Новини департаменту

На Освітній Академії обговорили актуальні питання формування профільної освіти

07 ГРУ 2024

Image

 

Співпраця між вишами та закладами загальної середньої освіти, які будуть реорганізовані в академічні ліцеї, формування ефективної та якісної мережі профілів у ліцеях  такими були теми Освітньої Академії з питань формування профільної освіти, яка відбулась 5 грудня.⠀ ⠀⠀

Організатором заходу виступив департамент освіти і науки Львівської ОВА, а участь у ньому взяли директори вже створених ліцеїв, а також керівники закладів загальної середньої освіти, які мають стати ліцеями та перебувають у процесі трансформації. Також до Академії долучились представники закладів вищої освіти.

Директор департаменту освіти і науки ЛОВА Олег Паска у своєму вступному слові наголосив, що на Львівщині профільну освіту почали впроваджувати, починаючи з 2021 року, задовго до того, як цей процес стартував у всій країні:

«Наш досвід засвідчив, що це було правильне рішення, бо реалізувати таку реформу і сформувати адекватну мережу ліцеїв за пів року – не реально. Натомість сьогодні ми маємо заплановану мережу із 99 ліцеїв і вже думаємо про те, як пов'язати реформу профільної школи з вищою школою». Та додав: «Діти – це найцінніший ресурс нашої держави, і вони не мають втратити свій час в університеті чи інституті, де їм не дадуть обіцяних рекламою знань, змарнувавши працю вчителів. Тому у нас є ідея підготувати рейтинг всіх кафедр всіх вишів Львівської області, щороку його оновлювати та надсилати у відділи освіти та ліцеї».⠀ ⠀⠀

«За 2025 рік ми маємо повністю налагодити систему взаємодії між середньою і вищою освітою, приділивши особливу увагу педагогічній освіті», – підкреслив Олег Паска та закликав заклади вищої освіти співпрацювати не тільки з академічними, а й з професійними ліцеями, яких в області – 47. Наступне завдання – робота з обдарованими дітьми. Слід створити систему, яка буде супроводжувати таких дітей, починаючи від школи та закінчуючи 5 курсом ЗВО.⠀ ⠀⠀

Водночас Олег Паска висловив подяку директорам шкіл за усвідомлення важливості проблеми профілізації ліцеїв:

«Спершу у планах було 80% ліцеїв суспільно-гуманітарного спрямування. Після наших розмов та роз'яснень сьогодні маємо приблизно пів-на-пів з природничо-математичним напрямом».⠀ ⠀⠀

Він повідомив, що учні Львівської області за останніх 5 років (з 2019 по 2024 рік) здобули на міжнародних олімпіадах з фізики, астрономії і астрофізики 24 медалі, з хімії – 9, з математики, яка є в ЗНО, – 1 медаль. Тобто Україна досі сильна з тих предметів, які у нас у середній школі, з огляду на державну освітню політику, занепадають. Але якщо так триватиме далі, то через 10-15 років нікому буде виготовляти РЕБи та іншу високотехнологічну зброю.⠀ ⠀⠀

Далі перед учасниками Академії виступила Маргарита Носкова, д. пед. н., доцент кафедри педагогіки та інноваційної освіти, директор Центру інноваційних освітніх технологій Національного університету «Львівська політехніка». Тема її виступу мала назву «Профільна освіта. Погляд у майбутнє. Візія розвитку взаємодії профільних ліцеїв та закладів вищої освіти Львівщини».⠀ ⠀⠀

Зокрема, було запропоновано алгоритм, за яким можна формувати профільні заклади освіти:

Засновники:

  • 1 етап – аналізують суспільні пріоритети/запити засновника/очікування батьків і громад;
  • 2 етап – формують власне бачення;
  • 3 етап – оцінюють власну спроможність.

ЗЗСО:

  • 4 етап – пропонують зміст (навчальні програми), підходи та методи організації освітнього процесу;
  • 5 етап – сприяють реалізації учнівського вибору.

Учнівство:

  • Аналізує власні уподобання/зацікавлення та визначає власні потреби – 1-4 етапи;
  • Здійснює вибір предметів/курсів/ модулів/проєктів тощо.

