Новини департаменту

Готувати школярів до олімпіад – для мене це спосіб відпочити, кращий ніж кіно

19 ВЕР 2024

Image

 

Готувати школярів до олімпіад – для мене це спосіб відпочити, кращий ніж кіно – Мар'ян Добосевич

 

Випускники Львівського фізико-математичного ліцею влітку стали призерами міжнародного фіналу Економічної Олімпіади, 56-ї Міжнародної олімпіади з хімії серед школярів, що пройшла в Ер-Ріяді (Саудівська Аравія), Міжнародної Європейської олімпіади з фізики, яка відбулась в Кутаїсі (Грузія). І це далеко не повний перелік шкільних олімпіадівських перемог. 
Випадковість? Ні. 
Директор Львівського фізико-математичного ліцею Мар'ян Станіславович Добосевич – ветеран руху шкільних олімпіад. Розмовою з ним ми продовжуємо добірку цикл інтерв'ю із вчителями Львівщини, які підготували найбільше переможців шкільних олімпіад. 
    ⠀
===    Скільки років ви вже готуєте дітей до олімпіад?
    ⠀
- Я долучився до олімпіадного шкільного руху ще у свої студентські часи, займався в Малій Академії з учнями, які готувалися до Олімпіад. Отже, мій досвід роботи з дітьми, які беруть участь в олімпіадах, вже, певно, сягає  35 років. Так що я розумію специфіку олімпіад попередніх років і теперішнього часу.  
    ⠀
===    Що змінилося за цей час, коли говорити про методику підготовки до олімпіад?
    ⠀
- Насправді, значно збільшилися база даних, з якою доводиться працювати. Розумієте, раніше кількість олімпіад була невеликою, і доступна база задач  складалася хіба із задач Всеукраїнських олімпіад,  всесоюзних і незначної кількості задач міжнародних олімпіад. Тепер банк даних  лише щодо завдань Всеукраїнських олімпіад та турнірів в рази більший ніж той, що тоді був загалом. 
.
Це вимагає від дітей більшої олімпіадної ерудиції. З'явилися інші типи нестандартних задач та  методики їх розв'язання. А завдання попередніх олімпіад знайшли своє місце в підручниках для класів з поглибленим вивченням математики. Необхідно, щоб діти  серйозно і глибоко опрацьовували нові методики, знали, як працювати з англомовною літературою. Ось така ситуація.
    ⠀
===    Скільки приблизно учнів-переможців ви вже підготували? 
    ⠀
- Я думаю, що десятків три-чотири вже є.
    ⠀
===    Можливо пам'ятаєте якісь особливі приклади?
    ⠀
- Кожен учень неповторна особистість, тому не хочу когось виділяти. Хочу подякувати їм усім, бо не лише я навчав їх, а вчився у них.  Завдяки  їхньому нестандартному мисленню ми разом знаходили цікаві підходи до задач.
В пам’яті завжди будуть спільні поїздки на олімпіади, літні табори, де навчання було поєднане з гірськими походами, екскурсіями, відпочинком на морі.
.
Тобто, підготовка до олімпіади з математики - це є багатогранна річ, інколи доводиться виступати не тільки у ролі вчителем, а й менеджера, щоб побудувати стратегію підготовки.
    ⠀
===    А чи можете пригадати якусь особливу перемогу своїх учнів, яка запам'яталась?
     ⠀
- Звісно, дуже приємно коли є учні-переможці Всеукраїнських олімпіад, коли вони потрапляють на відбір, а потім і на міжнародну олімпіаду. Це дуже приємно і сильно стимулює до роботи. Але вдвічі приємніше, коли перемагає уся команда. Коли дипломи чи медалі виборюють усі члени команди. Тоді радіємо за учнів, за колег, за область, за нашу Україну. 
.
Вчителеві важливо побачити в дитячих очах задоволення від розв`язання задач і бажання подальшої праці. 
.
Але не тільки перемоги, кожна невдача також стимулює. Ти починаєш аналізувати, чому так вийшло,  що пішло не так, з якої причини. Будь-який результат завжди вимагає аналізу і подальших дій.
    ⠀
===    А як ви мотивуєте дітей?
    ⠀
- Найкращим мотиватором для дітей є краса математики, можливість показати силу свого інтелекту,  свій змагальницький характер і волю до перемоги. Коли діти бачать, що вони не зуміли придумати якийсь розв`язок, а їхній колега знайшов якесь рішення, то це сильніше стимулює дітей, ніж будь-які інші фактори. 
.
Похвала вчителя, грамоти, стипендії -  це, звичайно, теж.  
Дітям завжди було цікаво вміти та знати більше ніж написано в підручнику. Їх інтерес найбільше мотивує вчителя. Зробити предмет цікавим – це вже перемога.
    ⠀
===    А чи було у вас так, щоб дитина втрачала інтерес, потім поверталася знову до вас?
    ⠀
