Кращі освітні практики

Кращі інклюзивні практики Львівщини. Досвід Сокальського ІРЦ

29 ВЕР 2021

Image


Сьогодні у Львівській області створено та функціонує 31 інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ). У 2022 році розпочнуть свою діяльність ще три ІРЦ. На обліку в інклюзивно-ресурсних центрах області перебувають 6372 дитини з особливими освітніми потребами (ООП).⠀
Про успіхи та основні проблеми роботи ІРЦ розмовляємо з директором одного з перших центрів області Ганною Микитівною Фенчин.


Сокальський  ІРЦ одним із перших запрацював в області. Який шлях ви пройшли і чого вдалось досягти за ці роки?
 ⠀
За три роки нашої роботи маємо добрі результати. Свою роботу я як директор центру розпочала з підбору кадрів.  Ми створили професійну команду, що є надзвичайно важливим фактором для організації будь-якої справи. Маємо  сучасне приміщення. Кожен спеціаліст забезпечений окремим кабінетом, у якому є необхідний корекційно-діагностичний  інструментарій. 
 ⠀
На сьогодні працівниками ІРЦ проведено понад 400 комплексних психолого-педагогічних оцінок розвитку дітей для визначення наявності чи відсутності особливих освітніх  потреб.
 ⠀
За результатами саме таких вивчень, ми надаємо рекомендації батькам, педагогічним працівникам щодо розвитку та навчання їхніх дітей. Саме ці висновки необхідні для організації інклюзивного навчання, навчання дітей у спеціальних навчально-реабілітаційних центрах, спеціальних групах компенсуючого типу.
 ⠀
Одним із важливих напрямків роботи  ІРЦ була корекційно-розвиткова робота. Цей напрямок забезпечували практичний психолог, вчителі-логопеди, дефектологи, реабілітолог. Щорічно корекційну допомогу в нашому ІРЦ  отримує понад 100 дітей різних категорій. Це діти з порушеннями опорно-рухового апарату, порушенням мовлення, затримкою психічного розвитку, інтелектуальними порушеннями, аутизмом або аутичними проявами.   
 ⠀
Хочу наголосити, що корекційно-розвиткові заняття в ІРЦ для багатьох дітей були першим кроком до соціалізації, розвитку й подальшого інклюзивного навчання чи відвідування спеціальних груп компенсуючого типу.
 ⠀
Позитивним здобутком є те, що за нашою ініціативою відкрито інклюзивні групи у закладі дошкільної освіти. Діти, які отримували і отримують корекційну допомогу у нашому центрі, можуть відвідувати інклюзивні групи. До цієї категорії увійшли діти із синдромом Дауна, порушеннями аутичного кола, емоційно-вольовими порушеннями та тяжкими порушеннями мовлення. 
 ⠀
З 1 вересня 2021 року на інклюзивному навчанні в Сокальській ТГ перебуває 13 дітей дошкільного віку та 41 учень у закладах загальної середньої освіти. 
 ⠀
Оскільки ІРЦ є новою установою, нами проводиться системна методична робота з педагогічними працівниками та батьками дітей з особливими потребами.
 ⠀
Фахівцями ІРЦ організовано чимало семінарів для педагогів із наступних проблем:

- організація освітнього процесу для дітей з особливими потребами на інклюзивному навчанні;

- розроблення індивідуальної програми розвитку дитини;

- роль асистента-вчителя в інклюзивному класі;

- зміст корекційно-розвиткових занять із дітьми з ООП та інші.
 ⠀
Серед методичних заходів, які були проведені на базі нашого ІРЦ, я б хотіла відмітити міжвідомчий обласний семінар з питань діяльності логопедичної служби на тему «Сучасні форми і методи роботи вчителів-логопедів, спеціалістів міжвідомчих установ з подолання мовленнєвих порушень у дітей з особливими освітніми потребами». Ми мали можливість поділитися своїм досвідом роботи з колегами Львівської області.
 ⠀
З метою підвищення обізнаності батьків проводимо системну роботу у вигляді консультацій, батьківських зборів, круглих столів, семінарів, панельних зустрічей з представниками навчально-реабілітаційних центрів, профільних фахівців медиків.  Корисною була зустріч-презентація за участю  працівників  та учнів НРЦ «Світанок» із сім’ями, де виховуються діти з ООП із Сокальської ТГ. 
 ⠀
Якщо центр функціонує на території загальноосвітньої школи – це позитив чи більше морока для обох?
 ⠀
Наш  ІРЦ знаходиться у приміщенні Сокальської ЗШ І-ІІІ ст. №4, але маємо окремий вхід. Приміщення передано у  власність ІРЦ і тому від школи  ми практично незалежні. У нас дуже хороші добросусідські відносини.  Ми тісно співпрацюємо, оскільки у школі 11 дітей на інклюзивному навчанні. І якихось проблем у спільному співіснуванні немає. У вирішенні багатьох питань це дуже зручно. 
 ⠀
 З якими перепонами стикаються батьки під час процесу формування освітнього маршруту для дитини?
 ⠀