⠀ ⠀⠀

Також Маргарита Носкова виступила у ролі модератора дискусійної розмови: «Як зробити профільну школу дієвою (якісною та ефективною) через співпрацю вищої та загальної середньої освіти». У жвавій, інколи гострій дискусії взяли участь представники закладів вищої освіти та директори ліцеїв. Серед пропозицій і побажань були такі: належна матеріально-технічна база; відмовитись від імітації та формалізму; залучати викладачів вишів до викладання у школах; відкривати кафедри вишів у школах; формувати освітнє середовище, яке мотивує і дітей, і вчителів; використовувати добрі методики; розглядати репетиторів як тренерів; держава має підвищити зарплату вчителям; роз'яснення реформи профільної освіти батькам та дітям; проблема відтоку дітей за кордон; потреба напрацювати пілот сільського профільного ліцею І-III ступенів; спільні проєкти шкіл і вишів; використання лабораторної бази вишів; розвиток особистих контактів; екскурсії у ЗВО; мати стратегію і думати про імідж, бо доведеться конкурувати з коледжами та закладами професійно-технічної освіти.⠀ ⠀⠀

Про власний шлях створення профільної школи розповіла Наталія Запісоцька, директор Червоноградського ліцею (10-11 класи), який цього року мав третій успішний набір, а з 2025 року цей ліцей візьме участь у пілотуванні реформи трирічної профільної середньої освіти. За її словами, у створенні ліцею велику роль відіграли міський голова Шептицького та начальник міського відділу освіти, які особисто переконували директорів шкіл і батьків у перевагах реформи.

«Далі ми у свій ліцей запросили найкращих вчителів, – зазначила Наталія Запісоцька та додала: – Має бути відповідна матеріально-технічна база, бо коли ми говоримо про природничі науки, то дуже важко пояснювати фізику та хімію на пальцях. Спершу ми себе самі рекламували, але згодом важливо показати результат. Маю на увазі тих учнів, які без репетиторів вступили до вишів… У нас є діти, які прийшли зі сільських шкіл і під час НМТ отримали 200 балів з математики.

Ми зараз дуже зав'язані типовим навчальним планом, але ми можемо підсилювати предмети, які діти хочуть вивчати на профільному рівні… Крім того, у другій половині дня ми маємо консультації з підготовки до ЗНО. У нас це називається розклад №2».⠀ ⠀⠀

Також під час заходу директорка Козівського ліцею Оксана Клепуц презентувала досвід співпраці закладів освіти Долинської міської ради Івано-Франківської області з українськими та закордонними вишами.

На завершення Олег Паска подякував директорам за активну позицію у справі реформи освіти, що є дуже важливо, адже на досвід Львівщини орієнтується вся Україна.⠀ ⠀⠀

Довідка:

Згідно з вимогами Закону України «Про повну загальну середню освіту», до 1 вересня 2024 року були затверджені плани формування мережі закладів освіти. Відтак начальник Львівської ОВА Максим Козицький Розпорядженням від 03.08.2022 № 225/0/5-22ВА затвердив прогнозовану мережу ліцеїв Львівської області. Також Львівська обласна державна адміністрація подала на затвердження у Львівську обласну раду проєкт рішення «Про затвердження плану формування мережі профільних ліцеїв Львівської області» (№936-ПР від 11.10.2024).⠀ ⠀⠀

Одним із ключових завдань реформи є формування спроможної мережі закладів освіти, побудова нової освітньої інфраструктури, яка дасть змогу забезпечити високу якість освіти, що є компетенцією органів місцевого самоврядування. Реформа профільної середньої освіти є частиною комплексного оновлення загальної середньої освіти за концепцією «Нова українська школа». Із 2027 року передбачено запровадження трирічної профільної середньої освіти (10-12 класи) за двома спрямуваннями:

  1. • академічним (з поглибленим вивченням предметів (курсів) і підготовкою до здобуття вищої освіти);
  2. • професійним (орієнтованим на ринок праці та порівняно швидкий процес здобуття професії).

Мета академічних ліцеїв — допомогти учням визначити й розвинути свої сильні сторони, а також дати знання і вміння, необхідні їм для подальшого життя. Тут учнівство зможе обирати профіль навчання, предмети й курси та проходитиме поглиблену профорієнтаційну підготовку.

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image