10 ГРУ 2024
Комунальний заклад Львівської обласної ради «Львівська спеціальна школа №100» – найдавніша школа для дітей з порушеннями зору в Україні, а протягом довгого часу вона буда єдиною такою школою в усій Галичині.
⠀ ⠀⠀
Заснував школу польський шляхтич Вінцент Заремба-Скшинський 1851 року. Як писала «Газета Львовска» на 1851 рік на її побудову було зібрано 46 500 ринських. 1898 року у мальовничій місцевості Львова, на Софіївці, заклад купив велику ділянку землі: у жовтні 1901 року тут була зведена нова будівля школи.⠀ ⠀⠀
Історичне минуле, яке вимірюється 173 роками, дух шляхетності, орієнтири на європейський шлях розвитку допомагають нині педагогічному колективу творити Нову Українську Школу, де кожна дитина може реалізувати себе як особистість.⠀ ⠀⠀
Львівська спеціальна школа №100 сьогодні – це інноваційне середовище, де створені комфортні умови для здобуття повної загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами шляхом спеціально організованого освітнього процесу в комплексі з корекційно-розвитковою роботою і медичною реабілітацією, з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей та інтересів кожної дитини.
⠀ ⠀⠀
Розповідає директор Львівської спеціальної школи №100 Ірина Костецька:
«Не тільки дітям, але батькам подобається відвідувати нашу школу, адже тут панують партнерські відносини. Ми розуміємо, що співпраця між усіма учасниками освітнього процесу – учителями, учнями, адміністрацією та батьками – наріжний камінь, який допомагає досягти всіх інших результатів, зробити нашу школу відкритою, цікавою та сучасною».
⠀ ⠀⠀
За її словами, з перших днів перебування в школі у дітей формуються навички дотику і дрібної моторики, які проявляється в різних видах предметно-практичної діяльності. Заняття у вигляді гри з використанням дерев’яних предметів, ліплення, нанизування намиста різного розміру, плетіння килимків, шнурування, застібки, робота з природним матеріалом та папером дозволяють концентрувати увагу, тренують точність рухових реакцій.⠀ ⠀⠀
Розвинений дотик необхідний для сприймання шрифту Брайля. На сьогодні шрифт Брайля використовується у всьому світі. Ним позначають не тільки букви, але й цифри, ноти, математичні формули, а також технічні символи. Завдяки своїй універсальності, систему використовують люди різного віку на різних мовах світу.⠀ ⠀⠀
Добротна матеріально-технічна база дозволяє зробити освітній процес сучасним і якісним. Школа активно впроваджує мультимедійні засоби навчання. Кабінети вчителів-предметників обладнані інтерактивними дошками. Учні та педагоги забезпечені ноутбуками із сучасним програмним забезпеченням та синтезаторами мови. Це дозволяє закласти дітям основи медіаграмотності, навчити їх працювати з різними джерелами, зокрема добирати, засвоювати, обробляти, видозмінювати інформаційні повідомлення.⠀ ⠀⠀
До послуг педагогів – сучасна тифлолабораторія, де на пристроях для друку рельєфно-крапковим шрифтом Брайля і тактильної графіки можна видрукувати шрифтом Брайля будь-якій плоскодрукований текст, а за допомогою термомашин PIAF, Zyfuse Heater намальовані спеціальним маркером на рельєфоутворюючому капсульному папері, геометрична фігура чи графік перетворюються в рельєфне об’ємне зображення, що дозволяє дитині їх обстежити.
⠀ ⠀⠀
«Якісна підготовка дітей з порушеннями зору до самостійного життя можлива лише на основі здійснення цілеспрямованої корекційної роботи, метою якої є випуск зі школи інтелектуальної та соціалізованої особистості, пристосованої до життя в сучасному суспільстві. Обов’язковими для учнів є корекційно-розвиткові заняття у другій половині дня: соціально-побутове орієнтування, орієнтування в просторі, корекція порушень розвитку, лікувальна фізкультура та ритміка, які проводять кваліфіковані вчителі-тифлопедагоги», – наголосила Ірина Костецька.
