28 БЕР 2025
⠀
27 березня в Дрогобицькому державному педагогічному університеті ім. І. Франка відбулася Освітня Академія, присвячена співпраці закладів загальної середньої та вищої освіти. В Академії взяли участь представники департаменту освіти і науки ЛОВА, керівники шкіл, які мають стати академічними ліцеями, а також представники закладів вищої освіти.
⠀
У заході взяв участь директор департаменту освіти і науки ЛОДА Олег Паска. Він, зокрема, зазначив, що головне завдання профільної освіти - допомогти дітям обрати професію, у якій вони зможуть себе реалізувати, бо не завжди у батьків й дітей є достатньо інформації про переваги тих чи інших спеціальностей, що є затребуваними у державі.
⠀
«Спільно з громадами, з керівниками відділів освіти, директорами шкіл ми багато зробили, щоб сформувати мережу академічних ліцеїв. І це було щось неймовірне, коли у перший рік війни ми формували профільну мережу. І сьогодні наше завдання полягає в тому, щоб допомогти дітям обрати ті професії, у яких вони найкраще себе зреалізують», - сказав він у вітальному слові.
⠀
Також він додав: «Система освіти повинна бути ефективною, щоб учні, які добре знають математику, обрали той заклад вищої освіти, де її найкраще викладають. Щоб дитина, яка хоче бути вчителем, не шукала інших доріг, а йшла у Дрогобицький педагогічний університет, бо тут високий рівень викладання і фахові викладачі. Наша мета – налагодити співпрацю між ліцеями та університетами, і ми ставимо завдання, щоб ця система запрацювала вже у вересні-жовтні цього року».
⠀
Ректорка Дрогобицького державного педагогічного університету, професорка Валентина Бодак розповіла учасникам академії про здобутки і напрацювання університету: «Наш університет посідає гідне місце в системі української освіти, черговий рік поспіль займаючи лідируючі позиції в рейтингу педагогічних закладів України. Згідно з Консолідованим рейтингом закладів вищої освіти України 2024 ДДПУ здобув третє місце серед педагогічних закладів. У рейтингу вишів за показниками Scopus серед педагогічних університетів – Франковий виш на другій сходинці декілька років поспіль».
⠀
Валентина Бодак наголосила, що Дрогобицький університет – це єдиний педагогічний університет Львівщини – 70% вчителів області є його випускниками, а протягом 85 років своєї діяльності університет підготував близько 100 тисяч фахівців.
⠀
Ректорка також запропонувала такі напрями співпраці університету й академічних ліцеїв:
• співпраця на етапі формування профілів навчання ліцеїв у відповідних освітніх галузях;
• формуванні освітніх програм та ключових компетентностей до них, формування навчального плану;
• університету пропонує доступ до своїх ресурсів;
• професійне зростання педагогів, участь у спільних наукових проєктах, семінарах, тренінгах;
• участь учнів у наукових проєктах та дослідженнях;
• знайомство учнів з різними галузями науки і техніки через зустрічі із НПП;
• впровадження програм менторства для ліцеїстів.
⠀
Начальниця відділу дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти департаменту Ірина Сислюк у коментарі підкреслила: «Формування профільної освіти в академічних ліцеях має відбуватись у нерозривній співпраці ЗЗСО та вищих навчальних закладів. Насамперед ми маємо використати кадровий науково-технічний потенціал наших вишів для становлення профільних ліцеїв».
⠀
Натомість ректорка Дрогобицького державного педагогічного університету додала: «Ми є відкритими до співпраці і хочемо, аби ті контакти, які налагодили під час Освітньої Академії, переросли у спільні проєкти й тісну взаємодію, щоб ми були готові й діяли узгоджено, коли у 2027 році реформа запрацює у старшій школі. Ми зацікавлені отримати хорошого абітурієнта, а керівники майбутніх академічних ліцеїв - якісного вчителя профільної школи».
⠀
Загалом до обговорення реформи профільної середньої освіти та особливостей її впровадження долучилося майже 100 учасників.
⠀
Відповідно до програми відбулась презенетаційна панель на тему «Можливості Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка для співпраці з підготовки фахівців для академічних профільних ліцеїв». Модератором виступив проректор з науково-педагогічної роботи та інформатизації університету, доцент Юрій Скварок.
⠀
Також пройшла панельна дискусія щодо підходів до вибору профілів в академічних ліцеях. Її провела Маргарита Носкова, доцентка кафедри педагогіки та інноваційної освіти, директорка центру інноваційних освітніх технологій Національного університету «Львівська політехніка».
⠀
Учасниками дискусій виступили декани факультетів університету, керівники закладів загальної середньої освіти.
⠀
Нова українська школа – це ключова реформа Міністерства освіти і науки.
Нагадаємо, в Україні 8 рік поспіль впроваджується реформа «Нова українська школа». Вона завершена у початковій школі і триває у базовій.
Перші нушівці, які пішли у перший клас у 2018 році, зараз навчаються у восьмих класах, і у 2027 році підуть у 10 клас старшої школи, а закінчать навчання 2030 року.
⠀
Таймлайн реформи
• 2025 – 2026 рр. – має бути сформована перспективна мапа мережі майбутніх академічних та профільних ліцеїв
• 2025 – 2026 рр. пілотування в окремих закладах освіти (уже відібрані перші 25 ліцеїв);
• 2027 – 2029 рр.: впровадження – перехідний етап;
• 2029 – 2033 рр.: впровадження – фінальний етап.
⠀
(Використано матеріали пресслужби Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка та Міністерства освіти і науки України).