29 ЖОВ 2025
Вчора, 28 жовтня, у Львові розпочалось загальнонаціональне навчання з підготовки супервізорів для вчителів предмета «Захист України», яке покликане зміцнити професійну спільноту педагогів, які формують у молоді громадянську свідомість, патріотизм і готовність до захисту держави.
Захід відбувається за організаційного сприяння департаменту освіти і науки Львівської ОВА та методичного супроводу КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти», Європейського центру імені Вергеланда (Програма «Демократична школа») та Центру освітніх ініціатив.
Програму навчання розроблено на основі нормативної бази з питань супервізії, рекомендацій Українського інституту розвитку освіти, а також матеріалів і розробок програми «Демократична школа: освіта для демократичної стійкості», що реалізується Європейським центром ім. Вергеланда (Норвегія) та Міністерством освіти і науки України у партнерстві з БО «Центр освітніх ініціатив», ВФ «Крок за кроком», БФ «savED» та освітньою програмою «Крок за кроком» (Молдова) за фінансової підтримки Норвегії.
Впродовж трьох днів 80 наставників для вчителів предмета «Захист України» з усієї України працюватимуть над розвитком професійних компетентностей; практичного застосування інструментів, необхідних для ефективного проведення супервізії та забезпечення її якості; а також формуванням спільноти підтримки. Після навчання учасники повернуться у свої громади, щоб допомагати вчителям зростати професійно та зміцнювати культуру взаємопідтримки, яка є важливим елементом демократичної стійкості.
У програмі заходу – практичні заняття, супервізійні кола, обмін досвідом і планування подальших кроків. Навчання проводить тренерська команда «Демократичної школи».
Завдання навчання:
відпрацювати інструменти проведення індивідуальної та групової супервізії;
сформувати вміння оформлювати документацію, необхідну для супервізійної діяльності;
розвинути професійні супервізорські компетентності, зокрема усвідомленого емоційного реагування та конструктивної професійної комунікації;
ознайомити слухачів і слухачок із принципами створення й підтримки професійних спільнот.
Із вітальним словом до учасників заходу звернулася Надія Кузьмичова, заступниця міністра освіти і науки України, яка наголосила на важливості розвитку мережі супервізорів як складової підтримки вчителів предмета «Захист України» та формування освітнього середовища, орієнтованого на національну безпеку й стійкість:
«Завдячуючи вам, ми дуже сподіваємось, що інструмент супервізії все більше і більше буде набувати популярності. Але під популярністю я маю на увазі те, що вчитель, розуміючи цінність цього інструменту, звертатиметься і потребуватиме такого супроводу з вашої сторони, розуміючи, що це не про контроль, а про підтримку і поступ у вдосконаленні своїх професійних навичок. Тому саме на вас лежить, без перебільшення, така місія по доведенні цінності супервізії, зокрема, у «Захисті України»».
Принагідно вона звернула увагу на нещодавні зміни до Постанови №800, де супервізія прирівнюється до підвищення кваліфікації. А це підвищує цінність і розуміння реальної потреби в цьому інструменті.
Надія Кузьмичова закликала присутніх до зворотнього зв'язку з Міністерством для розуміння того, які речі потребують додаткової експертизи, а також подякувала Львівщині за можливість провести саме очну зустріч із супервізорами по «Захисту України» для живої комунікації.
Про високий рівень співпраці освітян Львівщини з МОН України у впровадженні державних освітніх політик розповів директор департаменту освіти і науки ЛОВА Олег Паска, зокрема, нагадавши присутнім про те, що у Львівській області вже впродовж трьох років ведеться робота по трансформації викладання предмета «Захист України»:
«Львівщина стала ініціатором і три роки поспіль створювала і наповнювала новим обладнанням кабінети «Захист України» у школах. Це була відповідь освітян на російську агресію проти України».
Так, ще починаючи з 2022 року, згідно з розпорядженням голови Львівської обласної адміністрації Максима Козицького, у школах області створювались та наповнювались новим обладнанням кабінети «Захист України». На сьогодні вже функціонують 109 таких осередків.
На завершення директор департаменту зауважив, що немаловажним у формуванні патріотизму молоді є також плекання рідної мови. І одним із складових цього – вживання питомих українських слів замість так широко тиражованих слів іншомовного походження (до прикладу, слово «наставництво» замість «супервізія»). Тому варто замислитись і над такою проблемою сьогодення.
На цінності партнерства й демократичних підходів у професійному навчанні педагогів акцентувала увагу присутніх Христина Чушак, керівниця освітніх програм «Демократична школа: освіта для демократичної стійкості», доцентка кафедри освітньої політики ЛОІППО.
Загальнонаціональне навчання з підготовки супервізорів для вчителів предмета «Захист України» – вагомий крок до розбудови професійної спільноти супервізорів, здатної підтримати вчителів предмета «Захист України» у формуванні покоління громадян, свідомих своєї відповідальності за безпеку й незалежність держави.
Так як учасники цих навчань – вмотивовані, активні й самоорганізовані, тож очікуємо продуктивної роботи й відчутних результатів. Віримо, що якісне наставництво сприятиме професійній впевненості й стійкості педагогів.
Нагадаємо, що навчання реалізується відповідно до Стратегічного плану діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року (наказ МОН від 07.03.2024 № 276) і є вже другим етапом навчання супервізорів (продовженням вступного етапу, проведеного у травні–червні 2025 року).
Довідково
На Львівщині створено 109 осередків для викладання предмета «Захист України», а саме:
Для вивчення предмета «Захист України» закуповують засоби для домедичної допомоги, FPV-дрони й симулятори польотів, лазерні тири тощо.
З 2024 року Міністерство освіти і науки України запровадило освітню субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам для організації кабінетів «Захист України» по всій державі. Розмір субвенції на обладнання для предмета «Захист України», виділеної для Львівщини, становить 154,36 млн грн. Водночас варто зазначити, що в області й раніше приділяли увагу оновленню обладнання та засобів навчання. Зокрема, у 2021 році з обласного бюджету на умовах співфінансування з бюджетів громад було виділено 1,5 млн грн (закуплено обладнання для 21 школи), у 2022 році – 3,5 млн грн (для 16 шкіл), у 2023 – 18 млн грн (для 68 шкіл).