⠀ ⠀⠀
Педагоги школи намагаються наповнити життя своїх вихованців цікавими подіями, краще зрозуміти творчі нахили та здібності учнів, розвинути сильні сторони й звичайно подарувати незабутні емоції. Діти займаються у різноманітних гуртках та секціях, вивчають історію рідного краю, відвідують унікальні музеї Львова, які стали доступні завдяки адаптованим екскурсіям в рамках Всеукраїнського проєкту «Культура на дотик». А в позаурочний час вивчений матеріал можна закріпити в гуртку з інформатики, який проводить випускник школи, вчитель математики та інформатики.⠀ ⠀⠀
Також в школі втілюються такі проєкти: «Юні таланти» (у співпраці з Львівською письменницькою школою «Розквіт»), «Ліплення на дотик» (заняття проводить художник з Харкова, скульптор Владислав Юдін), «Тифлоакустичний кабінет» (звукоізольоване, позбавлене акустичних відображень приміщення, укомплектоване акустичною системою та бібліотекою у кількості 13 тисяч звуків).⠀ ⠀⠀
Торік в школі було відкрито дві кімнати-музеї «Українська Світлиця» та «Історії школи». Зберегти матеріальні свідчення становлення та розвитку школи, спеціальних методик викладання – це тільки одна з цілей проєкту. Водночас для дітей – це унікальна можливість буквально відчути дотиком пальців історію України та своєї школи.
⠀ ⠀⠀
Багато років у школі успішно діє музично-театральна студія «Журавка» – дитячий колектив, який був створений у 2002 році. Діти радо пробують свої сили в акторській майстерності, беруть участь у театральних конкурсах та фестивалях.
⠀ ⠀⠀
У школі працює БІБЛІОТЕКА МРІЙ. 20 років поспіль її читачі беруть участь у творчому літературному конкурсі «Напиши, дитино, казку». Власне, казкотерапія – це можливість у цікавій та приємній формі допомогти дитині розв’язати складні проблеми та сприяти її успішній соціалізації й ефективному засвоєнню життєвих уроків
⠀ ⠀⠀
Значну роль в освітньому процесі та оздоровленні дітей відіграють фізкультура і спорт. Власне, забезпечення активної діяльності дітям з особливими освітніми потребами – це забезпечення їм можливості жити самостійно та продуктивно, захоплюватись цікавим для них безпечним дозвіллям, на рівні спілкуватись з іншими й, просто, відчувати себе невіддільною частиною суспільства. Скажімо, проєкт «Настільний теніс для незрячих дітей» познайомив учнів із захопливою грою Шоудаун (Showdown), яка поєднує в собі риси настільного тенісу та елементів аерохокею.
⠀ ⠀⠀
«Значну увагу у нашій школі ми приділяємо підвищенню фахової майстерності педагогів та вивченню досвіду колег. Так, наші вчителі брали участь у міжнародній конференції «Учень з інвалідністю – завтрашній випускник», що відбулася у польську місті Білостоку. Також вони побували у кількох польських спеціальних навчально-виховних закладах для дітей з порушенням зору. Водночас ми є учасниками професійної розмови в межах України. Маю на увазі Спеціальну школу №1 в смт Клевань Рівненської обласної ради, де недавно пройшов семінар-практикум «Особливості навчання та виховання дітей з глибокими порушеннями зору в умовах війни», – додала Ірина Костецька.
⠀ ⠀⠀
Львівська спеціальна школа має свою символіку: емблему та гімн. Зокрема, у центрі емблеми зображено променисте яскраве сонце, що сходить на обіймах материнських долонь. Сонце символізує життя, безтурботне дитинство і світло знань, а материнські долоні — затишок і тепло шкільної домівки. Гімн школи є унікальним, адже його написали ще у 1961 році учні школи для свого останнього випускного вечора. А гаслом школи стали слова французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері, який любив дітей та писав для них чудові твори: «Добре бачить тільки серце, найголовнішого очима не побачиш».