29 КВІ 2022
28 квітня у Львівському професійному коледжі готельно-туристичного та ресторанного бізнесу за участі заступниці Міністра освіти і науки України Віри Рогової та представників департаменту освіти і науки ЛОВА відбулось обговорення змін та викликів, які з'явились в освітньому процесі через війну. До дискусії долучились також члени Ради директорів ЗЗСО Львівщини, керівники органів управління освіти райдержадміністрацій, члени Експертної ради департаменту освіти і науки, керівники департаментів освіти і науки Тернопільської, Закарпатської, Волинської областей та освітні експерти з Харкова.
Віра Рогова подякувала Львівщині, Закарпаттю, Тернопільщині, Волині та іншим регіонам за допомогу, яка надається внутрішньо переміщеним особам, та підтримку в подоланні проблем, що постали перед освітньою системою. Заступниця Міністра наголосила, що понад 1100 шкіл зруйновано й пошкоджено російськими окупантами, у багатьох дітей відсутній доступ до навчальних ресурсів, знищено частину шкільних автобусів.
До війни усе було зовсім інакше.
«Освіта була нашою перемогою. Ми мали ту якість, яку ставили перед собою за ціль, ми будували заклади і розвивали надання послуг на кожному рівні. Після війни ми обов'язково все відбудуємо! Львівщина є прикладом області, яка надала велику підтримку дітям та переселенцям, сама маючи обмежені ресурси», — зазначила у своєму виступі заступниця Міністра освіти і науки Віра Рогова.
На сьогодні одним із найбільш нагальних питань є організація та проведення зовнішнього незалежного оцінювання. Вже відомо, що воно проходитиме онлайн, тестування відбуватиметься з трьох предметів у формі так званого мультитесту. Більшість учасників наради погодила пропозицію про збільшення часу на проходження тесту з 90 до 120 хвилин, а також надання закладам вищої освіти права самостійно вирішувати, чи брати до уваги мотиваційний лист (його розгляд можливий лише у випадку, якщо абітурієнти матимуть однакову суму балів за тест). Також на нараді постало питання про потребу замінити один з предметів мультитесту на предмет за вибором, оскільки важко здійснити відбір, до прикладу, на англійську філологію за результатами з математики тощо. Наразі на Львівщині вже понад 26 000 абітурієнтів зареєструвалось для проходження національного мультипредметного тесту.
«Два питання ще є не вирішеними на сьогодні: що робити з дітьми, які знаходяться на території проведення бойових дій чи на тимчасово окупованій території, чи примусово переселені на територію країни окупанта та не мають доступу до інтернет-мережі. Чи не позбавить це їх шансу вступити у заклади вищої освіти? Чи всі знаходяться в однакових умовах при підготовці та написанні тесту?» — наголосив Олег Паска, директор департаменту освіти і науки Львівської обласної військової адміністрації.
Для такої категорії дітей мають бути передбачені інші підходи.
Учасники наради розглянули також проєкт Положення про призначення директорів ЗЗСО, яке деталізувало та зробило процедуру обрання більш прозорою та об’єктивною. До прикладу, передбачається перевірка кандидатів на знання державної мови та законодавства у сфері загальної середньої освіти, а комісії формуються з трьох частин: представників громади, фахівців органів управління освітою та представників громадських організацій, яких обере колектив закладу.
Досвід Української дистанційної школи та Центру інноваційних освітніх технологій НУ «Львівська політехніка» – практичний приклад того, як швидко розвивається онлайн-навчання та який поступ у цьому напрямку вже зробили педагоги та учні. Вже створено та апробовано авторські курси, семінари та тренінги для педагогів Української дистанційної школи.
Наголосили також на важливості популяризації української мови, літератури, історії, культури та їхніх надбань. Для цього пропонується впровадження інтегрованого курсу української та зарубіжної літератури. Його метою є вивчення літератури в контексті українських звичаїв, традицій, свят, врахування особливостей історичних епох та їхній вплив на людей.
У ході обговорення було погоджено, що необхідно відпрацювати з психологами питання допомоги дітям, що мають психологічні травми, аби зменшити їхні наслідки та пришвидшити процес адаптації.
Візит також передбачав відвідування Львівського вищого професійного училища побутового обслуговування та знайомство з кращими практиками Tech StartUp School НУ «Львівська політехніка».