Новини департаменту

Фахова передвища освіта на перехресті змін: у Львові відбувся круглий стіл за участю Олега Шарова та Ірини Шумік

08 ТРА 2025

Image

7 травня за ініціативи ГО «Всеукраїнська асоціація працівників закладів фахової передвищої освіти» у Львові відбувся круглий стіл за участі директорів закладів фахової передвищої освіти Львівської та інших областей.

Тема зустрічі була сформульована як «Фахова передвища освіта: підсумки імплементації Закону України «Про фахову передвищу освіту» та бачення майбутнього».

Модератором виступив Ромар Дадак, заступник голови правління Всеукраїнської асоціація працівників ЗФПО.⠀

Під час круглого столу насамперед зазначили, що у цей час у другому читанні обговорюється нова редакція закону про професійну освіту. Відтак домовились, що до робочої групи, яка тепер працює чи не кожного дня, можуть подати свої кандидатури і представники Асоціації працівників закладів фахової передвищої освіти.⠀

Олег Паска, директор департаменту освіти і науки ЛОВА, подякував Міністерству освіти і Комітету ВРУ з питань освіти, науки та інновацій за те, що були імплементовані відповідні пропозиції, які, зокрема, йшли і від департаменту. Завдяки чому вже цього року заклади фахової передвищої освіти змогли взяти участь у бюджетному конкурсі щодо проєктів навчально-практичних центрів. За його словами, слід передбачити таку можливість і для закладів фахової передвищої освіти, які є в структурі вишів.⠀

Також він звернув увагу на одну із ключових проблем у сфері професійної освіти, яка сьогодні дуже виразно проявилась:

«Свого часу була створена система управління закладами професійної освіти така, що вони тепер мають трьох господарів: область, міністерство і обласні центри. І от тепер ми намагаємось сформувати єдину систему профільних ліцеїв. Але як можна створити єдину систему, коли є багато господарів? Це ж стосується і закладів фахової передвищої освіти, які мають бути вписані у реформу старшої профільної школи».

Щодо проєкту нового Закону про професійну освіту, то Олег Паска поінформував, що департамент подав свої пропозиції щодо необхідних змін. Також він звернув увагу на суперечності, які містяться у проєкті. Зокрема, ним передбачено для профтехів одночасно право надавати і професійну профільну, і просто профільну освіту, хоча останнє є прерогативою академічних ліцеїв.

«Такі недоречності зводять нанівець реформу (щодо запровадження профільної старшої школи), а також будуть шкодити фаховій передвищій освіті, яка, власне, і має потенціал, щоб надавати і профільну, і професійну профільну освіту», – наголосив він.⠀

Із доповіддю «Про підсумки імплементації Закону України «Про фахову передвищу освіту» виступив Олег Шаров, генеральний директор директорату вищої освіти та освіти дорослих МОН. Він нагадав, що Закон набув чинності 9 серпня 2019 року. План його імплементації виконано: повністю – на 70%, частково – на 10%. При цьому передбачена Законом система фінансування ЗФПО так і не була імплементована: спершу – через ковід, а тепер – через війну.⠀

За словами Олега Шарова, в Україні нині налічується 732 суб'єкти освітньої діяльності у сфері фахової передвищої освіти. Серед них:

  • самостійні юридичні особи – 316 (державні – 138, комунальні – 147, приватні – 31);
  • відокремлені структурні підрозділи закладів вищої освіти – 370 (відповідно, 278,11, 81);
  • невідокремлені структурні підрозділи закладів вищої освіти – 46 (12. 23, 11).

Загальне число здобувачів фахової передвищої освіти сьогодні становить понад 415 тисяч, позаторік кількість зарахованих молодших бакалаврів становила понад 130 тисяч, торік – понад 171 тисяч (Частково це зростання взагалі не пов'язано з освітою).⠀

Щодо викликів, то Олег Шаров сказав, що вже тепер треба думати про місце випускників закладів фахової передвищої освіти у новій економіці України:

«Треба розуміти, що в старій економіці приблизно 40-50% випускників ЗФПО були орієнтовані на стару індустрію. Однак тепер у цьому секторі не буде стільки робочих місць, навіть з урахуванням зменшення кількості здобувачів освіти. З іншого боку, заклади ФПО готують людину для самостійної роботи як незалежного фахівця, можливо, підприємця, який сам може створювати робочі місця чи працювати індивідуально. І це сьогодні є сильною стороною фахової передвищої освіти».

