Новини департаменту

Вчитель – це ЛЮДИНА!

03 ЖОВ 2024

Image

 

Відомий педагог та психолог Ян Владислав Давід (1859 - 1914), який ґрунтовно проаналізував праці всесвітньо відомого українського педагога Костянтина Ушинського сказав:
«Людина відчуває: треба бути собою, інакше перестане існувати морально. Отже, бути собою в кожному окремому стані – думках, почуттях. Потім – в цілому, як особистість. І нарешті – як член спільноти і нації».

Дуже часто, коли ведуть мову про сучасну школу, в першу чергу говорять про впровадження нової української школи, про освітні простори, нові методи, методики навчання, сучасне обладнання, безпеку, укриття, офлайн-навчання (українською – навчання очне, чи наживо), пофарбовані підлоги, побілені стіни, розцяцьковані класи. Усі ці чинники, на думку промовців, мають допомогти в реалізації освітньо-виховних завдань школи. Усе це доволі чітко прописується на папері і частина з прописаного навіть реалізується.
І саме по цьому оцінюють роботу освіти, школи, вчителя…

Але наріжним каменем якісної освіти є особистість УЧИТЕЛЯ.

Переконаний, що кожен з нас може собі пригадати, що коли приходив зі школи до дому, особливо у початкових класах, тоді неодноразово наші батьки могли від нас почути на свої пропозиції в реалізації, до прикладу, домашніх завдань: «А наша учителька казала так робити, а наш учитель нас вчив так…». І, як правило, така дискусія завжди завершувалась на користь учителя.

Такий, на перший погляд, незначний приклад показує, якою важливою була і є роль вчителя у житті кожної дитини, у вихованні кожної людини. Пригадаймо собі кожен сьогодні учителів, якими ми захоплювалися, які були для нас прикладом, які, зрештою, вплинули на наше життя. Це тому, що нам подобалася їхня душа.

«Дім-Сім'я» та «Учень-Вчитель-Школа» – це цілісна система. Це система, яка творить майбутнє нашої країни!  Коли елементи цієї системи не функціонують правильно, тоді вона стає кволою і з часом деградує.
Як пише згадуваний мною педагог Ян Владислав Давід у своїй праці «Про душу вчительства»:
«Провідним фактором виховання є те, яким є вчитель, а точніше, яким він є і яким хотів би бути. Саме тому у жодній професії ЛЮДИНА не має такого значення, як у професії вчителя. Архітектор може бути злою людиною і побудувати гарний і комфортний будинок; і будівельник, який прорубав тунелі, проклав чудові дороги, побудував мости, може бути поганою людиною… А вже вчитель – погана людина – це протиріччя в самому терміні… Такий вчитель може інколи навчити тому чи іншому, відстороненому, випадковому, але залишиться чужим для учня, не матиме жодного впливу не відіграватиме жодної ролі в його житті. Чому це так? У чому сутність вчителя? Що робить людину вчителем «за народженням», за покликанням?

Суть вчительського покликання можна схарактеризувати як любов до людських душ. Це любов, бо людина виходить за межі себе, піклується, безкорисливо робить щось для іншого; це любов душ, бо її об'єктом є внутрішній духовний зміст людини, її моральне добро, її просвітлення і вдосконалення як духовної істоти».

У сучасному світі бачимо тенденції, щоби щоразу більше захищати дітей, молодь перед проблемами, полегшувати навантаження, вимоги,  замість того, щоби навчати і допомагати у розв'язанні проблем. Бо чи можна виховати спортсмена, не даючи йому навантаження, не збільшуючи його помірно? Чи можна виховати воїна, шкодуючи його і поміщаючи в тепличні умови? Чи можна виховати борця, політика без виховання психологічної стійкості, а помістивши його у теплу ванну психологічного комфорту?
На жаль, переважають тенденції комфорту, а не стійкості; «мати» переважає над «бути».

У сучасній школі вчителі стали «в’язнями» таких тенденцій. У сучасній школі з її новими тоннами рекомендацій, новими системами оцінювання і звітності учителі і директори щоразу менше мають часу на спілкування з учнями. Вони спілкуються з численними службами, які за набагато більшу зарплату намагаються повчати учителів. А можливо, краще їм біля дошки власним прикладом показати як це – бути учителем!

Наші школи перетворюють у місце суцільних веселощів, гри та безвідповідальності. Натомість великий польський педагог разом з нашим Костянтином Ушинським тлумачать нам через століття: школа «…не може бути школою веселощів, легкості, гри, але повинна бути школою зусиль, подолання труднощів, зречення, примусу. Зрозуміло, не примусу ззовні, фізично нав'язаного, а примусу, що народжується з власної волі і внутрішньої потреби учня, зі спільного ентузіазму до зусиль, вчителя і учня».

Наша Україна, як ніхто у світі, розуміє, що таке боротьба за життя, справжня боротьба за життя цілого народу, боротьба століттями, боротьба сьогодні!

Освіта творить майбутнього громадянина! Освіта разом з пресою – це два міністерства МАЙБУТНЬОГО! Нам потрібне сильне і впевнене майбутнє з відповідальними, сильними громадянами. Лише тоді ми завжди будемо нацією переможців!

Сьогодні, здається, як ніколи раніше, усе робиться для того, щоб підірвати авторитет вчителя. І законодавчо, і у численних медіа, і різноманітні громадські організації, і так звані «експерти» (без педагогічної освіти) напосілися на учителів. Так виглядає, що хочуть зробити так, щоб від справжніх учителів залишилися лише пам’ятники (як на цьому фото з міста-героя Харкова).

То ж сьогодні, у переддень свята інженерів майбутнього, Дня працівника освіти, дякую Вам, дорогі освітяни, за те, що незважаючи ні на що, Ви, як наші хлопці на фронті, розумієте, що позаду Вас – Україна! І сучасна, і майбутня!!!
Дякую за те, що у Вас є відповідальність і совість, і наполегливість навіть тоді, коли інші часто її втрачають!

Слава кожному учителю!
Слава кожному освітянину!
Слава кожному воїну!
Слава Україні!

 

                                                                                              Олег Паска, директор департаменту освіти і науки ЛОВА

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image