12 ЧЕР 2024
12 червня у Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти відбувся Другий Форум педагогічних працівників, відповідальних за організацію роботи учнівського самоврядування.
⠀
Перший такий Форум пройшов у квітні цього року і викликав неабиякий інтерес у всіх зацікавлених сторін. Відтак, і цього разу головна тема зустрічі була сформульована як: «Учнівське самоврядування в громаді: моделі співпраці та стандарти репрезентативності».
⠀
Нагадаємо, що у лютому цього року при департаменті освіти і науки Львівської ОДА була створена Консультативна рада з питань учнівського самоврядування. Головою її стала Ірина Суховерська, завідувачка кабінету інформаційно-комунікаційної діяльності Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Саме вона виступила модератором панельної розмови про те, як зробити учнівське самоврядування дієвим.
⠀
Вітаючи учасників зібрання, заступниця директора департаменту освіти і науки Львівської ОВА Олена Урдей наголосила, що учнівське самоврядування сприяє розвитку особистості та підготовці учнів до активного громадянського життя, тому важливо створити належні умови, щоб учнівська креативна талановита молодь могла продукувати і реалізовувати свої ідеї.
⠀⠀
Своєю чергою директор Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Павло Хобзей зазначив, що під час таких Форумів важливо, зокрема, щоб і лідери учнівського самоврядування, і вчителі-координатори могли ознайомитись з іншим досвідом, аби згодом використовувати нові практики у своїй діяльності.
⠀
Отже, як зробити учнівське самоврядування дієвим?
⠀
З цього приводу начальник відділу дошкільної, загальної середньої освіти та позашкільної роботи департаменту Ірина Сислюк зазначила: «Якщо ми говоримо про дієвість учнівського самоврядування, то насамперед слід мати на увазі добре вибудувану систему, коли всі її елементи – і по вертикалі, і по горизонталі – працюють злагоджено і скоординовано. Починаючи від кожної школи, залучаючи кожну територіальну громаду і виходячи на обласний рівень.
Другий момент. Ця система повинна мати дуже добру нормативну базу. У 202І році департамент розробив та затвердив зразки Положення про вибори в учнівському самоврядуванні та статутів.
Третій момент: має бути командна скоординована співпраця між учнями, вчителями-координаторами, загалом педагогами, представниками громади, яка дозволяє збалансувати оці три слова «хочу», «можу» і «треба», що так важливо у наш воєнний час».
⠀
Відтак, народилась ідея створення Консультативної ради. До справи залучено Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, і як результат – відбувся Другий Форум учнівського самоврядування.
⠀
За словами Ірини Сислюк, Форум – це передовсім спроба допомогти вчителям-координаторам опанувати ті знання і навички, які дозволяють якнайповніше розкривати потенціал учнів, виховувати відповідальних громадян готових до дієвої участі в демократичних процесах.
⠀
Натомість, голова постійної комісії з питань освіти, науки та інновацій Львівської обласної ради Парасковія Дворянин наголосила на важливості принципу ієрархічності. «Слід плекати повагу до вчителя, директора школи, долати розрив поколінь, але водночас не знецінювати ідеї та ініціативи учнів. Поєднання досвіду та енергії дає результат», - зазначила вона.
⠀
На питання щодо цінностей, які має формувати учнівське самоврядування, Роман Пастушенко, член Експертної ради при департаменті освіти і науки Львівської ОВА, зазначив: «Якщо запитати навіщо учнівське самоврядування, то воно для того, щоб дитина утверджувалась у тому, що вона має людську гідність і щоб дитина вчилась демократії».
⠀
Серед перешкод, які стоять на заваді розвитку учнівського самоврядування названо: недостатній досвід у педагогів, щоб налагоджувати партнерські стосунки з учнями; в учнівському самоврядуванні переважають «президентські» моделі, які не передбачають розподілу влади і не вчать, як жити у демократичному суспільстві.
⠀
Своєю чергою Володимир Вандзьо, заступник президентки Львівського обласного учнівського парламенту серед перешкод зазначив тотальний брак коштів, а Ксенія Мисишин, президентка учнівського самоврядування Стрийської громади, зауважила, що учням старших класів через завантаженість уроками і необхідність готуватись до вступу у виші елементарно бракує часу на учнівське самоврядування. Тим часом Олена Білявська, керівниця гуртка «Лідер» КЗ ЛОР «Львівський обласний центр науково-технічної творчості учнівської молоді» наголосила, що лідери учнівського самоврядування люблять перешкоди, бо, долаючи їх, вони зростають як лідери. Також вона додала, що нині учнівське самоврядування значною мірою зосереджене на організації доброчинних заходів для збору коштів на потреби ЗСУ.
⠀
Свій досвід учнівського самоврядування презентували Жовківська громада, Червоноградська громада, Дрогобицький ліцей №16 ім. Ю. Дрогобича.
⠀
Далі учасники заходу продовжили роботу на трьох локаціях.
⠀
Локація №1 - «Доброзичлива атмосфера у спільноті: знайомимося, зростаємо, мотивуємо» - організаторка Галина Сохань, завідувачка кафедри суспільствознавчої освіти, кандидат філологічних наук
⠀
Локація №2 - «Стилі лідерства» - організаторка Ірина Синя, завідувачка кабінету «Центр внутрішнього забезпечення якості освіти» КЗ ЛОР ЛОІППО
⠀
Локація №3 - «Розвиток ораторського мистецтва і комунікативної компетентності лідерів учнівського самоврядування» - організаторка Ліліана Кудрик, доцентка кафедри суспільствознавчої освіти КЗ ЛОР ЛОІППО, кандидатка філософських наук.