Новини департаменту

Початкова школа: навчальні програми, виклики сьогодення та шляхи вирішення

13 ГРУ 2024

Image

 

Вчора, 12 грудня, у департаменті освіти і науки Львівської ОВА відбулась робоча зустріч представників професійної спільноти педагогічних працівників початкових класів Золочівської, Мостиської, Сокальської, Стрийської, Трускавецької та Шептицької територіальних громад.

Задаючи тон зустрічі, директор департаменту Олег Паска звернувся до освітян зі словами:

«Кожна спільнота, як тільки збирається, то з цього виходить добрий продукт. (Це з досвіду нашої роботи).

Коли ми зібрали директорів — вони розробили Положення про конкурс на посаду директора школи, Порадник для 5 класу та інше.

Спільнота вчителів фізики створила Програму для 7-9 класів та підручник з фізики для 7 класу і вже працює над підручником для 8 класу.

Історики розробили цілу концепцію історичної науки, і Міністерство взяло з неї від 80 до 90 відсотків.

І так із кожною спільнотою, яка збирається. Тож хочу вам побажати успіхів у роботі, а департамент буде намагатися просувати ваші напрацювання. (Так як, до прикладу, те, що ми зробили та впровадили на Львівщині по «Захисту України», тепер, через два роки, поширено на всю Україну.)

Тож хочу, щоб ви повірили у те, що робите!»

Олег Володимирович зупинився також на проблемах початкової школи. Зокрема, на тому, що діти, проводячи багато часу за смартфонами, мало читають і мало пишуть, що сповільнює їхній розвиток. А ще є велика проблема з підручниками НУШ, які демотивують дітей. І коли б вчителі не робили роздатковий матеріал, то не відомо, чи було б бажання у дітей йти в школу.

Освітяни підтвердили сказане, погоджуючись, що підручник не виконує своєї ролі, і зауважили, що, попри те, у кожному із запропонованих підручників є якесь раціональне зерно. Чому б тоді не зібрати творчу групу, яка б вибравши те, що цікаве, створила успішний продукт?

А ще початкова школа стикається з кадровим голодом (який, на жаль, буде тільки посилюватися); з якістю зміни поколінь вчителів (низький прохідний бал у вишах через непрестижність та низькооплачуваність професії); з опущенням авторитету вчителя у НУШ через посилення впливу батьків на навчальний процес; а також ключовим є низька зарплата вчителя.

У розмові теж йшлося про НУШ та про вісім авторських освітніх навчальних програм, схвалених МОН для використання у закладах загальної середньої освіти. Олег Паска запропонував присутнім відверто обговорити всі проблеми й переваги програм та на завершення сказав:

«Ви всі ті проблеми бачите. І для цього, щоб їх сформулювати, треба їх обговорити. Складіть собі зручний план роботи, а ми підтримаємо все, що ви вважаєте за потрібне зробити».

Відтак відбулась цікава конструктивна розмова й обмін думками, як це зазвичай стається, коли зустрічаються професіонали, небайдужі люди, які люблять свою роботу.

Так, представники Стрийської ТГ поділилися своїм досвідом із впровадження авторських навчальних програм у школах своєї громади. Вже впродовж двох років творча група в управлінні освіти достеменно вивчає всі програми, виходячи на зв'язок із їх авторами. У підсумку лише за один рік із 213 класів громади 16 — вже навчаються за чотирма авторськими освітніми програмами: «Світ чекає крилатих», «Освіта. Діти. Майбутнє», «Росток», «Інтелект України». Тепер освітяни активно вивчають програму початкової освіти за вальдорфською педагогікою.

Спираючись на власний досвід, представники Стрийщини висвітлили переваги та недоліки цих освітніх програм, розповіли про особливості навчального процесу по них. До прикладу, перевагою програми «Світ чекає крилатих» вбачають у її глибокій інтеграції, грунтуванню на цілісному сприйнятті світу дитиною, особистісній орієнтованості, побудові на критичному мисленні та діяльнісному підході. А ще у ній вчителі отримують чотири готові бокси на чотири роки, куди входить наочність для кожної дитини, та програмне забезпечення, що значно полегшує роботу.

