Новини департаменту

Україна має підтримувати та розвивати україномовну освіту за кордоном: підсумки робочого візиту освітян Львівщини у Португалію

08 СІЧ 2025

Image

 

3-5 січня у Лісабоні перебувала делегація освітян із Львівщини. Вони взяли участь у конференції щодо розвитку українського шкільництва в Португалії, яка відбулась у лісабонському культурно-освітньому центрі «Дивосвіт», що функціонує при Спілці українців Португалії.⠀ ⠀⠀

Очолив делегацію директор департаменту освіти і науки ЛОВА Олег Паска. До її складу, зокрема, ввійшли начальник відділу дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти Ірина Сислюк та головний спеціаліст відділу Марія Васюник-Кулієва, а також декан факультету педагогічної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка Дмитро Герцюк та заступник директора Львівського наукового ліцею № 1 імені Б.-І. Антонича Світлана Стасюк.⠀ ⠀⠀

Гостей з України тепло і сердечно прийняв колектив лісабонського «Дивосвіту», який очолює Ірина Шнайдер. ⠀ ⠀⠀

Розпочалася конференція з круглого столу на тему «Організація навчання та психологічного супроводу дітей-мігрантів з України в Португалії», у якому взяли участь посол України в Португалії Марина Михайленко; президент Спілки українців в Португалії Павло Садоха; керівник експерименту регіонального рівня «Впровадження структурно-функціональної моделі забезпечення комплексної підтримки україномовної освіти за кордоном  2021–2025 рр.», доктор психологічних наук, професор Львівського національного університету імені Івана Франка Катерина Островська, а також депутати португальського парламенту – Асамблея Республіки (Assembleia da República).⠀ ⠀⠀

Учасники обмінялися думками щодо шляхів покращення україномовної освіти українських дітей у Португалії та в інших країнах Європи, які прихистили мільйони українських біженців.⠀ ⠀⠀

«Якщо ми втратимо українську школу за кордоном, то ми втратимо українців й Україну за кордоном». Саме ці слова директорки школи у Лісабоні пані Ірини Шнайдер є ключовими для пояснення того, чому Україна має терміново створити систему для підтримки та розвитку україномовної освіти за кордоном.

Чому саме україномовної? – Бо не лише українці за походженням, а й окремі представники інших країн хочуть вивчати українську мову, історію, культуру, – зазначив Олег Паска та додав: – Чому це треба підтримувати Українській державі, думаю, не треба пояснювати. Бо всі розуміють, що це можливість підтримувати і просувати інтереси України зараз – у сфері безпеки й політики, а згодом – у налагодженні і розвитку економіки, інновацій. Кожен, хто знає українську мову за кордоном, є амбасадором України, частиною українського світу».⠀ ⠀⠀

Натомість депутат від португальської парламентської партії «Ліберальна ініціатива» Родріго Сараіва підкреслив:

«Щосуботи у Лісабоні проходить «Українська школа». Проєкт, якому кілька років, набув актуальності з моменту теракту, що привів до нас багатьох українців, особливо жінок та дітей… Але якщо ми часто говоримо про освіту, як про соціальний ліфт, то українська громада вважає її фундаментом… Мета – дати дітям та сім'ям варіанти, щоб у майбутньому,  в потрібний момент, вони мали змогу зробити вибір: повернутися або залишитися».⠀ ⠀⠀

Також Родріго Сараіва додав: «Завжди честь – бути, ділитися, навчатися та надихатися разом з українською спільнотою. Дякуємо Асоціації українців Португалії, а саме Павлу Садосі, за запрошення і за пророблену роботу». ⠀⠀

За результатами обговорення учасники конференції напрацювали чималий перелік пропозицій та ініціатив щодо розвитку та підтримки української освіти у країнах Європи. ⠀ ⠀⠀

Зокрема, Ірина Сислюк виділила пункт про те, щоб МОН звернуло увагу на можливість подальшої  підтримки осередків україномовної освіти за кордоном у країнах Європи регіональними департаментами освіти та опорними школами, що відповідають за україномовну освіту дітей за кордоном, за прикладом співпраці португальського «Дивосвіту» з департаментом освіти і науки Львівської ОВА, Львівським науковим ліцеєм №1 імені Б.-І. Антонича та фахівцями Львівського національного університету імені І. Франка.⠀ ⠀⠀

На думку Марії Васюник-Кулієвої важливою є пропозиція напрацювати законодавчі підстави створення осередків психологічної служби та інклюзивно-ресурсних центрів України в країнах еміграції українців, щоб ці центри могли функціонувати на базі українських суботніх шкіл чи українських громадських організацій, залучаючи до співпраці потенціал біженців із відповідною кваліфікацією.⠀ ⠀⠀

Серед запланованих заходів також є такий: спільно з українськими церквами внести до розробленого реєстру осередків україномовної освіти за кордоном ті освітні центри, що діють при українських церквах. Це дозволило б комплексно розбудовувати  українську освіту за кордоном, як інструмент збереження і розвитку українських громад.⠀ ⠀⠀

Додамо, що згаданий реєстр – це спільний проєкт МІОК  НУ «Львівська політехніка» та департаменту освіти і науки Львівської ОВА, який має назву «Український освітній всесвіт».

Також є пропозиція, щоб осередки україномовної освіти та майбутні представництва психологічної служби працювали над мотивацією до повернення української молоді на Батьківщину.⠀ ⠀⠀

Учасники конференції подякували начальнику Львівської ОВА Максиму Козицькому та в.о. голови Львівської обласної ради Юрію Холоду за підтримку української освіти за кордоном і наголосили, що слід поширити досвід Львівщини та українців Португалії щодо фінансування з обласного бюджету екстернатної форми освіти українських дітей, які перебувають за кордоном, в Португалії.

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image