Новини департаменту

Що змінилось у дошкільній, загальній середній та позашкільній освіті Львівщини за останні 5 років

16 КВІ 2025

Image


Про те, як змінилася освіта Львівщини та яких результатів досягнуто в межах реалізації Програми розвитку освіти Львівщини на 2021-2025рр. у дошкільній, загальній середній та позашкільній освіті, розповіли сьогодні, 16 квітня, на брифінгу у Львівській обласній адміністрації. Спікерами виступили Олег Паска, директор департаменту освіти і науки Львівської ОДА, та Ірина Сислюк, начальник відділу дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти департаменту освіти і науки Львівської ОДА.

Олег Паска розповів, що цього року закінчується реалізація обласної Програми на 2021-2025 роки, яка була розроблена на основі Стратегії розвитку освіти Львівщини 2021-2027. Він зазначив, що Стратегія, яка лягла в основу програми, була розроблена вперше. Саме виконання цих настановчих документів, які у 2021 році ухвалила Львівська обласна рада, забезпечило лідерство Львівської області в галузі освіти за багатьма показниками.

Зокрема, якщо говорити про середню освіту, то Львівщина першою в Україні почала реформу старшої школи, сформувавши мережу академіних ліцеїв і розробивши критерії до обрання їхніх профілів з такою умовою. При цьому особлива увага приділяється науковим ліцеям, створеним на основі санаторних шкіл і тих, що діяли раніше. 

«Відповідно до Програми розвитку освіти, Львівщина першою в Україні в 2022 році передбачила субвенцію на розвиток предмета «Захист Україна». Згодом цей досвід Міністерство освіти удосконалило та масштабувало у межах усієї країни, і з 2024 року відповідна субвенція передбачена у Державному бюджеті», - заначив Олег Паска.   

Також він звернув увагу на важливості розвитку і підтримки позашкільної освіти. «Позашкілля дає дітям можливість обирати професії, спробувати себе у різних професіях, сповна реалізувати свій творчий, інтелектуальний, духовний та фізичний потенціал. Як свідчить досвід Ісландії, це також спосіб відвернути дітей від шкідливих звичок, що формує вулиця, як-от куріння і вживання алкоголю у підлітковому віці. Саме тому в області започатковано Форум позашкілля, а також було надано додаткове  фінансування технічним гурткам», - розповів Олег Паска.

Значна увага була приділена розвитку Львівської обласної Малої академії наук, що є стратегічною метою у сфері позашкілля. Саме тому торік юним науковцям повернули приміщення Будинку вчителя. Також у структурі Малої академії наук відкрито кілька сучасних лабораторій, що дозволяє зробити для дітей наукові дослідження цікавими та захопливими.  

Львівщина була ініціатором запровадження субвенції на матеріально-технічне забезпечення інклюзивно-ресурних центрів, які надають освітні послуги дітям з особливими освітніми потребами.

«Ми поставили перед собою ціль напрацювати таку систему, яка допомогла б батькам виявити обдарованість дитини, містила б поради, як побудувати індивідуальну освітню траєкторію», - розповів Олег Паска.

Насамкінець директор департаменту освіти подякував голові Львівської ОВА Максиму Козицькому запостійну увагу до проблем освіти і систему підтримку. Також він подякував своїм заступникам та депутатському корпусу Львівської обласної ради, зокрема, керівникам та депутатам з профільної освітньої комісії. «І велика подяка усім нашим освітянам, ми всі разом творимо майбутнє нашої країни!» - наголосив Олег Паска.     

Зі свого боку Ірина Сислюк окреслила основні тенденції та здобутки у дошкільній, загальній середній та позашкільній освіті Львівської області за останні 5 років. 

Серед них: максимальне наближення навчального процесу і виховання кожної дитини до її сутності, здібностей та особливостей; формування сприятлитвого, безпечного комфортного совітнього середовища; будівництво нових дошкльних закладів, які допомагають подолати проблему переповнених груп. 

«Наша програма співпала з періодом реформування освіти. І основним принципом реформи освіти і основним принципом, якиз закладений в основу Програми розвитку освіти, є принцип дитиноцентричності. Цей принцип передбачає гармонійний розвиток дитини на всіх етапах освітнього процесу для того, щоб випускник нашої школи був всесторонньо розвинутим, гармонійною особистістю, яка може дати собі раду в дорослому житті», - розповіла Ірина Сислюк.

В довкіллі наголос було зроблено на будівництво та створення нових закладів. Протягом 2020-2024 року кількість дитячих садочків в області зросла з 825 до 936.

Другий важливий напрям – розвиток дитини через реалізацію проекті. На сьогодні в області реалізуються інноваційні освітні програми міжнародна парціальна програма соціально-фінансової освіти «Афлатот» (43 ЗДО), авторська оздоровча програма «Нехворійко» (28 ЗДО), парціальна програма духовно-морального виховання «Зерно любові» (58 ЗДО), методика оцінювання якості освіти ЕКЕРС (10 ЗДО), програма забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти (32 ЗДО), проєкт «Сприяння освіті. LEGO-конструювання» (30 ЗДО), програма цифрової освіти (10 ЗДО), STREAM-освіта (15 ЗДО), програма «Інтелект України» (20 ЗДО), а також альтернативні форми здобуття дошкільної освіти (16 ЗДО).