А програма «ОДМ» подобається тим, що за кожним вчителем закріплений методист, повністю розписане програмне забезпечення, є ігри на домашнє завдання та порадник батькам. Окрім того, ця програма ще й стимулює працю вчителя, цінує його діяльнісний підхід (проєкти й заходи, які він проводить), нараховуючи бонуси, за які можна придбати, наприклад, інтерактивну дошку, ноутбук, фотоапарат, проектор, комплекти зошитів для дітей та вчителя.

Щодо авторської програми «Росток», то освітяни особливо акцентували на такій її родзинці, як те, що вона спирається у вихованні на національному патріотизмі та загальнолюдських цінностях, особистісному підході до учня і передбачає постійно підкреслювати його досягнення, забезпечує цілісність освіти.

«Інтелект України» — програма, яка стимулює творчість та інноваційний підхід до навчання, розвиває критичне та творче мислення, забезпечує комплексний підхід до розвитку інтелектуальних здібностей. 

Говорячи про Вальдорфську школу, то їй притаманна інтеграція мистецтва у навчання, що розвиває універсальну навичку: думати нестандартно, креативно — і дає можливість зростити творчу особистість, не нехтуючи при цьому іншими дисциплінами.

Кожна програма вимагає відповідного вчителя та учня, тому програми забезпечують вчителів навчальними курсами. Проаналізувавши ці авторські проєкти, педагоги Стрийщини звернулися до своїх колег:

«Не бійтеся авторських програм! Всі програми різні, кожна має свою родзинку, і всі дають цікаву подачу матеріалу та звільняють від роздаткової роботи вчителя. До того ж, згідно анкетування по школах, батьки хочуть змін, хочуть, щоб навчання їхніх дітей було цікавим». Батьки спілкуються між собою, і коли їх не задовільняє НУШ — вони шукають альтернативу в авторських програмах.

Підсумовуючи сказане освітянами, Олена Урдей, заступник директора департаменту, запропонувала присутнім задуматись над можливістю напрацювання інтегрованого курсу з ідеєю патріотичного виховання, який забезпечив би безоплатність освіти та включив би в себе «плюси», проаналізованих вище програм. На це вчителі зауважили, що найкраще було б таку роботу делегувати студентам старших курсів педагогічних вузів та їхнім науковим керівникам, бо це молодь, яка знає іноземні мови, володіє передовим світовим досвідом і їй вибудовувати школу майбутнього.

Натомість освітяни зупинились на певних проблемах, з якими стикається у роботі вчитель початкових класів, та зійшлись на думці в необхідності створити «Абетку для вчителя початкової школи» із законодавчим підгрунтям та з прописаними рекомендаціями. Для роботи над таким порадником насамперед необхідно буде продумати розділи (як от, до прикладу, «Нормативна база», «Оцінювання», «Є питання?» тощо) та створити платформу для збирання матеріалу.

Вчителі обговорили також проблему браку читання серед дітей, та як зробити так, щоб діти хотіли читати. Зокрема, освітяни зауважили, що сучасні діти відрізняються від попередніх поколінь і тому також важливо знати психологію сучасних дітей.

Естетичний цикл (образотворче мистецтво та музика) теж викликав занепокоєння в освітян, зокрема надзвичайно малим вибором дитячих пісень. Для вирішення цієї проблеми було запропоновано створити базу, яка б постійно наповнювалась новим матеріалом. До цієї роботи Олена Урдей запропонувала долучити студентів — майбутніх фахівців з образотворчого мистецтва та музики, а також молодих художників та музикантів.

«Діти не знають історію рідного краю та його героїв», — із сумом констатували цей факт педагоги молодшої школи. Для розв'язання цієї проблеми було вирішено створити краєзнавчий посібник «Мандруємо Львівщиною», у якому б у доступній для дітей формі були описані короткі цікавинки з історії, культури й традицій рідного краю; легенди та розповіді про його видатних людей і героїв; природу, замки, музеї та інше. Збирання такого матеріалу варто проводити по кожному району окремо, залучивши до цього також істориків, гідів та МАН. Інформація має бути короткою, цікавою, доступною і затягуючою для дітей, бо сучасні діти мобільні і хочуть все швидко, цікаво і коротко.

На завершення наради для реалізації задуманого та подальшої співпраці було вирішено створити три платформи для збору необхідного матеріалу (щодо порадника для вчителя, посібника з краєзнавства та наповнення мистецької бази), а також — робочу групу для обміну думками та ідеями поміж учасниками професійної спільноти педагогічних працівників початкових класів. 

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image