29 ВЕР 2021
⠀
Сьогодні у Львівській області створено та функціонує 31 інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ). У 2022 році розпочнуть свою діяльність ще три ІРЦ. На обліку в інклюзивно-ресурсних центрах області перебувають 6372 дитини з особливими освітніми потребами (ООП).⠀
Про успіхи та основні проблеми роботи ІРЦ розмовляємо з директором одного з перших центрів області Ганною Микитівною Фенчин.
⠀
– Сокальський ІРЦ одним із перших запрацював в області. Який шлях ви пройшли і чого вдалось досягти за ці роки?
⠀
За три роки нашої роботи маємо добрі результати. Свою роботу я як директор центру розпочала з підбору кадрів. Ми створили професійну команду, що є надзвичайно важливим фактором для організації будь-якої справи. Маємо сучасне приміщення. Кожен спеціаліст забезпечений окремим кабінетом, у якому є необхідний корекційно-діагностичний інструментарій.
⠀
На сьогодні працівниками ІРЦ проведено понад 400 комплексних психолого-педагогічних оцінок розвитку дітей для визначення наявності чи відсутності особливих освітніх потреб.
⠀
За результатами саме таких вивчень, ми надаємо рекомендації батькам, педагогічним працівникам щодо розвитку та навчання їхніх дітей. Саме ці висновки необхідні для організації інклюзивного навчання, навчання дітей у спеціальних навчально-реабілітаційних центрах, спеціальних групах компенсуючого типу.
⠀
Одним із важливих напрямків роботи ІРЦ була корекційно-розвиткова робота. Цей напрямок забезпечували практичний психолог, вчителі-логопеди, дефектологи, реабілітолог. Щорічно корекційну допомогу в нашому ІРЦ отримує понад 100 дітей різних категорій. Це діти з порушеннями опорно-рухового апарату, порушенням мовлення, затримкою психічного розвитку, інтелектуальними порушеннями, аутизмом або аутичними проявами.
⠀
Хочу наголосити, що корекційно-розвиткові заняття в ІРЦ для багатьох дітей були першим кроком до соціалізації, розвитку й подальшого інклюзивного навчання чи відвідування спеціальних груп компенсуючого типу.
⠀
Позитивним здобутком є те, що за нашою ініціативою відкрито інклюзивні групи у закладі дошкільної освіти. Діти, які отримували і отримують корекційну допомогу у нашому центрі, можуть відвідувати інклюзивні групи. До цієї категорії увійшли діти із синдромом Дауна, порушеннями аутичного кола, емоційно-вольовими порушеннями та тяжкими порушеннями мовлення.
⠀
З 1 вересня 2021 року на інклюзивному навчанні в Сокальській ТГ перебуває 13 дітей дошкільного віку та 41 учень у закладах загальної середньої освіти.
⠀
Оскільки ІРЦ є новою установою, нами проводиться системна методична робота з педагогічними працівниками та батьками дітей з особливими потребами.
⠀
Фахівцями ІРЦ організовано чимало семінарів для педагогів із наступних проблем:
- організація освітнього процесу для дітей з особливими потребами на інклюзивному навчанні;
- розроблення індивідуальної програми розвитку дитини;
- роль асистента-вчителя в інклюзивному класі;
- зміст корекційно-розвиткових занять із дітьми з ООП та інші.
⠀
Серед методичних заходів, які були проведені на базі нашого ІРЦ, я б хотіла відмітити міжвідомчий обласний семінар з питань діяльності логопедичної служби на тему «Сучасні форми і методи роботи вчителів-логопедів, спеціалістів міжвідомчих установ з подолання мовленнєвих порушень у дітей з особливими освітніми потребами». Ми мали можливість поділитися своїм досвідом роботи з колегами Львівської області.
⠀
З метою підвищення обізнаності батьків проводимо системну роботу у вигляді консультацій, батьківських зборів, круглих столів, семінарів, панельних зустрічей з представниками навчально-реабілітаційних центрів, профільних фахівців медиків. Корисною була зустріч-презентація за участю працівників та учнів НРЦ «Світанок» із сім’ями, де виховуються діти з ООП із Сокальської ТГ.
⠀
– Якщо центр функціонує на території загальноосвітньої школи – це позитив чи більше морока для обох?
⠀
Наш ІРЦ знаходиться у приміщенні Сокальської ЗШ І-ІІІ ст. №4, але маємо окремий вхід. Приміщення передано у власність ІРЦ і тому від школи ми практично незалежні. У нас дуже хороші добросусідські відносини. Ми тісно співпрацюємо, оскільки у школі 11 дітей на інклюзивному навчанні. І якихось проблем у спільному співіснуванні немає. У вирішенні багатьох питань це дуже зручно.
⠀
– З якими перепонами стикаються батьки під час процесу формування освітнього маршруту для дитини?
⠀
Тільки тісна співпраця з батьками нам допомогла глибше вникнути в цю проблему.
⠀
1. Батьки, діти яких навчаються на інклюзії, часто включені в команду супроводу формально. Вони не завжди розуміють, як можуть вплинути на розроблення, а найбільше на виконання індивідуальної програми розвитку. Як вплинути на підбір спеціалістів, які будуть проводити корекційно-розвиткові заняття.
