Новини департаменту

Інклюзивне навчання в закладах профтехосвіти Львівщини: виклики та успішні практики

28 ЛЮТ 2025

Image

 

27 лютого на базі ДНЗ «Вище професійне училище №34 м. Стрий» відбувся інтеграційний семінар-практикум «Інклюзивне навчання в реаліях сучасності: виклики та успішні практики».

У заході взяли участь педагогічні працівники закладів професійної (професійно-технічної) освіти та інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ).

Під час семінару відбулись три сесії:

  1. «Співпраця з інклюзивно-ресурсними центрами»;
  2. «Співпраця із Львівським обласним центром соціальних служб»;
  3. «Досвід та плани».

 

У вітальному слові Іван Пикус, начальник відділу інновацій, професійної, фахової передвищої та вищої освіти департаменту освіти і науки ЛОВА, зазначив, що в Україні відбувається формування нової освітньої політики, яка передбачає включення кожної дитини в освітній простір, що забезпечує реалізацію її права на освіту.

Директор Вищого професійного училища №34 м. Стрия Олег Кизима наголосив на важливості розвитку інклюзивної освіти, яка є реальною альтернативою інтернатній системі та навчанню вдома.

«Ми прагнемо в нашому навчальному закладі створити всі умови, щоб діти з особливими освітніми потребами змогли здобути знання та обрану професію і згодом знайти себе на ринку праці й успішно інтегруватись в суспільне життя», – сказав Олег Кизима, а також поінформував, що у Вищому професійному училищі № 34 створено безбар’єрний доступ для здобувачів освіти з ООП.

Натомість Марія Васюник-Кулієва, головний спеціаліст департаменту освіти і науки ЛОВА, у своєму виступі проаналізувала стан впровадження інклюзивного навчання осіб з ООП у закладах професійно-технічної освіти Львівщини. Зокрема, вона розповіла, що у 2024/2025 навчальному році збільшилась кількість дітей з ООП, які навчаються у закладах освіти Львівської області (5152 особи порівняно з 4414 осіб у попередньому навчальному році).

«Кількість осіб з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту на інклюзивному навчанні в закладах освіти Львівської області, у 2 рази перевищує кількість осіб з ООП, які здобувають освіту в спеціальних закладах освіти. На сьогодні кількість осіб з ООП на інклюзивному навчанні у закладах освіти області з 2016 року збільшилася у 28 разів», – зазначила Марія Васюник-Кулієва, а також повідомила, що станом на 01.01.2025 у Львівській області функціонує 47 закладів професійної (професійно-технічної) освіти, з яких

  • 39 закладів (83 %) частково забезпечені безбар’єрною інфраструктурою;
  • 2 заклади – КЗ ЛОР «Професійно-технічне училище-інтернат професійної реабілітації інвалідів м. Самбора» та Добротвірський професійний ліцей (4,2 %) – обладнані повністю відповідно до вимог безбар’єрності.   

 

Про мережу інклюзивно-ресурсних центрів розповіла завідувач Львівського обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти, кандидат педагогічних наук Галина Вархолик. Вона наголосила на потребі у співпраці ІРЦ та навчального закладу.

У Львівській області функціонує 37 ІРЦ, які мають укладені угоди про співпрацю з 39 територіальними громадами із 73 громад області. Кількість дітей, які пройшли комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку й перебувають на обліку в ІРЦ, – 16 985.  Число дітей на території обслуговування ІРЦ області становить понад 440 000 дітей віком від 0 до 18 років.

Серед основних проблем впровадження інклюзії наступні:

  •  освітнє середовище є недостатньо інклюзивним, безбар’єрним та дружнім, не створює належних умов для отримання якісної освіти, соціалізації, підготовки до самостійного життя та професійної діяльності особам з ООП;
  •  недостатня самореалізація осіб з особливими освітніми потребами через відсутність якісного доступного інклюзивного навчання в територіальних громадах;
  • ️ недостатній рівень сприйняття українським суспільством багатоманітності людини.

 

На сьогодні 99 осіб з ООП здобувають освіту у 14 закладах професійної (професійно-технічної) освіти Львівщини.

Із найбільш затребуваних професій інклюзивного навчання – «Кухар, кондитер», «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення, обліковець»,  «Кравець, закрійник», «Оператор комп'ютерної верстки», «Дизайн», «Електромонтер з ремонту у та обслуговування електроустаткування» і т.д.

Про роль ІРЦ у забезпеченні інклюзивної освіти у закладі професійно (професійно-технічної) освіти розповіла Іванна Бегей, директорка КУ «ІРЦ» Стрийської міської ради. Вона окреслила основні напрями співпраці та наголосила, що подальша співпраця між цими установами є запорукою якісного навчання та професійного розвитку осіб з ООП.

Під час семінару Світлана Магарська, методист Обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти, провела екскурс порталом «Україна. Інклюзія», який допомагає автоматизувати освітній процес.

А у Навчально-практичному центрі з професії «Кухар. Кондитер», що створений у ВПУ 34 м. Стрия, учень III курсу Михайло Британ, здобувач освіти з особливими освітніми потребами, спільно з майстром виробничого навчання Галиною Пильо декорували бенто-торти. Тож присутні мали змогу придбати смаколики «з душею», які приготував учень, та задонатити на ЗСУ.

Завершальним етапом семінару став майстер-клас із виготовлення аромасаше, який провели Ірина Радюк та Галина Левицька. Кожен учасник зустрічі мав можливість створити власний унікальний мішечок із суміші трав, морської солі та ефірних олій.

Довідково

В Україні ухвалена Національна стратегія зі створення безбар’єрного простору на період до 2030 року (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р). Також реалізується Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та операційний план з її реалізації на 2024–2026 роки (розпорядження КМУ від 7 червня 2024 р. № 527-р). Триває робота над розробкою Концепції трансформації спеціальної освіти.

Стратегічна мета Національної стратегії розвитку інклюзивної освіти – забезпечення доступу до якісної освіти кожній особі з урахуванням індивідуальних потреб та можливостей, зі створенням умов для розвитку її потенціалу.

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image