31 СЕР 2024
Професійно-технічна освіта Львівської області активно розвивається.
Сьогодні система професійної освіти Львівщини налічує 47 закладів, на базі яких функціонує 49 навчально-практичних центрів. Торік на створення 10 навчально-практичних центрів було виділено з обласного бюджету 40 млн грн. Цього року Львівщина є лідером за числом відібраних заяв на побудову таких НПЦ – 9 навчально-практичних центрів на загальну вартість 81,5 млн грн (державна субвенція – 54,4 млн грн).
Разом з тим у профтехосвіті триває реформа харчування. Зокрема, йдеться про створення кулінарного хабу на базі Сокальського професійного ліцею (проєкт «DECIDE:ПРОФТЕХ», грант 3,6 млн грн).
Також вагоме значення у системі професійної освіти має профорієнтаційна робота. Окрім проведення днів відкритих дверей, майстер-класів, інформаційної кампанії, у 2024 році в рамках проєкту «DECIDE:ПРОФТЕХ» створюватиметься профорієнтаційний хаб на базі Міжрегіонального вищого професійного училища автомобільного транспорту та будівництва (грант у розмірі 3,6 млн грн).
Поза тим, у департаменті освіти і науки Львівської ОВА працюють над актуалізацією Стратегії розвитку освіти Львівщини до 2027 року, у тому числі у розрізі професійної освіти.
⠀
Актуальний стан справ професійно-технічної освіти Львівської області обговорили на засіданні Ради директорів закладів професійно-технічної освіти, яке відбулося 28 серпня на базі Львівського професійного коледжу готельно-туристичного та ресторанного сервісу.
⠀
«Професійна освіта сьогодні дуже гідно представлена на рівні України. Велика заслуга у цьому саме директорів і щира вам подяка за це. Саме ваші і наші ідеї часто підтримує Міністерство освіти, як це було із державною субвенцією на «Кабінети захисту України». Львівщина була першою, хто це зробив на рівні області, а тепер право на таку субвенцію від держави мають і заклади професійної освіти, що дуже важливо в умовах війни з росією», – зазначив на зустрічі директор департаменту освіти і науки Львівської ОВА Олег Паска.
⠀
Водночас він звернув увагу учасників наради на те, що серед найбільших викликів, які стоять сьогодні перед професійною освітою, – це проблема зменшення контингенту учнів. Триває спад народжуваності. Цього року у Львівській області у перший клас піде 22 200 учнів. Через 9 років ми матимемо стільки ж випускників 9 класів. 20% від їх числа вступають до закладів профтехосвіти. Отже, якщо полічити, то через ті ж таки 9 років ми можемо мати в профтехосвіті 4 400 учнів-вступників. А це майже вдвічі менше, аніж ми маємо нині (7 500).
⠀
Відтак Олег Паска наголосив: «Один зі шляхів, як цьому запобігти, – робити все для того, аби наші заклади ставали все більш модерними та інноваційними. Зокрема, для того, щоб заохотити дітей з інших областей йти навчатися до наших професійних ліцеїв та коледжів».
⠀
«Професійна освіта Львівщини повинна активно розвиватися протягом наступних п`яти років. При цьому у нас є рік-два, щоб зробити нашим закладам добру рекламу на кшталт: «Якщо ви хочете стати професіоналом, то вам треба приїхати на Львівщину, вступити у коледж чи ліцей, поселитись у добрий гуртожиток і вас навчать на класного високооплачуваного спеціаліста», – додав Олег Паска.
⠀
Саме такий підхід закладається у Стратегію розвитку освіти Львівської області.
⠀
Розглянемо статистику:
У Львівській області у вишах навчається приблизно 100 тисяч студентів, приблизно 40% з них – з-за меж області. Звісно, специфіка профтехосвіти відмінна, але такій статистиці сприяє і безпекова ситуація у регіоні.
Тож Львівщина має унікальний шанс стати центром формування національно свідомої, професійної молоді, майбутньої еліти України.
⠀
Своє чергою начальник відділу інновацій, професійної, фахової передвищої та вищої освіти департаменту освіти та науки Львівської ОВА Іван Пикус у своїй презентації щодо регіонального замовлення наголосив на тому, що станом на 26 серпня 2024 року виконання регіонального замовлення становить 71%.
⠀
Одразу поінформуємо, що це не остаточні цифри, адже вступна кампанія в системі профтехосвіти продовжена до 1 жовтня.
⠀
Окрім того, Іван Пикус повідомив, що департамент освіти і науки й надалі працюватиме над розвитком мережі професійної освіти.
⠀
«Ми просто будемо змушені вживати заходів з оптимізації мережі, а саме: об’єднання закладів. Нам слід бачити реальний стан речей і з усією відповідальністю підійти до цієї проблеми. Ми розуміємо бажання кожного директора і трудового колективу зберегти свій заклад, але зможемо підтримувати фінансово тільки ті заклади, які виконують регіональне замовлення, працюють над створенням НПЦ, налагоджують співпрацю з міжнародними організаціями та мають перспективу. Також з нашого боку є повне усвідомлення того, що кожен заклад – це насамперед люди, і ніхто не повинен залишитись без роботи, а також це учні, які не повинні втратити змогу здобути професійну освіту за обраними фахом, – зазначив Іван Пикус і додав: – Дуже незрозуміло, коли ми вкладаємо кошти, а дітей нема. Значить ми робимо щось не те».
⠀
Також він зазначив: «Цього року при формуванні регіонального замовлення ми разом з навчально-методичним центром більш детально проаналізуємо стан матеріально-технічної бази за кожною професією».
⠀
Окрім того, Іван Пикус звернув увагу директорів профтехів, особливо тих, у структурі яких створено НПЦ, щоб вони отримували ліцензії на підготовку фахових молодших бакалаврів, що, безсумнівно, додасть потенціалу кожному закладу.
⠀
Теж саме стосується кваліфікаційних центрів: в інших регіонах заклади профтехосвіти більш інтенсивно відкривають такі центри, а це ж додаткове джерело надходжень до спецфондів.
⠀
«Якщо у вас є матеріально-технічна база, то беріть замовлення, заробляйте, наповнюйте спецфонд, а потім завдяки цим коштам мотивуйте своїх працівників. Так, багато бюрократії, але за вас це ніхто не зробить. З нашого боку буде всебічна підтримка», – зазначив Іван Пикус.
⠀
Ще одна тема – підвищення професійного рівня викладачів та майстрів. Цьому слід приділити особливу увагу: ті, хто навчають, повинні навчатись самі. І таке навчання можна розгорнути на базі вже створених НПЦ. Імітація нікому не потрібна. Ну і треба дбати про імідж викладача профтеху. У департаменті готові організувати спеціальні курси.
⠀
На завершення директори мали змогу обмінятись думками і поставити запитання доповідачам. А також подякували за роботу Наталії Склярчук, голові Ради директорів закладів профтехосвіти Львівської області.