Новини департаменту

Підсумки дослідження стану освітнього середовища

02 ЛИП 2024

Image


Кожна людина сама формує власну систему цінностей та обирає ґрунтовані на ній правила поведінки. Тож, завдання сім’ї та школи - створити умови, сприятливі для вибору дитиною добра - відчуття й усвідомлення нею своєї здатності творити благо. Виховання - це цілеспрямований процес становлення таких умов через налагодження довірливих взаємостосунків між учасниками освітнього процесу та організацію освітнього середовища на засадах безпеки, демократії, культуротворчості і відкритості, спрямованості навчання на формування ідентичності політичного українця, патріота України. 

З метою створення ефективного інструментарію оцінки якості освітнього середовища ЗЗСО Львівщини, його виховного потенціалу в області реалізується відповідний проєкт Програми розвитку освіти Львівської області в 2021 - 2025 роках. 

У квітні 2024 року було проведено чергове дослідження стану освітнього середовища у закладах освіти, які обрані для забезпечення профільної освіти академічного спрямування. Дослідженням було охоплено понад 4300 педагогів у 106 ЗЗСО, більш ніж 13,5 тис. учнів 4-х, 8-х, 10-х класів та 8 тис. батьків (опікунів) цих учнів. 

Респонденти відповіли на запитання укладених спеціалістами е-анкет. Відповіді були опрацьовані із використанням спеціально розробленої електронної програми. Зібрані дані зведені на рівнях школи, громади, району та області. Результати опитування на рівні ЗЗСО проаналізували спеціально створені у школах групи педагогів, а це, переважно, заступники директорів, педагоги-організатори та практичні психологи, які підготували і оприлюднили на шкільних сайтах відповідні звіти. 

25 червня в департаменті освіти і науки Львівської ОДА відбувся підсумковий вебінар за результатами цього квітневого дослідження. 

Порівняльний аналіз результатів анкетування за 2023 та 2024 роки показав, що загалом освітнє середовище шкіл області ще не має потрібного виховного потенціалу. У взаємовідносинах між учасниками освітнього процесу поки надто мало довіри. Досі кожний п’ятий з опитаних восьмикласників та десятикласників не знайшов серед педагогів тих, до кого можна було б звернутись за порадою та підтримкою у складній ситуації. До третини старшокласників не бачать користі від учнівського самоврядування. Понад третина батьків вказали, що не мають достатньої інформації, щоб судити про роботу органів батьківського самоврядування. Значна частина учнів вважає оцінювання своїх навчальних досягнень несправедливим, до третини батьків цих дітей і навіть частина вчителів - непрозорим. 

Найнижчими є показники умов, що забезпечують спроможність системи освіти в громадах задовольнити пізнавальні інтереси учнів та розвиток їхніх здібностей. Культуротворчий потенціал своїх ЗЗСО визнали тільки 5% опитаних педагогів, 2%-3% старшокласників та менш ніж 10% батьків цих дітей. Це зумовлено перш за все відсутністю в багатьох громадах розвиненої мережі технічних гуртків, культурологічних клубів та спортивних секцій, неефективною, в багатьох випадках, роботою шкільних бібліотек, послуги яких обмежуються забезпеченням дітей підручниками, а також тим, що навчання часто зводиться до репродуктивно-продуктивної діяльності. Дітям рідко ставлять проблемні запитання, не практикують дискусії тощо. Бракує учням також  екскурсій та подорожей. 

Гострою проблемою школи залишається списування. За даними е-анкетування тільки 8,4% опитаних десятикласників вказали, що не списують принципово, натомість понад 12% відзначили, що списувати можна і треба. Більшість вважає списування необхідним, бо не встигає виконати усе, задане додому самостійно, хоче мати кращі оцінки і т. ін. 

Кращими, порівняно з попереднім роком, стали показники безпечності середовища наших ЗЗСО. На 10-20% зменшилось число невдоволених якістю повітряно-теплового режиму, до 5% - шкільним харчуванням. Падає й кількість тих старшокласників які не харчуються у шкільних їдальнях. Як відзначив директор обласного департаменту освіти і науки Олег Паска, це - свідчення успішності реформи шкільного харчування, що відбувається на Львівщині.

Результати порівняльного аналізу стану освітнього середовища ЗЗСО області стали підставою для таких рекомендацій:

Львівському обласному інституту післядипломної педагогічної освіти:

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image