- Буває так, що дитина не одразу досягає результатів. У такий момент важливо, щоб у неї не опустилися руки. Тобто, якщо учень перестав займатися олімпіадою, то це абсолютно не страшно. Головне, щоб дитина не втратила інтерес до навчання, до творчості, до математики.
.
Математика, відкриває шлях  до  фізики, інформатики, економіки..., робить думку логічно структурованою. 
.
Математика як професія  надзвичайно захоплива і різнопланова, дає можливість реалізувати себе усім, хто її любить і нею займається. При цьому наші діти дуже багатогранні, і кожен має шанс  зробити своє  відкриття.
    ⠀
===    Роль батьків, наскільки вона важлива? Чи ви спілкуєтесь з батьками?
    ⠀
- Кажучи загалом, батьки повинні бути опорою для дітей. При цьому важливо, щоб батьки не абсолютизували предмет і не хотіли, аби дитина за будь-яку ціну здобула перемогу. Не потрібно занадто сильно спонукати дитину до результату у вибраній галузі, обмежуючи її різносторонній розвиток. Треба пам`ятати важливість психологічної стабільності, слід бути психоемоційною підтримкою для своїх дітей. Не абсолютизувати перемогу і не впадати у відчай від невдач.
.
Ну і звісно, батьки мають бути фінансовими донорами для своїх дітей. Поїздки на літні/зимові школи, на табори, вони не прописані в жодних кошторисах навчальних закладів. 
    ⠀
===    А от ваша яка мотивація продовжувати участь в олімпіадівському русі?
    ⠀
- Я вже казав, що вже давно у цьому русі. Я був членом журі четвертого етапу всеукраїнських олімпіад. В ліцеї ми організовували відбори для міжнародних олімпіад. Слава Богу, голова працює і хочеться себе десь реалізувати. 
.
До того ж це певний спосіб трішки відпочити від рутини. Бо коли думаєш над розв'язуванням задачі, міркуєш, як це розказати дітям, то це для мене більший релакс, ніж дивитися кіно чи розв'язувати кросворди.
    ⠀
===    Як ви прийшли в професію вчителя?
    ⠀
- Я почав навчати дітей, які ходили в Малу академію. Тоді ця установа була надзвичайно популярною. У той час я сам вчився на математиці на 3-му курсі. Окрім того, я випускник Малої академії, де продовжую працювати досі. 
    ⠀
===    А який той  був рік? 
    ⠀
- 1982 року я вступив в університет, 1985-го - почав викладати в Малій академії. Це мені подобалося, я працював як лектор, бачив себе науковцем. Викладав в університеті. Але згодом ми організовували фізико-математичний ліцей, де я спершу працював заступником, а потім, з 1994 року, і досі – директором. 
.
В ліцеї ми намагаємося  закласти високі освітні стандарти. Це стимулює вчителів мати глибоку предметну ерудицію, цікавитися сучасними тенденціями в освіті, самим творити і  залучати дітей не тільки до навчання, а ще й до творчості.
.
1995 року я став членом журі Всеукраїнської олімпіади і побачив, як працюють колеги з інших областей, зрозумів, що можу тут себе професійно реалізувати. 
.
Учительство – це, стиль життя. Передавати знання, вчити думати, виховувати і зацікавлювати – це основні функції вчителя. Теперішнє покоління  має дуже широкий доступ до інформації і вміє досконало її шукати, але хочеться допомогти їм знаходити те, що зробить їх успішними.
    ⠀
===    Що найважливіше для вчителів у стосунках з дітьми?
    ⠀
- Потрібна довіра. Якщо учні вірять, що ти даєш їм саме те, що їм потрібно, то вони будуть вчитися і намагатись  зрозуміти складні речі, вони будуть працювати додатково в дома.
.
Вчитель має розуміти емоційний і психологічний стан учнів, вміти уникнути напружених ситуацій, бути цікавим для учнів, знати як їх здивувати.
    ⠀
===    Ваше визначення доброго вчителя?
    ⠀
- Я процитую фразу одного з наших колег, мого наставника, Ярослава Григоровича Притули, який був деканом механіко-математичного факультету. Він казав, що для того, щоб відбувався гарний процес навчання треба, щоб вчитель знав свій предмет і хотів його навчити. А також треба, щоб діти розуміли той предмет і хотіли вчитися. А коли нема першого і другого, тоді потрібні методика, дидактика і різні педагогічні інновації. 
.
Тобто основна річ – це контакт  між вчителем та учнями. Якщо вчитель має контакт, якщо діти йому довіряють, якщо вчитель знає предмет, то кращого вчителя не знайти.
    ⠀
=== Велике спасибі за розмову!

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image