Профорієнтація у школах, зміна навчальних програм та сучасна практика на підприємствах – саме на таких аспектах зосередили свою увагу представники бізнесу під час наради щодо промоції робітничих спеціальностей. Зустріч влади та підприємців нещодавно організували у Львівській ОДА, аби обговорити можливі напрями співпраці із бізнесом у питанні підвищення престижності закладів профтехосвіти та залучення молоді до здобуття затребуваних професій.
«Більшість дітей хоче вступати до вищих навчальних закладів, але потім постає питання: як себе реалізувати. У світі велика увага приділяється профтехосвіті. Хочеться, щоб Львівщина показувала в цьому приклад. Рівень нашої ПТО часто не відповідає реаліям, бо є розриви між тим, що пропонують заклади й тим, що потребує бізнес. Наше завдання — зменшити ці розриви та готувати фахівців, які будуть цікаві підприємцям. Це дозволить зменшити відтік кадрів за кордон. Дякую бізнесу, який відгукнувся на пропозицію разом подумати над тим, як розвивати професійно-технічну освіту», - наголосив голова ОДА Максим Козицький.
На думку очільника області, представникам бізнесу варто включатись у процес створення Наглядових рад при закладах профтехосвіти. Це дозволить впроваджувати у закладах ті методи покращення ситуації, в яких зацікавлені підприємці.
Цього року Львівщина — лідер серед набору вступників у заклади профтехосвіти. Здобувати робітничі спеціальності цьогоріч буде майже 8,5 тисяч першокурсників. Однак, за словами директора департаменту освіти і науки Олега Паски, попри позитивний за останні роки показник, існують деякі диспропорції.
«Із загальної кількості цьогорічних вступників спеціальність кухаря обрали 1600 дітей, тобто майже 20%. Натомість є професії, на які вступає вкрай мало дітей, хоча фах є затребуваним на ринку. Варто визнати, що деякі професії є відверто архаїчними, а процес ліцензування нових професій інколи затягується на роки, і це також впливає на рівень вступу. Важливість промоції та популяризації професійно-технічної освіти ми зауважили ще на етапі підготовки Стратегії розвитку освіти області. Залученість бізнесу до процесу популяризації ПТО та участь у Наглядових радах дозволить покращити діяльність закладів у питанні підготовки потрібних кадрів», - акцентував Олег Паска.
Більшість підприємців наголосила на тому, що вони вже тривалий час відчувають брак кадрів, відтак готові активно долучатись до співпраці із закладами.
«На нашому підприємстві відчувається брак робітничих кадрів. Тому ми готові взяти зобов'язання, аби стимулювати продукування кадрів, які нам будуть потрібні. Ми маємо досвід реалізації проєктів з різними навчальними закладами, тож ми готові надавати допомогу щодо навчання викладачів, брати на практику самих студентів, можемо покращувати матеріальну базу закладів. Інвестиція в освіту — найбільш вигідна, бо дає значні дивіденди», - наголосив директор АТ "Львівгаз" Любомир Мельник.
Підприємці також вбачають доцільність у посиленні профорієнтаційної роботи, починаючи із середніх класів.
«Питання збільшення робітничих кадрів уже дуже давнє, ніхто цим довгий час не займався. Багато молодих людей не знаходять себе після школи. Тому перш ніж думати про профтехосвіту, треба зробити наголос на профорієнтації. Не просто буде цей клубок розмотати, але, якщо не почати зараз, то за кілька років може бути вже пізно», - переконаний директор ПП «Шипшина» Олександр Кільдіяров.
З важливістю розповідати про переваги та можливості професійної освіти школярам погоджується і директор ТзОВ “ЕІМО” Давід Хмільовскі.
«Цю пропаганду треба починати ще в школі. Скажімо, у Самборі немало заводів та інших підприємств. Взагалі, Львівщина зараз має такі заводи, які можуть конкурувати зі світовими. З початкових класів мусимо показувати дітям, які в нас є напрями, як можна реалізуватись, як заробити. Це не зробиться ані за день, ані за рік, але треба починати. Молодь має розуміти, що тут можна працювати та заробляти, не виїжджаючи на заробітки», - розповів Давід Хмільовскі.
Підприємці також звернули увагу на те, що правильний маркетинг та промокампанія здатні зовсім по-новому подати уже відомі професії. Представники бізнесу висловили готовність долучатись до навчання викладачів, давати пропозиції щодо осучаснення навчальних програм та залучати учнів до практики на своїх підприємствах.
«Нам, наприклад, бракує швей, технологів, конструкторів. Фірма готова оплачувати навчання, залучати педагогів та учнів до виробничого процесу, ми готові показувати, що відбувається в нас, бо на підприємстві є таке обладнання, яке закладам поки що не по кишені. Учні можуть вчитись працювати на цьому обладнанні», - поділилась міркуваннями директор ТМ «SVARGA» Наталія Яриш.
Подібна ситуація спостерігається і в інших галузях. До прикладу, сільськогосподарські чи деревообробні підприємства, які мають новітню дороговартісну техніку, готові навчати учнів на своїх потужностях, здійснювати менторство та навіть долучатись до покращення матеріально-технічної бази закладів.
Доцільність у такі співпраці вбачає і директор департаменту економічної політики Львівської ОДА Степан Куйбіда.
«Львівщина доволі нестандартно повелась у карантинний період, тому у нас спостерігається хороша динаміка промисловості, сільського господарства, зростає експорт. Але ринок праці свідчить, що 65% звернень в центрах зайнятості — це люди із вищою освітою. Наглядові ради при закладах та бізнес мають диктувати правила гри. Наше завдання як департаменту економіки — відобразити в наступному бюджетному періоді потреби від бізнесу та надати підтримку», - резюмував Степан Куйбіда.
Подібні зустрічі із підприємцями відбуватимуться системно та періодично, аби усі зацікавлені сторони могли долучатись до моделювання варіантів покращення ситуації.