10 КВІ 2025
⠀
Вчора, 9 квітня, на базі Львівського професійного коледжу готельно-туристичного та ресторанного бізнесу відбулась Освітня Академія для керівників органів управління освітою районів і територіальних громад. Темою зустрічі обрали гасло освіти Львівщини останніх років «Розвиток освіти - шлях до Перемоги».
⠀
Академія почалася з презентаційної панелі на тему «Система оцінювання діяльності - дієвий засіб вдосконалення». Відбулася фахова дискусія щодо ключових чинників, які впливають на якість освіти у громадах. Центральне питання панелі – як система оцінювання сприяє вдосконаленню освітнього процесу та управління освітою на місцях.
До обговорення долучилися директор департаменту освіти і науки ЛОДА Олег Паска; заступник директора департаменту освіти і науки ЛОДА Мар'яна Дмитрів; заступник голови обласної Ради профспілки працівників освіти і науки України Мар'ян Калин; начальник відділу дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти ДОН ЛОДА Ірина Сислюк; головний спеціаліст відділу дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти ДОН ЛОДА Леся Босак; головний спеціаліст ДОН ЛОДА Любов Зеленко.
Модератором презентаційної панелі виступила Парасковія Дворянин, голова постійної комісії з питань освіти, науки та інновацій ЛОР.
⠀
Ключові питання, які обговорили учасники панелі:
- Рейтингова оцінка діяльності органів управління освіти
- Фінансова спроможність та ефективність освітньої мережі
- Розвиток дошкільної освіти в громадах
- Розвиток позашкілля в громадах
- Рівень успішності учнів закладів загальної середньої освіти
- Стимулювання праці педагогічних працівників.
⠀
Основні акценти:
⠀
Оптимальна мережа закладів освіти
Якісна освіта в громадах починається зі створення ефективної та раціональної мережі освітніх закладів. Саме така мережа дозволяє забезпечити доступність та високу якість навчальних послуг. У цьому контексті важливою є державна політика підтримки – щороку громади отримують субвенційні кошти на розвиток освітньої інфраструктури.
⠀
Дошкільна освіта
Учасники відзначили складний шлях, який пройшла дошкільна освіта Львівщини: від масового закриття садочків у 1990-х до поступового відновлення та змістовного оновлення. Сьогодні розвиток дошкілля – пріоритетне завдання, що формує фундамент майбутньої шкільної освіти.
⠀
Позашкілля – простір для самореалізації
Позашкільна освіта – важливий елемент цілісного освітнього простору, який сприяє розвитку творчого потенціалу, соціалізації та здобуттю первинних професійних навичок. У регіоні триває активна робота над розширенням доступу учнів до гурткової діяльності як у спеціалізованих закладах, так і в школах.
⠀
Результативність навчання
Система оцінювання дозволяє відстежувати навчальні досягнення учнів та виявляти динаміку в різних громадах області. Це надає змогу впроваджувати адресні освітні політики та підтримувати ті території, які потребують додаткового ресурсу чи змін.
⠀
Роль учителя та стимулювання його праці
Невипадково прозвучала цитата Івана Франка: «Школа вчителем стоїть». Ключ до якісної освіти – у вмотивованому, професійному вчителі. Водночас гідна оплата праці, належні умови для професійного зростання та підтримка з боку громади – це основа, без якої неможливо очікувати від педагога самовідданої праці.
⠀
У другій частині Академії відбулась панельна дискусія «Реалізація ключових цілей розвитку шкільної освіти у 2025 році: виклики, ризики, досягнення».
У дискусії взяли участь член експертної ради при ДОН ЛОДА Роман Пастушенко; керівник відділу освіти Перемишлянської міської ради Мар'яна Хоміцька; керівник відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Грабовецько-Дулібівської сільської ради Лідія Балабанська; начальник департаменту соціально-гуманітарної політики Моршинської міської ради Тетяна Левкович; директорка КЗ ЛОР «Обласний науковий ліцей» Ольга Заяць; доктора пед. н., доцентка кафедри педагогіки та інноваційної освіти, директорка Центру інноваційнихаосвітніх технологій Національного університету «Львівська політехніка» Маргарита Носкова, керівник гуманітарного управління Городоцької міської ради Ігор Яскевич; керівник відділу освіти, молоді і спорту Давидівської сільської ради Світлана Кришталь; головний спеціаліст відділу дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти ДОН ЛОДА Марія Васюник; керівник відділу освіти Львівської РДА Ольга Калиновська.
Розмову провела Ірина Сислюк.
⠀
Ключові питання панельної дискусії:
- Безпечна школа (безпечне середовище, укриття, служба освітньої безпеки)
- Нова українська школа (підручники, програми, «Захист України»)
- Профільна освіта (створення мережі академічних та спеціалізованих ліцеїв, формування профілів, співпраця із ЗВО)
- Здоров’я школяра (харчування, психологічне здоров’я, фізкультура і спорт).
