші діти були розумнішими і кваліфікованішими за дітей наших сусідів. Успіхів вам на цьому фронті!»  підсумував Олег Паска.  

Своїми очікуваннями від проєкту поділилася його керівник Ірина Сислюк, начальник відділу дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти департаменту:

«Що ми очікуємо від проєкту та від нашої спільної роботи? По-перше, з огляду на те, що немає ЦПР у територіальних громадах (лише у 16 із 73), проєкт спрямований на те, щоб у кожній територіальній громаді був центр професійного зростання вчителя. Тобто така школа, яка буде тим осередком, на базі якого організовуватимуться і проводитимуться семінари, тренінги, творчі групи та майстер-класи, у яку приїжджатимуть вчителі з інших шкіл ТГ. По-друге, ми хочемо таким чином ще й привернути увагу відділів освіти територіальних громад, щоб вони підтримали та сприяли у фінансуванні цього проєкту з коштів місцевого самоврядування. Тому що це – командна робота.

Успіхів вам, творчості та натхнення! Навчайтесь і передавайте ці ідеї та інновації не лише у свої колективи, а й у територіальні громади».

 

Про виклики сучасної освіти і як їх можна подолати, а також про пріоритети Освітнього Евересту розповіла тренер проєкту Оксана Клепуц, директор Козівської опорної школи.

Найбільшим викликом, який зараз є, це Освіта 4.0 «Український світанок», прийнята як стратегія Міністерством освіти і науки для втілення її в життя до 2030 року. Вона передбачає індивідуальну полімодельну освіту впродовж життя на базі персоніфікованого контенту, де вчитель  наставник для учнів, де в центрі уваги – спільна творчість та інновації, розвиток персоналізованого викладання та навчання, де постійна еволюція, де потреба у розвитку, де підтримка цілісного росту учня.

Чи є у нас шанс зробити ривок до Освіти 4.0 і йти в ногу зі світом? І що необхідно зробити, щоб відбулася така трансформація? Які інструменти для здійснення таких амбітних цілей дає проєкт «Освітній Еверест», і чому створені проєктом центри називаємо центрами професійного зростання вчителя? Як вчитель повинен взаємодіяти та будувати комунікації з учнем? Про все це йшлося на цьому першому модулі Освітнього Евересту.

Досвідчені автори тренінгу (Оксана Клепуц та Жанна Король, директор Жовтанецького ліцею) зібрали унікальний досвід із проривних освітніх систем, адаптували його та охоче ділилися ним із учасниками проєкту. 

Командам вчителів було запропоновано різноманітні інтерактивні ігри та тренінги, які потім активно обговорювались на предмет їх результативності.

Так, зокрема, тренінг «Візитаційна картка» було визнано як результативний інструмент для створення позитивної атмосфери на уроках та у спілкуванні з дітьми, а також для розвитку їхньої комунікації, креативності та вміння аналізувати.

На модулі говорили про приховані істини для вчителя, і як він може здійснювати вплив на учня, щоб максимально розкрити потенціал дитини.

Тренери також поділилися досвідом проходження унікальної освітньої програми подолання освітніх втрат. Де йшлося про щоденні втрати дитиною на уроці, і як їх правильно виявити, які інструменти та методи підібрати, щоб їх мінімізувати.

«Освіта визначає суспільство– підсумувала Оксана Клепуц– Вчитель зараз має бути тим воїном, який триматиме цей освітній фронт. Бо зараз є два фронти, абсолютно одинакові – це схід та освітній фронт.

Якою ж повинна бути місія вчителя? У ціннісному плані – це формування світогляду українця нової якості, здатного жити і мислити вільно і гідно».

 

Рефлексуючи на отриману цікаву й актуальну інформацію на модулі, Лілія Свистович, директор Винниківської санаторної школи, сказала:

«Я завжди задаю собі питання: «Що я можу зробити, щоб «Український світанок» настав якнайраніше»?  Я не погоджуюся з тим, що ми маємо виховати таких дітей, з якими нам було б легше. Я хочу, щоб мені з ними було цікаво. Я хочу, щоб мені з ними було незручно, а їм  зі мною. Бо це спонукає мене вийти із зони комфорту. Я дуже хочу, щоб мої діти задавали на уроках незручні запитання, на які б ми разом шукали відповідь. Дуже ціную, коли діти вміють сказати «ні» та обгрунтувати свою думку. Для мене це громадяни майбутнього, які будуть аналізувати, робити висновки і прагнути змін.

Що ми повинні зробити для дітей? Ми повинні їм дати коріння. Коріння автентичності, коріння того, що це є їхня земля, і вони тут мають бути і сюди повертатися. І друге, це дати їм крила.

Це вся наша місія, яку б ми мали зробити: дати коріння і дати крила».

Оксана Клепуц підтримала ці думки колеги і додала:

«Якщо у нас все буде гладко, всі відповіді – правильні, тоді ніхто не буде рости: ні учень, ні вчитель. Стабільність заіржавлює. Для того, щоб був ріст, необхідно багато незручностей (викликів). Бо коли ми з ними справляємось, ми зростаємо!

І як би це пафосно не звучало, наш проєкт «Освітній Еверест» має за мету – дати вчителям такі крила для того, щоб вони дали їх дітям. І вже від вас, учителі, залежить, чи ви дозволите їм ці крила розправити».

 

Нагадаємо, що Освітній Еверест  це унікальна для України ініціатива у сфері загальної середньої освіти, яку реалізують департамент освіти і науки Львівської ОВА та Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти відповідно до Програми розвитку освіти Львівської області на 2021-2025 роки. Головною метою проєкту є створення в області на базі опорних шкіл самодостатньої мережі тренувальних центрів професійного зростання педагогів та підготовки вчителів-тренерів до них.

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image