⠀
2. Адаптація першокласників з ООП в закладі освіти проходить занадто швидко. Багатьом батькам та вчителям необхідно відвести більше часу для адаптації дитини в освітньому середовищі.
⠀
3. Батьки не завжди обізнані про свої права й обов’язки. Ми підтримуємо зворотній зв'язок із батьками та дітьми та забезпечуємо всю необхідну інформаційну допомогу для того, щоб взаємодія "ЗО - дитина з ООП - батьки" була продуктивною.
Що стосується нас, то ми намагаємось дати батькам максимум інформації щодо навчання чи розвитку їх дитини.
⠀
4. Не розроблений механізм призначення асистента дитини, коли в цьому є необхідність.
⠀
5. У сільських школах дуже складно забезпечити корекційну допомогу таких фахівців як вчителя-логопеда, дефектолога, практичного психолога.
⠀
– Яка участь місцевої влади у забезпеченні належних умов для здобуття освіти дітей з особливими освітніми потребами?
⠀
У нас хороша співпраця та взаєморозуміння з місцевою владою, яка сприяє ефективній діяльності нашого закладу. Ще з моменту прийняття рішення про створення ІРЦ в нашому районі депутатським корпусом було виділено 860 тис грн для проведення ремонтних робіт.
⠀
Загальна площа ІРЦ - 190 кв. метрів. У всіх кабінетах проведені сучасні ремонтні роботи. Туалет обладнаний всіма умовами доступності. До приміщення центру прокладений пандус.
⠀
На сьогодні ми також маємо підтримку в зміцненні матеріально-технічної бази ІРЦ. Нас забезпечують миючими й дезінфікуючими засобами, господарськими та канцтоварами.
⠀
Тільки завдяки тісній співпраці з усіма ланками ми можемо досягнути позитивних результатів у роботі з дітьми.
⠀
– Яка ситуація із кадровим складом у вашому ІРЦ? Які найболючіші точки у питанні залучення фахівців? Чим ви пишаєтесь?
⠀
Як я говорила про це раніше, у нас фахова команда. Всі педагоги мають відповідну фахову освіту, досвід роботи та вищу педагогічну категорію.
Єдина проблема з такими вузькопрофільними спеціалістами як сурдопедагог та тифлопедагог. Але дітей із порушеннями зору й слуху в нас не так багато, тому консультуємось зі своїми колегами, які мають відповідний профіль саме з цієї кваліфікації і так знаходимо вихід із ситуації.
⠀
– Відповідно до змін постанов, ІРЦ мають забезпечити системний та кваліфікований супровід дитини з особливими освітніми потребами. Які ви бачите підводні камені у цьому процесі?
⠀
Ми й раніше намагалися забезпечити системний супровід дітей з ООП. Найбільша проблема в тому, що є віддалені села. Не завжди можна забезпечити доїзд працівників. Дитина може раптово захворіти і виїзд працівника в ЗО не є результативним. І ще більше ситуацію ускладнює карантин в ЗО. Не завжди є можливість поспостерігати за дитиною в освітньому процесі для того, щоб надати фахові рекомендації педагогічним працівникам та батькам.
⠀
Наскільки зміни до Положення про ІРЦ дадуть можливість забезпечити соціалізацію дітей з ООП для подальшого інклюзивного навчання в дошкільному закладі чи в закладі загальної середньої освіти - настільки заклади освіти будуть відкриті до співпраці.
⠀
– Чи не шкодуєте про рішення обійняти посаду керівника ІРЦ?
⠀
Маю чималий досвід роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Доводилось працювати на різних посадах: на посаді вчителя-логопеда в спеціальній школі-інтернаті, в дошкільному закладі, практичним психологом в школі, пізніше - завідувачем ПМПК.
⠀
Дуже добре знаю багатьох дітей з ООП особисто, багато спілкувалась з їх батьками і, напевно, дуже добре знаю їх потреби.
⠀
Створення інклюзивно-ресурсного центру значно розширює можливості роботи з дітьми даної категорії та реалізації мене як фахівця.
Я розуміла, що ІРЦ може стати головним осередком у Сокальському районі, куди можуть звернутися батьки, які виховують дітей з особливими освітніми потребами, і отримати фахову консультацію та корекційну допомогу для дітей.
⠀
Звичайно було дуже непросто, були і хвилини розчарування, але це переходило. Тому тішуся з того, що все нам вдалося і що надалі я можу допомогти дуже багатьом дітям та їх батькам.
⠀
– Які цілі ставить перед собою команда Сокальського ІРЦ на найближчі роки?
⠀
Значні зміни у нас відбулися із прийняттям Постанови КМУ «Про внесення змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр». Затверджені нові категорії особливих освітніх потреб дітей та рівнів підтримки. Тому найперше фахівцям в найближчі терміни необхідно освоїти нову класифікацію порушень та рівнів підтримки дітей з ООП.
Максимально вдосконалити роботу в автоматизованій системі ІРЦ.
Продовжувати підтримувати забезпечення інклюзії у закладах освіти.
Розширити коло співпраці із закладами позашкільної, професійної, спеціальної освіти.
⠀
У плані покращення технічного оснащення - забезпечення кожного працівника персональним комп’ютером. Покращити шляхи співпраці та вдосконалити взаємодію із закладами освіти Великомостівської та Белзької територіальних громад.
⠀
– Дякуємо за розмову!