Розмову провела Ірина Сислюк.
⠀
У межах панельної дискусії під час Освітньої Академії розглянули питання безпеки учасників освітнього процесу. В умовах повномасштабної війни створення безпечного та комфортного освітнього середовища залишається одним із ключових завдань як для закладів освіти, так і для органів управління.
⠀
Зокрема обговорили:
⠀
Е-інструменти оцінювання якості освітнього середовища
Для того, щоб забезпечити якісні умови розвитку дитини, необхідно не лише створювати безпечне середовище, а й мати дієві механізми для його оцінювання. У Програмі розвитку освіти Львівщини впроваджується проєкт «Оцінювання якості освітнього середовища: е-інструментарій виміру показників», який дозволяє громадам об’єктивно оцінити ситуацію у своїх закладах освіти та визначити напрями для покращення. Проєкт надає конкретні інструменти для аналізу й допомагає приймати управлінські рішення на основі достовірних даних.
⠀
Укриття в закладах освіти
Після початку повномасштабної війни питання безпечного перебування в освітніх закладах набуло особливої актуальності. Вже у 2022 році стало зрозуміло, що облаштування укриттів – це необхідність, а не тимчасове рішення.
На 2024/2025 навчальний рік у закладах загальної середньої освіти комунальної форми власності області облаштовано:
- 610 найпростіших укриттів;
- 102 протирадіаційні укриття;
- укладено угоди з іншими суб'єктами господарювання для укриття учасників освітнього процесу в 370 закладах.
У закладах дошкільної освіти:
- 339 найпростіших укриттів;
- 19 протирадіаційних укриттів;
- угоди укладено для 136 закладів.
Ці укриття створювались за різних умов: деякі були базовані на наявних протирадіаційних спорудах, інші – облаштовані за рахунок значних фінансових чи власних ресурсів громад. Відтак, досвід різних громад у створенні укриттів став важливою частиною обговорення під час Академії.
⠀
Служба освітньої безпеки – новий рівень підтримки
Ще одним важливим кроком стало впровадження експериментального проєкту з безпеки, ключовим компонентом якого є Служба освітньої безпеки. Інспектори служби не лише слідкують за дотриманням порядку, а й виконують консультативну функцію, підтримуючи шкільну спільноту у питаннях безпеки.
Станом на сьогодні в області працюють 114 інспекторів, більшість з яких діють при поліцейських підрозділах. Вони, як правило, закріплені за одним закладом. Варто відзначити приклад Грабовецько-Дулібівської територіальної громади, яка першою в області запровадила посаду інспектора освітньої безпеки у структурі відділу освіти, що дозволяє ще ефективніше інтегрувати безпековий компонент у щоденну роботу шкіл.
⠀
Розмова вийшла надзвичайно насиченою та продуктивною. Ось декілька відгуків учасників Освітньої Академії:
⠀
«Говорили про систему оцінювання управлінь освіти як дієвий засіб вдосконалення, фінансову спроможність та ефективність освітньої мережі, розвиток дошкільної та позашкільної освіти у громадах, рівень успішності учнів та стимулювання праці педагогічних працівників.
Актуальною та предметною вийшла розмова про безпечне освітнє середовище, створення профільних ліцеїв та їх співпрацю з ЗВО, створення умов для збереження та зміцнення здоровʼя дитини, психологічне здоровʼя учасників освітнього процесу...
Інвестиція в освіту - це інвестиція в майбутнє країни. Тому спільними зусиллями створюймо сучасну школу: безпечну, оснащену новітнім обладнанням, готову побачити та розкрити унікальний талант кожної дитини... При цьому найважливішим є розуміння на усіх рівнях питання стимулювання праці Учителя, яким, як відомо, школа стоїть!», - Оксана Майхер, головний спеціаліст відділу освіти, охорони здоров'я, культури, спорту та молоді Яворівської РДА.
⠀
«Обговорили важливі, актуальні на сьогоднішній день, питання: про чинники впливу на якість освіти; про фінансову спроможність; про наповнюваність класів та мережу закладів освіти загалом; про розвиток закладів дошкільної та позашкільної освіти; про необхідність розвитку МАН; про можливості самореалізації та ін.
Потужна, сильна та безпечна школа - інтелектуальна нація та економічно розвинута держава!» - Руслана Антонюк, начальник відділу освіти, культури, релігій та туризму Червоноградської райдержадміністрації.
⠀
Освітня Академія підтвердила: лише завдяки системному підходу, спільній роботі управлінців, освітян та органів місцевої влади можливо створити сучасну, ефективну й доступну освіту в кожній громаді. Такі зустрічі стають гарним майданчиком для змістовного обміну досвідом і професійної взаємопідтримки, що є запорукою якісного управління освітою в громадах та на рівні області загалом.