Тільки тісна співпраця з батьками  нам допомогла глибше вникнути в цю проблему. 
 ⠀
1. Батьки, діти яких навчаються на інклюзії, часто включені в команду супроводу формально. Вони не завжди розуміють, як можуть вплинути на розроблення, а найбільше на виконання індивідуальної програми розвитку. Як вплинути на підбір спеціалістів, які будуть проводити корекційно-розвиткові заняття. 
 ⠀
2.  Адаптація першокласників з ООП в закладі освіти проходить занадто швидко. Багатьом батькам та вчителям необхідно відвести більше часу для адаптації дитини в освітньому середовищі. 
 ⠀
3. Батьки не завжди обізнані про свої права й обов’язки. Ми підтримуємо зворотній зв'язок із батьками та дітьми та забезпечуємо всю необхідну інформаційну допомогу для того,  щоб взаємодія "ЗО - дитина з ООП - батьки" була продуктивною.
Що стосується нас, то ми намагаємось дати батькам максимум інформації щодо навчання чи розвитку їх дитини.
 ⠀
4. Не розроблений механізм призначення асистента дитини, коли в цьому є необхідність.
 ⠀
5. У сільських школах дуже складно забезпечити  корекційну допомогу таких фахівців як вчителя-логопеда, дефектолога, практичного психолога. 
 ⠀
 Яка участь місцевої влади у забезпеченні належних умов для здобуття освіти дітей з особливими освітніми потребами?
 ⠀
У нас хороша співпраця та взаєморозуміння з місцевою владою, яка сприяє  ефективній діяльності нашого закладу. Ще з моменту прийняття рішення про створення ІРЦ в нашому районі депутатським корпусом було виділено 860 тис грн для проведення ремонтних робіт.
 ⠀
Загальна площа ІРЦ - 190 кв. метрів. У всіх кабінетах проведені сучасні ремонтні роботи. Туалет обладнаний всіма умовами доступності. До приміщення центру прокладений пандус.
 ⠀
На сьогодні ми також маємо підтримку в зміцненні матеріально-технічної бази ІРЦ. Нас забезпечують миючими й дезінфікуючими засобами, господарськими та канцтоварами. 
 ⠀
Тільки завдяки тісній співпраці з усіма ланками ми можемо досягнути позитивних результатів у роботі з дітьми.
 ⠀
 – Яка ситуація із кадровим складом у вашому ІРЦ? Які найболючіші точки у питанні залучення фахівців? Чим ви пишаєтесь?
 ⠀
Як я говорила про це раніше, у нас фахова команда. Всі педагоги мають відповідну фахову освіту, досвід роботи та вищу педагогічну категорію.  
Єдина проблема з такими вузькопрофільними спеціалістами як сурдопедагог та тифлопедагог. Але дітей із порушеннями зору  й слуху в нас не так багато, тому консультуємось зі своїми колегами, які мають відповідний профіль саме з цієї кваліфікації і так знаходимо вихід із ситуації.
 ⠀
Відповідно до змін постанов, ІРЦ мають забезпечити системний та кваліфікований супровід дитини з особливими освітніми потребами. Які ви бачите підводні камені у цьому процесі?
 ⠀
Ми й раніше намагалися забезпечити системний супровід дітей з ООП. Найбільша проблема в тому, що є віддалені села. Не завжди можна забезпечити доїзд працівників. Дитина може раптово захворіти і виїзд працівника в ЗО не є результативним. І ще більше ситуацію ускладнює карантин в ЗО. Не завжди є можливість поспостерігати за дитиною в освітньому процесі для того, щоб надати фахові рекомендації педагогічним працівникам та батькам. 
 ⠀
Наскільки  зміни до Положення про ІРЦ дадуть можливість забезпечити соціалізацію дітей з ООП для подальшого інклюзивного навчання в дошкільному закладі чи в закладі загальної середньої освіти - настільки заклади освіти  будуть відкриті до співпраці.
 ⠀
Чи не шкодуєте про рішення обійняти посаду керівника ІРЦ?
 ⠀
Маю чималий досвід роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.  Доводилось працювати на різних посадах: на посаді вчителя-логопеда в спеціальній школі-інтернаті, в дошкільному закладі, практичним психологом в школі, пізніше - завідувачем ПМПК. 
 ⠀
Дуже добре знаю багатьох дітей з ООП особисто, багато спілкувалась з їх батьками і, напевно, дуже добре знаю їх потреби. 
 ⠀
Створення інклюзивно-ресурсного центру значно розширює можливості роботи з дітьми даної категорії та реалізації мене як фахівця.  
Я розуміла, що ІРЦ може стати головним осередком у Сокальському районі, куди можуть звернутися батьки, які виховують дітей з особливими освітніми потребами, і отримати фахову консультацію та корекційну допомогу для дітей.
 ⠀
Звичайно було дуже непросто, були і хвилини  розчарування, але це переходило. Тому тішуся з того, що все нам вдалося  і що надалі я можу допомогти дуже багатьом дітям та їх батькам. 
 ⠀
Які цілі ставить перед собою команда Сокальського ІРЦ на найближчі роки?
 ⠀
Значні зміни у нас відбулися із прийняттям Постанови КМУ «Про внесення змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр». Затверджені нові категорії особливих освітніх потреб дітей та рівнів підтримки. Тому найперше  фахівцям в найближчі терміни необхідно освоїти нову класифікацію порушень та рівнів підтримки дітей з ООП. 
Максимально вдосконалити роботу в автоматизованій системі ІРЦ. 
Продовжувати підтримувати забезпечення інклюзії у закладах освіти. 
Розширити коло співпраці із закладами позашкільної, професійної, спеціальної освіти. 
 ⠀
У плані покращення технічного оснащення - забезпечення кожного працівника персональним комп’ютером. Покращити  шляхи співпраці та вдосконалити взаємодію із закладами освіти Великомостівської та Белзької територіальних громад.

Дякуємо за розмову!

Освіта, Львівщина, Департамент, портал

Інші інституції

Image Image Image Image Image Image Image Image Image