За словами Олега Шарова, зараз в Україні в одному закладі фахової передвищої освіти в середньому навчається приблизно 450-500 студентів, у радянському технікумі було 1100. Коли у закладі фахової передвищої освіти навчається 200 студентів і пустий гуртожиток, то нема перспективи.⠀

«Неминуче буде оптимізація. В різних контекстах. Насамперед у контексті профільної старшої школи. Я думаю, що ЗФПО мають можливість, як це і передбачено Законом, забезпечувати як академічні, так і професійні профілі. Але ті, хто здобувають фахову передвищу освіту, повинні отримувати професійний профіль, і будь-яка спроба від цього відійти буде повністю знецінювати освітньо-професійні програми», – наголосив Олег Шаров.⠀

Ірина Шумік, генеральна директорка директорату професійної освіти МОН, виступила з доповіддю «Заклади фахової передвищої освіти в системі професійної освіти України».⠀

Вона наголосила, що фахова передвища освіта – це окремий складник освіти, на цьому освітньому рівні здобувається освітньо-професійний ступінь фахового молодшого бакалавра, і ніхто цього скасовувати не збирається. Тобто, у згаданому вище проєкті нового закону про професійну освіту нічого нема про те, щоб когось із кимось об'єднати чи когось ліквідувати.⠀

За словами Ірини Шумік, проблем не бракує. Зокрема, це багатоканальне фінансування і різноманітне підпорядкування закладів фахової передвищої освіти. Це треба впорядковувати, що вимагає цілої низки рішень.⠀

Модернізація мережі ЗФПО неминуча. Вона включає такі пункти:

  • оптимізація мережі з урахуванням демографії та потреб економіки;
  • передача ЗФПО з державної власності у комунальну – процес триває відповідно до закону.

Триває оновлення інфраструктури ЗФПО, створення нових майстерень і лабораторій. Зокрема, 2 травня Уряд ухвалив розпорядження щодо розподілу обсягу субвенцій з Державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічного інвестиційного проєкту для модернізації майстерень і лабораторій закладів професійної та фахової передвищої освіти, забезпечення енергоефективності, безпеки та інклюзивності освітнього простору у 2025 році. (Львівська область отримала 38,3 млн грн).⠀

Частина цієї субсидії піде на термомодернізацію гуртожитків та навчальних корпусів (обрано 26 проєктів). Хто цього року зробить проєктно-кошторисну документацію, той на наступний, вочевидь, отримає державне фінансування вже на виконання робіт. На умовах регіонального співфінансування: як мінімум 30%.⠀

Щодо змісту освіти, то увагу було приділено таким питанням:

  • розроблення освітніх стандартів (компетентнісний підхід);
  • пілотування програм (наразі стосується профільної школи, зокрема, з 1 вересня цього року у формі пілотного проєкту буде запроваджено 10 модельних навчальних програм за транспортним спрямуванням);
  • навчання впродовж життя (мікрокваліфікації, за короткими навчальними програмами щодо тих компетенцій, на які є попит на ринку);
  • дуальна освіта.

Окрему увагу Ірина Шумік звернула на проблему кадрів та розвитку педагогічної майстерності.

«Це шалений виклик. Вже говорили про мотивацію. Але як можна вмотивувати працівника, коли, скажімо, середній рівень зарплати у системі професійно-технічної освіти 10 тисяч грн? – зазначила Ірина Шумік і додала: – Реформа заробітної плати вже давно набула надзвичайної актуальності, але тут чарівної палички нема». Наразі треба шукати додаткові джерела. А це і міжнародні гранти, і співпраця з бізнесом.⠀

Відтак Ірина Шумік підсумувала головні виклики, які стоять перед ЗФПО:

  • нерівномірність мережі;
  • обмежене фінансування;
  • потреба в кадрах.

При цьому, за її словами, фахова передвища освіта в Україні залишається важливим інструментом підготовки конкурентних фахівців на ринку праці.⠀

Проведений у Львові круглий стіл засвідчив високу зацікавленість професійної спільноти у визначенні стратегічних орієнтирів для розвитку фахової передвищої освіти. Учасники зустрічі відзначили часткову реалізацію положень Закону України «Про фахову передвищу освіту», окреслили ключові виклики – багатоканальне фінансування, фрагментарне підпорядкування закладів, кадрову проблему, необхідність модернізації інфраструктури та адаптації змісту освіти до ринку праці.

Водночас наголошено на важливій ролі ЗФПО у формуванні нової економіки та забезпеченні професійного профілю старшої школи. Мережа потребує оптимізації, а сама система – подальшої інтеграції в реформу освіти з урахуванням нових соціально-економічних реалій.

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image