04 ГРУ 2024
«Ідентичність та цінності в освіті для сталого розвитку громад: досвід, партнерство, можливості» – таку назву мала Освітня Академія, яка відбулась учора, 3 грудня, у Центрі ім. Митрополита Андрея Шептицького Українського католицького університету.
Організаторами заходу виступили департамент освіти і науки Львівської ОВА та ГО «Освітній центр ім. Дзеровича».
В Академії взяли участь керівники відділів освіти територіальних громад та районних державних адміністрацій Львівщини.
⠀ ⠀⠀
Ірина Сислюк, начальниця відділу дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти, зазначила, що цією Академією департамент спільно з Освітнім центром ім. Дзеровича розпочинають серію тематичних просвітницько-культурологічних розмов, спрямованих на зростання світоглядно-професійного рівня освітян-управлінців, директорів закладів освіти, а також вчителів та вихователів.
⠀ ⠀⠀
Відповідно до програми Академії відбулась діалогова платформа «Ідентичність як освітня цінність», модератором котрої виступив директор школи журналістики та комунікацій УКУ о. Андрій Шестак.
Зокрема, під час дискусії Мирослав Маринович, дисидент, політв'язень часів СРСР, філософ, релігієзнавець, проректор УКУ, наголосив, що наша історія як джерело ідентичності, містить також і прикрі сторінки:
«Наша ідентичність є мозаїчною, тобто ми є різні всередині країни, і це дуже часто творило ефект дисонансу». «Ми можемо залишатись різними, але нам треба залишатись в одній тональності», – додав він, використавши метафору хору, коли хористи співають різними голосами, але їхній спів радує душу.
Також Мирослав Маринович озвучив свій перелік цінностей української ідентичності:
1. Свобода/Волелюбство;
2. Гідність Людини, яка дана Богом і ніякий янукович не може її відібрати.
3. Справедливість.
⠀ ⠀⠀
Натомість Богдан Тихолоз, директор Львівського національного літературно-меморіального музею Івана Франка, відповідаючи на запитання про роль традиції у формуванні ідентичності, зазначив:
«Не сама традиція визначає нашу ідентичність… Ідентичність – це не просто спадок, це не просто те, що ми можемо взяти готове, як той тривожний наплічник…, це те, що ми самостійно, обов’язково, неодмінно і неухильно формуємо, ми є суб’єктом вибору того, що візьмемо із собою у той наплічник».
Водночас до переліку цінностей Мирослава Мариновича Богдан Тихолоз додав цінність «Солідарність».
Також серед важливих чинників, які впливають на формування ідентичності, він назвав канон – перелік текстів і перелік імен, тобто список наших героїв та великих родів, але це не тільки покладання квітів до їхніх пам'ятників, ми «повинні читати їхні тексти», бо «цивілізація – це перелік текстів, які вивчають у школі» (цитата від британського історика Ніла Фергюсона). ⠀ ⠀⠀
Ірина Сислюк, розмірковуючи про роль школи у становленні ідентичності, підкреслила:
«Важливим є те, щоби викладати нашу історію не як історію пригніченого народу, який постійно страждає, а народу волелюбного і нескореного. Через формування патріотизму, що має кілька пластів. Перший – на рівні серця, це любов до себе, своєї сім'ї, роду, краю; другий – усвідомлення потреби боротись за свою державу, країну, свій рід і народ; і третій – готовність стати на захист своєї Батьківщини. І це стосується не тільки предмета історії, а й інших, скажімо, літератури, географії та й фізики (згадати хоча б Івана Пулюя)».
⠀ ⠀⠀
«Традиція може жити лиш тоді, коли вона осучаснюється, коли вона змінюється. Ніхто не буде сьогодні ходити в постолах… Але якщо створити щось сучасне, в основі котрого буде не шароварщина, а справді автентичні речі, коли відбувається інтелігентне смачне стильове переосмислення, тоді ця традиція буде жива», – додала Христина Патик, засновниця українського бренду одягу «ЗЕРНО».
⠀ ⠀⠀
Під час освітньої Академії доцент кафедри богослов’я УКУ Михайло Перун виголосив лекцію «Митрополит Андрей – будівничий української нації», а отець Орест Фредина мав виступ на тему «Від радості відкриття до самореалізації. Чому любов важлива, або За крок до Різдва».
⠀ ⠀⠀
Коментар отця Юрія Карвацького, директора «Освітнього центра ім. Дзеровича»:
«Коротка назва цього курсу «Ідентичність – це цінності» – це та база, яка має виховуватись у наших дітях і у наших родинах, і яка має формуватись у наших вчителів, які чи не першими працюють з нашими дітьми».
Також він додав: «Нам дуже важливо шукати способів, які допоможуть налагодити комунікацію між владою, громадськістю, різними релігійними організаціями та іншими інституціями заради постійного зростання, вдосконалення та багатогранності. І сьогоднішня Освітня Академія – це була саме така комбінація різногалузевих особистостей».