Новини департаменту

Актуальні питання функціонування психологічної служби системи освіти Львівщини

31 СІЧ 2025

Image

 

28 січня відбулося засідання робочої групи з питань підтримки психічного здоров’я при Координаційному центрі підтримки цивільного населення Львівської області.

У заході взяли участь 60 членів робочої групи, представники громадських і благодійних організацій, міжнародних структур та незалежні експерти.⠀
Марія Васюник-Кулієва, головний спеціаліст департаменту освіти і науки ЛОВА висвітила актуальні питання функціонування психологічної служби системи освіти області. Вона наголосила, що кожен здобувач освіти має отримувати якісну психологічну допомогу. Водночас ефективність роботи психологічної служби напряму залежить від її фінансування, кадрового забезпечення та належної матеріально-технічної бази. На рівні територіальних громад необхідно активізувати роботу щодо створення умов для психологічної підтримки учнів і педагогів.⠀

Так Марія Васюник-Кулієва розповіла про найістотніші виклики, які стоять на шляху розбудови психологічної служби:
▫️ не унормована робота працівників психологічної служби з педагогічними працівниками, що не дає змоги сформувати в закладах освіти цілісну систему психосоціальної підтримки кожного учня й учениці;
▫️ не унормоване звітування працівників психологічної служби й, як наслідок, вони перевантажені документацією, що відволікає їх від основного завдання – роботи з дітьми;
▫️ нерозуміння адміністрацією закладів загальної середньої освіти ролі психологічної служби та примус до виконання обов’язків, які не передбачені посадовою інструкцією;
▫️ неузгодженість міжсекторальної та міжвідомчої взаємодії між працівниками психологічної служби та фахівцями в громадах, брак чітких алгоритмів дій щодо переспрямування до інших фахівців у разі ведення випадку (булінгу, суїцидальної поведінки, насильства тощо);
▫️ незадовільні умови роботи працівників психологічної служби, зокрема відсутність кабінету або його незадовільний стан;
▫️ дистанційна робота (недостатня адаптація інструментів та методик для роботи з учасниками освітнього процесу онлайн);
▫️ після ліквідації районних методичних кабінетів зникла ланка методичного супроводу діяльності фахівців психологічної служби територіальної громади, що особливо відчувають молоді фахівці;
▫️ відсутня нормативна база для системної організації супервізії та інтервізії;
▫️ застаріла нормативно-правова база, не адаптована до викликів сьогодення;
▫️ відсутній професійний стандарт соціального педагога, що ускладнює діяльність та професійний розвиток фахівців, як невіддільної частини психологічної служби в системі освіти.

Сьогодні психологічна служба системи освіти Львівської області трансформується на різних рівнях. Кінцевою метою даного процесу є вільний доступ кожного здобувача освіти до якісної й фахової психосоціальної підтримки та допомоги. Результативна робота психологічної служби сприятиме укріпленню ментального здоров’я усіх учасників освітнього процесу.⠀
Попри існуючі виклики за останні роки у Львівській області:
▫️ створено Координаційну раду психологічної служби системи освіти;
▫️ запрацювали шість Координаційних рад психологічної служби системи освіти районів;
▫️ створені професійні спільноти працівників психологічної служби територіальних громад;
▫️ створено професійні спільноти працівників психологічної служби спеціальних закладів освіти, працівників психологічної служби ліцеїв обласного підпорядкування, працівників психологічної служби фахівців (практичних психологів) інклюзивно-ресурсних центрів;
▫️ розроблено Положення про професійні спільноти працівників психологічної служби закладів освіти та ухвалено на Колегії департаменту освіти і науки облдержадміністрації;
▫️ вперше в Україні проведено обласний конкурс «Практичний психолог-2024 року».

За підтримки партнерів, сприяння Координаційного центру підтримки цивільного населення при Львівській ОВА, департаменту освіти і науки ЛОВА упродовж 2022 року на Львівщині 4 тисячі освітян та батьків школярів пройшли тренінги з психологічної обізнаності в освітньому середовищі – психоедукації.  Завдяки розширенню мережі партнерів до 10, проведено навчання на тренінгах з психоедукації. «Самодопомога+», «Перша психологічна допомога», «Стрес-менеджмент» пройшли орієнтовно 16  тисяч учасників освітніх процесів (учнів, їхніх батьків, вчителів).
У грудні 2023 року спільно з Українським католицьким університетом проведено Марафон психічного здоров’я, яким охоплено практично всіх директорів шкіл Львівщини. Проведено 15 навчальних тренінгів, які мали назву «Академія психічного здоров’я», в яких за бажанням взяли участь понад 900 шкільних практичних психологів та соціальних педагогів, фахівців (практичних психологів) ІРЦ.⠀
У 2024/2025 навчальному році в закладах освіти Львівщини працює 971 практичний психолог, 402 соціальних педагоги, що не забезпечує повної потреби у фахівцях.⠀
Марія Васюник-Кулієва озвучила пропозиції, які допоможуть підняти престиж професії практичного психолога/соціального педагога у закладах освіти та покрити кадровий голод:

  •  перегляд нормативів чисельності на ставку практичного психолога усіх учасників освітнього процесу (вихованців, учнів, педагогів, батьків);
  •  підняття розміру заробітної плати практичних психологів та соціальних педагогів, передбачення доплати;
  •  покращення матеріально-технічної бази, психологічного інвентарю;
  •  здійснення нагородження, преміювання, бонусні заохочення (у вигляді стажування) для практичних психологів і соціальних педагогів за професійні досягнення;
  •  якісне підвищення кваліфікації, фахових вмінь та навичок. Підтримка професійних спільнот;
  •  вийти з пропозицією до МОН України, що з метою підсилення предметів інваріантної складової ввести у варіативну складову Типових навчальних планів предмет «Основи психології»;
  •  вийти з пропозицією до МОН України та Інституту модернізації змісту освіти МОН України: розробити Положення про сертифікацію практичних психологів та соціальних педагогів, та внести відповідні зміни у Положення про психологічну службу;
  •  внесення в план роботи департаменту освіти і науки Львівської ОВА конкурс «Практичний психолог року 2025»;
  •  підтримка професійного розвитку: організовувати регулярні тренінги, семінари та курси підвищення кваліфікації;
  •  впровадження сертифікаційних програм для розвитку професійних компетентностей;
  •  підтримка участі у міжнародних психологічних конференціях;
  •  популяризація професії: розповідати про важливість роботи практичних психологів через соціальні мережі, ЗМІ, освітні заходи, проводити відкриті уроки, лекції та тренінги для учнів, батьків та педагогів, публікувати успішні кейси роботи психологів у школах;
  •  підвищення статусу професії на рівні адміністрації закладів освіти: включати психологів до складу керівних і дорадчих органів школи.


Голова робочої групи Галина Бордун наголосила, що критично важливо розширювати мережу надавачів психосоціальних послуг, залучаючи не лише державні, а й громадські та благодійні організації.

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image