Якщо говорити про загальну середню освіту, то тут велике значення має побудова освітньої мережі. Від цього залежить наскільки якісною буде освіта у школі. Починаючи з 2021 року було проведено велику роботу, завдяки якій сформовано прогнозовану мережу академічних ліцеїв.  У вересні 2024 року на сесії ЛОР було затверджено план трансформації мережі. Станом на 1 вересня 2024 року в області діє 35 академічних ліцеїв, до  2027 року заплановано, що їх буде  123, з них: 96 в області і 27 у Львові. 

Починаючи з 2021 року, департаментом освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації здійснюється системна робота з оснащення навчальних кабінетів предмета «Захист України. Фінансування здійснюється за рахунок коштів обласного бюджету на засадах співфінансування з місцевими бюджетами.

Упродовж цього періоду закуплено навчальне обладнання, макети зброї, прилади, військове спорядження, матеріали медичного призначення, а також інтерактивні лазерні тири для 68 закладів загальної середньої освіти, зокрема для 21 закладу у 21 територіальній громаді та Рава-Руського професійного ліцею. Окремо оснащено навчальні кабінети в 16 закладах освіти 15 територіальних громад.

Крім того, для 10 закладів і установ освіти обласного підпорядкування, у тому числі для 7 закладів професійно-технічної освіти та Львівського військового ліцею імені Героїв Крут, придбано інтерактивні лазерні тири. Загалом створено 109 осередків для викладання предмета «Захист України»: 64 – у територіальних громадах, 28 – в обласних закладах освіти, та 7 – у закладах професійно-технічної освіти міста Львова.

Велика увага приділяється змісту освіти. З метою підтримки впровадження новітніх підходів в освіті та осучаснення освітнього процесу, розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації від 07.06.2021 № 468/0/5-21 було затверджено Положення про обласний конкурс «Інноваційні програми і дидактичне забезпечення для осучаснення освітнього процесу». Конкурс спрямований на виявлення та популяризацію кращих педагогічних ідей, програм і розробок. За ці роки в області розроблено 53 авторські навчальні програми.

Зокрема у 2024 році переможцями конкурсу стали такі програми: «НейроСтарт: підготовка до школи (математика)», «Українська та зарубіжна література. 8 клас», а також інтегрований курс у контексті допрофільної підготовки ліцею спеціалізованої освіти військового спрямування.

Велика увага приділена навчанню вчителів. Так упродовж 2021–2023 років реалізовувався проєкт дистанційного навчання «MOODLE – ЦЕ ПРО100», метою якого було впровадження сучасних цифрових інструментів у практику роботи закладів загальної середньої освіти. У проєкті взяли участь 197 шкіл Львівської області. В рамках ініціативи було проведено 8 Освітніх Академій, учасниками яких стали понад 4500 педагогічних працівників, що дало змогу суттєво підвищити рівень цифрової компетентності вчителів та забезпечити якісне дистанційне навчання.

У межах ініціативи «Освітній Еверест» підготовлено 42 команди тренерів професійної майстерності для тренінгових центрів у 40 територіальних громадах. Визначено тематику тренінгів і методичних заходів, розроблено методичні порадники для вчителів та директорів, інструменти формувального оцінювання і внутрішньошкільного заохочення, орієнтовані на розвиток дитини. Завдяки поширенню успішних практик колег підвищено мотивацію 299 педагогів до впровадження змішаного навчання. Щороку в червні проводиться Літня школа для 55 учасників.

Ведеться велика робота з українською діаспорою та зі школярами, які були вимушені виїхати через повномасштабне вторгнення. У межах формування та збереження національної ідентичності активно впроваджуються заходи з національно-патріотичного виховання. Зокрема, у 2021–2026 роках реалізується експеримент щодо впровадження структурно-функціональної моделі підтримки українськомовної освіти за кордоном. Створено дистанційні форми навчання для дітей із числа ВПО та українських емігрантів у таких закладах, як Львівський ліцей імені І. Б. Антонича та Сокальська ЗЗСО №4. 

Здійснюється підготовка педагогів для викладання українознавчих предметів, налагоджується співпраця з діаспорними організаціями, а також організовується навчання дітей з альтернативними формами освіти. 

В рамках Комплексної програми посилення державотворчої та консолідуючої ролі української мови на 2023–2026 роки окрему увагу приділено виданню навчально-методичної літератури для педагогів діаспори.

У Львівській області функціонує 66 закладів позашкільної освіти, в яких займається 51,3 тис. вихованців, що становить 23,1 % від загальної кількості дітей. Особлива увага зосереджена на розвитку науково-технічного та національно-патріотичного напрямів. У межах ініціативи проведено два Форуми позашкілля: перший об’єднав понад 2000 учасників із 62 громад, другий – близько 3000 учасників із 70 громад. На зміцнення матеріально-технічної бази закладів позашкільної освіти з обласного бюджету було спрямовано 10 млн грн. Фінансування отримали 4 обласні ЗПО та 4 технічного напряму, зокрема у містах Броди, Дрогобич, Червоноград та Сокаль.

Насамкінець Ірина Сислюк розповіла про те, що у 2023 році на Львівщині створено модель Психологічної служби, яка має на меті організацію надання фахової психологічної допомоги усім учасникам освітнього процесу.
Створено Координаційну раду психологічної служби освіти області, 6 Координаційних рад на рівні районів, а також професійні спільноти працівників психологічної служби територіальних громад, спеціальних закладів освіти, ліцеїв обласного підпорядкування та інклюзивно-ресурсних центрів. Розроблено та ухвалено Положення про професійні спільноти працівників психологічної служби закладів освіти на Колегії департаменту освіти і науки облдержадміністрації (грудень 2024). Проведено обласний конкурс «Практичний психолог-2024 року» (вперше в Україні).

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image